Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvor stor er en fisk? Yggdrasil 2002. www.kvadsheim.no/yggdrasil/fisk.htm 2 Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvor stor er en fisk? Yggdrasil 2002. www.kvadsheim.no/yggdrasil/fisk.htm 2 Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvor stor er en fisk? Yggdrasil 2002

2 2 Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker omfanget  Når er prosjektet ferdig?  Hvilket verktøy er best?

3 3 Kunder og prosjekter FraTil SuperstrukturertTotalt kaos

4 4 Fellestrekk  Vanskelig å komme inn i prosjekter  Vanskelig å komme ut av prosjekter  Virkeligheten er ofte veldig forskjellig fra første forespørsel

5 5 FAQ Vi har et program vi skulle ha dokumentert:  Hvor mye koster det?  Når kan du levere?  Bonusspørsmål: Kan vi bruke Doc-To-Robo?

6 6 FAQ: Svar 1 Du kan få dokumentasjonen på tre måter...  Raskt  Billig  Bra...men du kan bare velge to samtidig

7 7 FAQ: Svar 2 Det spørs …

8 8 Prosjektoversikt 1. Avklar hva det spørs på 2. Lag en prosjektplan 3. Skriv og levér innhold 4. Evaluér prosjektet

9 9 Det spørs på: Tidsfrister  Når må du levere?  Når må du levere - egentlig?

10 10 Det spørs på: Mengde  Hvor stort er systemet?  Kompleksitet  Antall formater  Distribusjon  Hjelpesystem

11 11 Det spørs på: Kvalitet  Kvalitet tar tid!

12 12 Det spørs på: Formål  Oppfylle kontrakt  Gjøre livet enklere for sluttbrukere  Redusere kundestøtte

13 13 Det spørs på: Involvering  Følg prosjektmetodikk  Delta på møter  Vær interessert  Vær konstruktiv  Be om å få eget budsjett

14 14 Det spørs på: Personer  Programmerere  Brukere  Selgere/markedsførere  Support/opplæringsavdeling  Testere  Tekniske forfattere

15 15 Det spørs på: Utstyr  Systemet  Maskiner  Kontorer  Cola og pizza

16 16 Det spørs på: Grunnlag  Spesifikasjoner  Demoer  Brosjyrer  Markedsføringsplaner

17 17 Det spørs på: Ymse  Illustrasjoner  Stikkordregister  Oversettelse  Vedlikehold

18 18 Lag plan  Konkretisering av det du har funnet ut  Samkjør med resten av prosjektet  Begynn enkelt - men utvidbart  Vær realistisk

19 19 Lag tilbud/overslag  Timepris  Fastpris – For mange ukontrollérbare faktorer – Kun veldig konkrete arbeidsoppgaver

20 20 Produksjon  Lag maler  Definér arbeidsmetodikk  Skriv  Test  Skriv mer

21 21 Ferdig?  "Det er ikke så farlig om dokumentasjonen blir levert senere"

22 22 Ferdig?: Planlegg nøye  Lag oversikt over hva du skal levere  Lag oversikt over hva du ikke skal levere  Prioritér leveranser

23 23 Ferdig?: Meld fra  Si fra når du ser at det skjærer seg  Dokumentér hvorfor det går til h%¤#§¥

24 24 Ferdig?: Det blir enklere  Evaluér  Erfaring hjelper

25 25 Verktøy  RoboDitt og RoboDatt  Doc-To-Help og WordHelp  Author-IT og Help & Manual  En drøss andre

26 26 Verktøy: Velg format(er)  PDF  Hjelpeformat  Word-filer  Trykket dokumentasjon  Flere språk?

27 27 Verktøy: Hvem skriver?  Kompetanse  Tid

28 28 Verktøy: Singlesourcing?  Må planlegges  Krever mer oppsett i starten  Alternativ: – Singlesource deler av dokumentasjonen – Kan noe av dokumentasjonen leveres i kun ett format?

29 29 Verktøy: Andre faktorer  Pris  Læreterskel  Support

30 30 Verktøy: Pekere  Sammenligning:  Flere verktøy:

31 31 Viktigst: Innhold  ”Kan du anbefale én ting som vil gjøre dokumentasjonen vår bedre?” – Bedre innhold!


Laste ned ppt "Hvor stor er en fisk? Yggdrasil 2002. www.kvadsheim.no/yggdrasil/fisk.htm 2 Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google