Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHalvard Erlandsen Endret for 9 år siden
1
Prosjektoppgave eGovernment NTNU 2008 Innføring av elektroniske tjenester i Halden kommune - et delprosjekt i ”Det Døgnåpne Østfold” Prosjektoppgaven er utarbeidet av: Turid Johansen og Karine Engebretsen
2
Følgende er hentet fra prosjektbeskrivelsen Prosjektet konsentrerer seg om å klargjøre kommunene for å iverksette det døgnåpne Østfold Hovedfokus i prosjektet vil være å bistå kommunene i en organisasjonsutviklingsprosess for å endre organisasjonen, prosessene og tjenestene til en ny elektronisk hverdag: –En prosessbasert tilnærming for å gjøre eksisterende tjenester og prosesser mest mulig effektive og med riktig kvalitet –Sette felles krav til hvordan de elektroniske systemene skal fungere for å få best mulig kostnadseffektive tjenester og prosesser –Kompetanseheving og bevisstgjøring innen eForvaltning av politikere, offentlige ledere, mellomledere og ansatte for å klargjøre tjenester og prosesser for automatisering, elektroniske tjenester og eDemokrati. ”
3
Innføring av elektroniske tjenester i Halden kommune - et delprosjekt i ”Det Døgnåpne Østfold” Som metode for å analysere prosjektet har vi benyttet forskjellige modeller som er beskrevet i Richard Heeks ”Implementing and Managing eGovernment”.
4
Organisering og styring Vi har i prosjektoppgaven: Sett på kommunens organisering og styring av eGovernment- systemer og hvordan dette har påvirket prosjektet.
5
eGovernment-strategi Vi har i prosjektoppgaven: Studert teori rundt eGovernment-strategier generelt og trukket linjer til prosjektet i Halden kommune. Hvorfor? Hva? Når?
6
Forståelse for endringen Prosessmodellering har vært sentralt i prosjektet Manuell prosess Prosess med elektronisk skjema Elektronisk skjema fullintegrert
8
Forankring av endringsprosessene blant organisasjonens medlemmer ITPOSMO-sjekklisten har vært brukt som utgangspunkt for å analysere dimensjonene i prosjektet. Vi har trukket linjer mellom denne og en ”verdikjede” som har vært benyttet som ”oppskrift” for gjennomføringen av prosjektet. Verdikjeden ble også benyttet som utgangspunkt for forklaring på forankringen i organisasjonen
9
Forpliktelse rundt videre arbeid Rådmannen besluttet at endringer skulle gjennomføres
10
Hva kunne gått galt i prosjektet? Hva har gått galt? Hva ble håndtert på en bra måte? Vi utførte en risikovurdering vha. en GAP-analyse for å se litt på risikoen i prosjektet og hvordan risikoreduksjon og tiltak har vært benyttet i prosjektet. ITPOSMO-sjekklisten som utgangspunkt. Hva som kunne gått galt besvarte vi vha. GAP-analysen. Informasjon kunne vært bedre. Risikoreduksjon og tiltak har vært benyttet hele veien i prosjektet.
11
Hva er det aller viktigste å ta hensyn til når en gjennomfører IKT-baserte endringsprosjekter i offentlig sektor Forankring Risikoanalyse Involvering –brukere av systemet –ledere –politisk ledelse –sluttbrukere
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.