Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Www.moreaksen.no.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Www.moreaksen.no."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Fordeler ved Møreaksen
Fergefri forbindelse mellom Ålesund, Molde og Kristiansund. Mer robust bo- og arbeidsmarkedsregion. Grunnlag for økt næringsvirksomhet. Ormen Lange åpner nye næringsperspektiv. Bind fylket sammen. Fastlandssamband for Aukra og Midsund.

3 Målsetting Møreaksen skal være et prioritert prosjekt ved rullering av NTP i 2008/2009, dvs. for planperioden En slik prioritering kan gjøre det mulig å starte opp prosjektet tidlig i neste NTP-periode, forutsatt at den statlige andelen kan forskotteres.

4

5 Alternativer - Julsundet
Alternativ 1: Ren tunnelløsning med undersjøisk kryss. Alternativ 2: Bro mellom Gossen og Otrøya. Tunnel til fastlandet. Alternativ 3: Bro mellom Gossen og Otrøya. Bro over Julsundet.

6 Status - Julsundet Gjennomført grunnundersøkelser som danner
grunnlag for trasevalg. Investeringskostnad beregnet av Statens Vegvesen (1.169 mill). Beregninger av inntektsgrunnlag/trafikkanalyse. Tunnellengde til fastlandet = ca. 9,4 km. Stigning = maks 8%. Total tunnellengde = ca. 13,3 km. Største dybde = ca. 290 m.

7 Alt. 3 Alt. 2 Alt. 1

8 Alternativer - Midfjorden
Alternativ 1: Tunnel fra Dryna til Brattvåg eller Helland. Alternativ 2: Tunnel mellom Midsund og Ørsneset. Alternativ 3: Tunnel fra Heggdal under Tautra til Nerås.

9 Arbeidet videre Dagfinn Kleppe – prosjektkonsulent/daglig leder.
Hovedoppgaver: - Seismiske undersøkelser i Midfjorden, trasevalg. - Trafikkanalyser, vurdering av inntektsgrunnlag. - Avklaring av løsning i Julsundet. - Konsekvensutredninger og nødvendige planer. - Finansieringsplan. - Informasjonsarbeid.

10 Finansiering Tilskudd fra næringslivet i Aukra og Midsund.
Lån fra Aukra og Midsund kommune. Regionalt utviklingsfond – GassROR IKS. Ny aksjekapital (næringsliv/kommuner).


Laste ned ppt "Www.moreaksen.no."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google