Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

«Entusiasme for endring» Hvordan møte barnehage framtidige utfordringer? 5.Desember 2013 Vibeke M. Mostad.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "«Entusiasme for endring» Hvordan møte barnehage framtidige utfordringer? 5.Desember 2013 Vibeke M. Mostad."— Utskrift av presentasjonen:

1 «Entusiasme for endring» Hvordan møte barnehage framtidige utfordringer? 5.Desember 2013 Vibeke M. Mostad

2 Framtidens barnehage? Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

3 Strukturperspektiv Prosessperspektiv «Produkt» perspektiv /effekt

4 Så den som best kan svare på hvordan framtidens barnehage blir er DERE! Dere skaper den hver eneste dag!

5 Stortingsmelding 24 «Framtidens barnehage»

6 «Framtidens barnehage er støpeskjeen for framtidens Norge……

7 Stortingsmelding 24 sier noe om:

8 Gruppestørrelser

9 Forskning Langsiktig Her og nå effekt Barnas stemme

10 Fortsatt mangfold i barnehagekultur

11 Barnehagens egenart?

12 Fagkompetanse

13 Stortingsmelding 24 Stortingsmelding 41

14 Stortingsmelding 24 (strukturperspektivet) Stortingsmelding 41 (prosessperspektivet)

15 Dokumentasjon Pedagogisk dokumentasjon Kompetanseheving - utenfra - Innenfor

16 Strukturkvalitet Prosesskvalitet «Produktkvalitet» /effekt

17 Eksempler på struktur kvalitet: Budsjett Rammeplanen Årsplan Månedsplaner/ukeplaner Vaktlister Daglige rutiner M.m.

18 Eksempler på prosess kvalitet: Handlingene vi gjør under og i: Måltid Garderoben Overganger Stellebordet

19 Eksempler på prosess kvalitet: Språk Helse Kultur Tall og rom Relasjoner Foreldresamarbeid -

20 Standarder i barnehagen: Voksenadferd

21 Å få strukturkvaliteten til å fremme prosesskvalitet avhenger av: Pedagogisk ledelse Endringsledelse Endringsvilje i personalet

22 Barnehagens utfordring: Kompetanseutvikling gjennom refleksjon Barnehagen som en lærende organisasjon

23 Hvordan møter barnehagene nye utfordringer? Hvor kommer «nye utfordringer» fra?

24

25 Refleksjon

26 Aktør eller Brikke?

27 Hvem er subjekt i prosjektet?

28

29

30

31 Hvor skal vi?

32 Hva gjør vi når vi er der?

33 Hvor er vi?

34 Felles beskrivelse av nå-situasjonen En lærende organisasjon erkjenner at det finnes mange måter å beskrive virkeligheten på –

35 Felles beskrivelse av nå-situasjonen En lærende organisasjon erkjenner at det finnes mange måter å beskrive virkeligheten på – og at alle beskrivelsene er like riktige.

36 For en lærende organisasjon blir det viktig å komme fram til en felles beskrivelse av virksomhetens: Innhold mål akseptert adferd.

37 Hvordan komme fram til en felles beskrivelse av nå situasjonen?

38 Observasjon Kartleggingsverktøy (Utdanningsdirektortets hjemmesider, PULS o.l.) (Det er også mulig å benytte Utdanningsdirektoratets ståstedsanalyse for barnehagen, Barnehage PULS e.l..)

39 For å kunne sette i gang et endringsarbeid eller en utviklingsprosess, kreves en felles beskrivelse av «hvor vi er» og «hvor vi skal»

40

41 Oktober 2013 Vibeke Mostad, Knut Stranden Stiftelsen IMTEC FornyeForedle DELTA- modellen Forbedre.

42 Stiftelsen IMTEC Innhold og organisering 42

43 Stiftelsen IMTEC De tre overlappende fasene i en utviklingsprosess( M. Miles e.a. 1987) INSTITUSJO- NALISERING IMPLEMEN- TERING INITIERING TID 43

44 Stiftelsen IMTEC Fasene med resultater INSTITUSJO- NALISERING IMPLEMEN- TERING INITIERING TID Resultater 44

45

46 MMedvirkning og reell påvirkning

47 Refleksjonsarbeid – PROFESJONSUTVIKLING «Eksformasjon» Forstår Skaper mening MENINGSBÆRENDE INFORMASJON Hører

48

49

50 HANDLING T MenneskesynLæringssyn MÅL T P T VISJON Taus kunnskap Glemt kunnskap Intuitiv kunnskap

51 Vibeke M. Mostad, Stiftelsen IMTEC (Geir Kaufmann)

52


Laste ned ppt "«Entusiasme for endring» Hvordan møte barnehage framtidige utfordringer? 5.Desember 2013 Vibeke M. Mostad."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google