Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Systemrettet arbeid 3.12.07 - 1.aman. Jorun Buli-Holmberg
Hva er spesialpedagogisk arbeid? Hva er innovasjon og hva er rådgivning? Hvilken rolle har innovasjon og rådgivning i spesialpedagogisk arbeid?
2
Systemrettet arbeid 3.12.07 - 1.aman. Jorun Buli-Holmberg
Hva er spesialpedagogisk arbeid? Fokus i spesialpedagogisk arbeid er rettet mot stimulering og opplæring som kan fremme utvikling og læring for funksjonshemmede. (Holmberg og Lyster 1998)
3
Systemrettet arbeid 3.12.07 - 1.aman. Jorun Buli-Holmberg
Hva er innovasjon? En planlagt endring som har til hensikt å forbedre praksis. (Skogen og Sørlie 1992, Skogen og Holmberg 2002)
4
Systemrettet arbeid 3.12.07 - 1.aman. Jorun Buli-Holmberg
Hva er rådgivning? Å gi hjelp til selvhjelp i en utviklingsprosess. Forutsetter kunnskaper om og anvendelse av kommunikative ferdigheter for å hente fram iboende ressurser hos rådsøker.
5
Systemrettet arbeid 3.12.07 - 1.aman. Jorun Buli-Holmberg
Hvilken rolle har innovasjon og rådgivning i spesialpedagogisk arbeid? Innovasjon dreier seg om utviklingsprosesser som til enhver tid foregår i spesialpedagogisk arbeid Rådgivning handler de kommunikative ferdighetene som anvendes, og bidrar til at utviklingsprosessen stadig føres framover
6
System- og indvidrettet arbeid 3.12.07 - 1.aman. Jorun Buli-Holmberg
Hva er systemrettet arbeid og hva er individrettet arbeid? Hvordan er sammenhengen mellom system- og individrettet arbeid? Hvorfor er både system og individperspektivene sentralt i spesialpedagogisk arbeid?
7
Systemrettet arbeid 3.12.07 - 1.aman. Jorun Buli-Holmberg
Fokus er på påvirkningsfaktorer i omgivelsene som omgir brukeren (mikro og makrosystemer) Systemer: Foreldre Nærmiljø (venner og naboer) Skole-/barnehage Alderstrinn- og gruppe Fritidsaktiviteter
8
Individrettet arbeid 3.12.07 - 1.aman. Jorun Buli-Holmberg
Fokus er på brukerens behov (i skolen er det elevens behov) og forutsetninger (for eksempel elevens biologiske disposisjoner) Individer er brukerne av spesialpedagogiske tilbud: - barnet - ungdommen - den voksne - den funksjonshemmede
9
Atferd = PO P står for faktorer knyttet til Personen
Forholdet mellom system- og individrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Atferd = PO P står for faktorer knyttet til Personen O står for faktorer knyttet til Omgivelsene Lewin (1935) viser i denne formelen at menneskets atferd er knyttet til: individet (personen) systemer (omgivelsene)
10
Systemrettet arbeid 3.12.07 - 1.aman. Jorun Buli-Holmberg
Tre innfallsvinkler for å forbedre opplæringssituasjonen til den funksjonshemmede: faktorer knyttet til individet faktorer knyttet til systemet faktorer knyttet til både individ og system
11
Refleksjonsspørsmål 3.12.07 - 1.aman. Jorun Buli-Holmberg
Hva er fordeler og ulemper når spesialpedagogisk arbeid utelukkende fokuseres på: faktorer knyttet til individet faktorer knyttet til systemet ?
12
Systemrettet arbeid 3.12.07 - 1.aman. Jorun Buli-Holmberg
Systemets påvirkning på individet 1 Samspill som er negativt for individet 2 Samspill som er negativt for systemet 3 Samspill som er positivt for individet 4 Samspill som er positivt for systemet (Holmberg 1997)
13
Fra individ til system 3.12.07 - 1.aman. Jorun Buli-Holmberg
eleven med spesielle behov (individ) er i fokus og personer i omgivelsene (systemet) som omgir eleven er påvirkningsfaktorer
14
Fra system til individ 3.12.07 - 1.aman. Jorun Buli-Holmberg
- skolen (systemet) besitter spesialpedagogisk kompetanse fra arbeid med elever (individ) som har spesielle behov som bruker i tilrettelegging av lignende elevsaker (individ)
15
Systemrettet arbeid 3.12.07 - 1.aman. Jorun Buli-Holmberg
Elever med spesielle behov har rett til: Individuell tilpasset opplæring Opplæring i inkluderende fellesskap Skolen har en sentrale funksjon i støtteapparatet (systemet) rundt brukeren (individet) av spesialpedagogiske tiltak for å oppfylle de skolepolitiske intensjonene om inkludering og tilpasset opplæring.
16
Systemrettet arbeid 3.12.07 - 1.aman. Jorun Buli-Holmberg
Systemrettede innovasjoner er sentrale virkemidler for å arbeide framover for en stadig bedre realisering av intensjonene om inkludering og tilpasset opplæring.
17
Systemrettet arbeid 3.12.07 - 1.aman. Jorun Buli-Holmberg
Enhver pedagog har behov for innovasjons- og spesialpedagogisk kompetanse for å møte elevmangfold (behovene til elever med ulike læreforutsetnnger) og de kontinuerlige endringer som til enhver tid foregår i en inkluderende skole.
18
Systemrettet arbeid 3.12.07 - 1.aman. Jorun Buli-Holmberg
Den pedagogisk psykologiske tjenesten har en sentral rolle på systemnivå med å bidra til kompetanseutvikling i skolen innenfor det spesialpedagogiske fagområdet.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.