Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Finansiering av Vegbygging • Dagens situasjon • Konsekvenser - muligheter.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Finansiering av Vegbygging • Dagens situasjon • Konsekvenser - muligheter."— Utskrift av presentasjonen:

1 Finansiering av Vegbygging • Dagens situasjon • Konsekvenser - muligheter

2 De senere års vegbevilgninger

3 Utvikling i Bompenger I 2008 vil bompengeandelen utgjøre 40% av totale vegbyggingsmidler i Norge

4 Norge – prosjekter bompengefin./alt.fin. Vegpakke Salten, fase 1

5 Bompenger i Norge - betydning! •Nesten 5 milliarder kr. i brutto bompengeinntekter pr. år •1/3 av samlete norske statlige veginvesteringer •1,5 million brukere/kjøretøyer •>50 bompengeanlegg/bompengeselskaper •500 kjørefelt med betalingsutstyr • kjt/døgn

6 6.359 mill Veginvesteringer – Statens vegvesen Statlig budsjett / Bompenger m.m. 2006: 2007: mill mill mill mill mill + + = = Statlige midler Bomp (inkl.tilskudd) Totalt til disp. 2008: mill mill mill + =

7 Investeringer 2008 Statlige midler totalt Bom- penger mill.kr Binder tilsvarende beløp statlige midler mill.kr Statlige midler til ”fri” prioritering ~1,5 mill.kr

8 Stamvegutredning utviklingsstrategi region nord Rute 7 Trondheim – Nordland gr. 7,0 mrd Nord-Trøndelag gr – Bodø 6,6 mrd Rute 8a Fauske – Tromsø10,4 mrd Rute 8b Nordkjosbotn – Kirkenes10,0 mrd 34,0 mrd

9 Investeringsbehov Norge: 230 mrd kroner Behov dersom målet skal nås om 30 år: 7,5 mrd pr år Dagens inv.nivå for stamveger: 4,5 mrdpr år Ytterligere behov for å nå målet:3,0 mrd pr år Region nord:27 mrd kroner Behov dersom målet skal nås om 30 år: 0,9 mrd pr år Dagens nivå for stamveger: 0,4 mrd pr år Ytterligere behov for å nå målet:0,5 mrd pr år


Laste ned ppt "Finansiering av Vegbygging • Dagens situasjon • Konsekvenser - muligheter."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google