Laste ned presentasjonen
1
«Entusiasme for endring»
Hvordan møte barnehage framtidige utfordringer? 5.Desember 2013 Vibeke M. Mostad
2
Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon
Framtidens barnehage? Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed
3
«Produkt» perspektiv /effekt
Strukturperspektiv Prosessperspektiv «Produkt» perspektiv /effekt
4
Dere skaper den hver eneste dag!
Så den som best kan svare på hvordan framtidens barnehage blir er DERE! Dere skaper den hver eneste dag!
5
«Framtidens barnehage»
Stortingsmelding 24 «Framtidens barnehage»
6
«Framtidens barnehage er støpeskjeen for framtidens Norge……
7
Stortingsmelding 24 sier noe om:
8
Gruppestørrelser
9
Forskning Langsiktig Her og nå effekt Barnas stemme
10
Fortsatt mangfold i barnehagekultur
11
Fortsatt mangfold i barnehagekultur
Barnehagens egenart?
12
Fagkompetanse
13
Stortingsmelding 24 Stortingsmelding 41
14
(prosessperspektivet)
Stortingsmelding 24 (strukturperspektivet) Stortingsmelding 41 (prosessperspektivet)
15
Dokumentasjon Pedagogisk dokumentasjon Kompetanseheving - utenfra - Innenfor
16
«Produktkvalitet» /effekt
Strukturkvalitet Prosesskvalitet «Produktkvalitet» /effekt
17
Eksempler på struktur kvalitet:
Budsjett Rammeplanen Årsplan Månedsplaner/ukeplaner Vaktlister Daglige rutiner M.m.
18
Handlingene vi gjør under og i:
Eksempler på prosess kvalitet: Handlingene vi gjør under og i: Måltid Garderoben Overganger Stellebordet
19
Eksempler på prosess kvalitet:
Språk Helse Kultur Tall og rom Relasjoner Foreldresamarbeid
20
Standarder i barnehagen:
Voksenadferd
21
Å få strukturkvaliteten til å fremme prosesskvalitet avhenger av:
Pedagogisk ledelse Endringsledelse Endringsvilje i personalet
22
Barnehagens utfordring:
Kompetanseutvikling gjennom refleksjon Barnehagen som en lærende organisasjon
23
Hvordan møter barnehagene nye utfordringer?
Hvor kommer «nye utfordringer» fra?
25
Refleksjon
26
Aktør eller Brikke?
27
Hvem er subjekt i prosjektet?
31
Hvor skal vi?
32
Hva gjør vi når vi er der?
33
Hvor er vi?
34
Felles beskrivelse av nå-situasjonen
En lærende organisasjon erkjenner at det finnes mange måter å beskrive virkeligheten på –
35
Felles beskrivelse av nå-situasjonen
En lærende organisasjon erkjenner at det finnes mange måter å beskrive virkeligheten på – og at alle beskrivelsene er like riktige.
36
For en lærende organisasjon blir det viktig å komme fram til en felles beskrivelse av virksomhetens:
Innhold mål akseptert adferd.
37
Hvordan komme fram til en felles beskrivelse av nå situasjonen?
38
(Utdanningsdirektortets hjemmesider, PULS o.l.)
Observasjon Kartleggingsverktøy (Utdanningsdirektortets hjemmesider, PULS o.l.) (Det er også mulig å benytte Utdanningsdirektoratets ståstedsanalyse for barnehagen, Barnehage PULS e.l..) (Det er også mulig å benytte Utdanningsdirektoratets ståstedsanalyse for barnehagen, Barnehage PULS e.l..) (Det er også mulig å benytte Utdanningsdirektoratets ståstedsanalyse for barnehagen, Barnehage PULS e.l..)
39
For å kunne sette i gang et endringsarbeid eller en utviklingsprosess, kreves en felles beskrivelse av «hvor vi er» og «hvor vi skal»
41
Vibeke Mostad, Knut Stranden Stiftelsen IMTEC
. Fornye Foredle DELTA-modellen Forbedre Oktober 2013 Vibeke Mostad, Knut Stranden Stiftelsen IMTEC
42
Innhold og organisering
Gammel arbeidsoperasjon – ny organisering Stiftelsen IMTEC
43
De tre overlappende fasene i en utviklingsprosess( M. Miles e.a. 1987)
INSTITUSJO- NALISERING IMPLEMEN- TERING INITIERING TID Stiftelsen IMTEC
44
Fasene med resultater Resultater TID INSTITUSJO- NALISERING IMPLEMEN-
TERING INITIERING TID Stiftelsen IMTEC
46
MMedvirkning og reell påvirkning
47
Refleksjonsarbeid – PROFESJONSUTVIKLING
Forstår «Eksformasjon» Hører Skaper mening «Eksformasjon» «Eksformasjon» Hjerneforskning av Chris Argyris MENINGSBÆRENDE INFORMASJON
50
Taus kunnskap Glemt kunnskap Intuitiv kunnskap
VISJON HANDLING T Menneskesyn Læringssyn MÅL T T P Taus kunnskap Glemt kunnskap Intuitiv kunnskap
51
Vibeke M. Mostad, Stiftelsen IMTEC
(Geir Kaufmann) Vibeke M. Mostad, Stiftelsen IMTEC
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.