Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Observasjon, planlegging og dokumentasjon Kap 8 side 170 i boka.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Observasjon, planlegging og dokumentasjon Kap 8 side 170 i boka."— Utskrift av presentasjonen:

1 Observasjon, planlegging og dokumentasjon Kap 8 side 170 i boka

2 LavMiddelHøy Beskrive begrepene observasjon, planlegging og dokumentasjon. Forklare hensikt med og bruk av bservasjon, planlegging og dokumentasjon. Komme med eksempler på ulike observasjons-metoder. Kan gjøre rede for hva observasjon, planlegging og dokumentasjon kan bety i arbeidet med barn og unge og kan gi eksempler på hvordan dette kan brukes i praksis. Mål : gjøre rede for hva observasjon, planlegging og dokumentasjon kan bety i arbeidet med barn og unge Vurdering: innlevering observasjon fra praksis - bestått/ikke bestått

3  Fra latin, betyr iakttakelse eller undersøkelse  Å legge merke til noe i hverdagen Hva er observasjon

4  Løpende protokoll (side 172)  Tilskuer m penn og papir eller video -  Når, hva  For å få med mest mulig av det som skjer  Et utvalg av hendelsene  Aktivitetsskjema (side 174)  Hvilke aktiviteter  Hvor lenge  Med hvem  Hva (type samspill, lek) Observasjonsmetoder

5  Kontaktbarometer (side 176)  Kontakten mellom leder og deltagerne i gruppa  Hvem får mest oppmerksomhet  Positiv og negativ kontakt  Sosiogram  Forholdet mellom flere personer  Verbal og nonverbal kontakt  Hvem er populær i gruppa, hvem blir ikke inkludert

6 Faser

7  Faglig utvikling  Lærer å tolke situasjoner  Kunnskap om barn/unge du jobber med  Nå institusjonens mål  Grunnlag for foreldresamtaler  Viktig del av planleggingen Hvorfor observajon?

8  Løpende protokoll  Aktivitetsskjema  Kontaktbarometer  Sosiogram 1.Sett dere inn i metodene og lag eventuelt skjema. 2.Finn en gruppe dere kan øve dere på å observere etter gitt metode I løpet av praksisuka skal du gjennomføre en observasjon som innleveres onsdag 9.oktober Observasjonsoppgave

9  For å kontrollere og bestemme over fremtiden  Sikre at loven følges  Foreldresamarbeid  Egenutvikling  Felles mål  Barns behov Planlegging

10  Årsplan  Ukeplan  Aktivitetsplan  Dagsrytme  Skoleruta  Skoledagen  IOP  ……. Ulike planer :

11  Utgangspunkt  Innhenting av informasjon  rammefaktorer  Planleggingsdokument  Mål, innhold, arbeidsmåter  Gjennomføring  Evaluering 5 faser

12  Å bevise eller synliggjøre noe  Redskap for utvikling  Mange måter å dokumentere på  Få frem kvalitet og innhold i arbeidet  Se om målene er nådd  Innsyn i arbeidet Dokumentasjon

13  S 191 Dokuentasjon kan være ?


Laste ned ppt "Observasjon, planlegging og dokumentasjon Kap 8 side 170 i boka."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google