Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Møreaksen - et samlet fylke

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Møreaksen - et samlet fylke"— Utskrift av presentasjonen:

1 Møreaksen - et samlet fylke

2 Møreaksen Overordnet mål:
Bygge en større og mer attraktiv bo- og arbeidsmarkedsregion i Møre og Romsdal Fergefritt mellom Kristiansund, Molde og Ålesund

3 Løftet frem av Møre og Romsdal fylke
Fergefri kyststamveg Løftet frem av Møre og Romsdal fylke Avløser fem ferger Molde-Vestnes (3) Hollingen-Aukra Mordalsvågen-Solholmen

4 4

5 Møreaksen og NTP 2010-2019 Bred støtte fra alle partier
Flertallsmerknad: Mulighet for KVU og tilgang til planleggingsmidler Merknad fra opposisjonen: Møreaksen er ett av fem prosjekter langs E39 som skal realiseres som OPS 5

6 Veien videre for Møreaksen
Planlegging Finansiering 6

7 Status planlegging I gang med konseptvalgutredning (KVU)
Utredning bro over Julsundet Utredning bro mellom Midsund og Aukra Posisjonering NTP-rullering for perioden 2014 – 2023 7

8 Finansiering av Møreaksen
Finansieringsbehov = 6-8 milliarder kroner Bompenger Rentefrie statlige lån? OPS? Sparte fergesubsidier/kapitalkostnader ferge Innsparing ambulansebåt Kommunesammenslåing? Andre sparte samfunnskostnader? 8

9 Fergeavløsningsprosjekter - felles utfordring
Prosjekter med stort omfang Må bygges ut helhetlig Behov for etablering av egen prosjektfinansiering Rentefrie lån? 9

10 Møreaksen som eksempel
Hvorfor rentefrie lån? Møreaksen som eksempel Fergestatistikk for 3 samband ÅDT 2008 = 3247 Fleksibel nedbetalingstid (25-30 år) Ferdig bygget i 2017 Engangsvekst ved oppstart = 20% Årlig vekst = <1% Lånerente = 8% Forsvarer en anleggskostnad på 3-4 mrd. i dagens pengeverdi. Bompenger: Avløser en evigvarende bomstasjon i form av ferge = bompenger på 20 år blir et gode Mangler trafikkanalyser til å beregne bompengegrunnlaget, men kan si noe om potensialet i form av fergestatistikk over Romsdalsfjorden og Julsundet. Standardprognose vekst Møre og Romsdal = 0,9%, reell vekst Molde – Vestnes = 3,4% Renteforutsetning = 8%!!! Rimelig lån (2-3%) – billistene kan betale vei i stedet for renter! RISIKORENTE??? Heller risikopremie? 10

11 Hvorfor rentefrie lån? Fergestatistikk for 3 samband ÅDT 2008 = 3247
24 års nedbetalingstid Ferdig bygget i 2017 Engangsvekst ved oppstart = 20% Årlig vekst = <1% Lånerente = 0% Forsvarer en anleggskostnad på 8 mrd. i dagens pengeverdi. Bompenger: Avløser en evigvarende bomstasjon i form av ferge = bompenger på 20 år blir et gode Mangler trafikkanalyser til å beregne bompengegrunnlaget, men kan si noe om potensialet i form av fergestatistikk over Romsdalsfjorden og Julsundet. Standardprognose vekst Møre og Romsdal = 0,9%, reell vekst Molde – Vestnes = 3,4% Renteforutsetning = 8%!!! Rimelig lån (2-3%) – billistene kan betale vei i stedet for renter! RISIKORENTE??? Heller risikopremie? 11

12 Fond rentefrie lån E39 Fond på kr 15 mrd
Rentefrie lån til fergeavløsningsprosjekt på riksvei (E39). Starter med Rogfast og Møreaksen jf. Transportplan for Vestlandet (Vestlandsrådet) 12

13 Fond rentefrie lån E39 Fylle på med nye prosjekter når Rogfast og Møreaksen er ferdigstilt 4-5 fergeavløsningsprosjekter langs E39 i løpet av 10 – 20 år. Vestlandsrådet er sentralt i det videre arbeidet Møreaksen ønsker å være en pådriver i arbeidet med rentefrie lån 13

14 Følg utviklingen på

15

16 16


Laste ned ppt "Møreaksen - et samlet fylke"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google