Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMons Stene Endret for 9 år siden
1
Innovative, men naive? ”Årets styreleder”- seminar 25.april Terje Osmundsen, Ansvarlig redaktør, Mandag Morgen
2
Mandag Morgen – ledernes og beslutningstakernes nye verktøy Ukebrev: Skarpe analyser om aktuelle tema Arena: Ledernettverk, tenketank, seminarer Analysebank: Unik elektronisk kunnskapsbase -Alle topplederne hos våre kunder leser Mandag Morgen Rune Mørck-Wergeland, DNs mediepanel, 31.des 2005
3
Hva er hypotesen? Bedriftene mer og mer avhengig av vekst for å overleve – fusjoner og oppkjøp et virkemiddel
4
Figur 4 USA topp 100 selskaper i perioden 1984–2003 Kilde: Global Vantage, Datastream, McKinsey analyse Over GDP vekst* (33) Under GDP vekst* (67) Vekst Andel selskaper som gikk konkurs eller ble kjøpt opp % 6x 1. bedriftssyklus, 1984–19932. bedriftssyklus 1994–2003 (...)antall selskaper Vekst er viktig for å overleve…
5
Hva er hypotesen? Bedriftene er mer og mer avhengig av vekst for å overleve – fusjoner og oppkjøp et virkemiddel Ekstrem konkurranse og overflod av kapital i oppkjøpsmarkedet Strategisk bruk av intellektuell kapital gir industrielle aktører fortrinn i fusjoner og oppkjøp - Høyere inngangsverdi - Større potensiale til å skape synergier
6
Synergier gjennom intellektuell kapital Tre ulike mekanismer: Felles utnyttelse – eks FAST Replikasjon: A lærer opp B – eks Telenor, Aker Yards Immaterielle rettigheter overføres fra A til B – eks GE Health Kilde: Gupta and Roos, 2002
7
Intellektuell kapital kan beskyttes Fra IC til IPR Patent Design Varemerke Opphavsrett Hemmelighold Markedsføringsloven Publisering
8
Merkevaren kan ha stor verdi
9
Patenters verdi Kilde: Economist
10
”Innovative, men naive” Norske bedrifter generelt effektive og innovative, og kjappe til å ta i bruk ny teknologi
11
Det norske paradokset Andel oms nye produkter Arbeidsproduktivitet Kilde: Mandag Morgen
12
Norske bedrifter scorer lavt Kilde: European Innovation Scoreboard 2006
13
”Innovative, men naive” Norske bedrifter generelt effektive og innovative, og kjappe til å ta i bruk ny teknologi Kunnskapsbasert tjenesteeksport vokser, men faller som andel av eksporten ”Immateriell eksport” – lisenser, royalties, etc - lite utviklet av norske bedrifter
14
Lite fokus på lisensiering og salg av teknologi Kilde: NIFU STEP /SSB
15
”Innovative, men naive” Norske bedrifter generelt effektive og innovative, og kjappe til å ta i bruk ny teknologi Kunnskapsbasert tjenesteeksport vokser, men faller som andel av eksporten ”Immateriell eksport” – lisenser, royalties, etc - lite utviklet av norske bedrifter Hovedutfordring: Manglende strategisk bevissthet patentering og beskyttelse
16
Minstemann i klassen Kilde: Mandag Morgen
17
Eksempel oljeindustrien Kilde: Mandag Morgen
18
Synkende andel olje- og gass-patenter
19
Hva betyr manglende patentering i leverandørbransjen Selskapene blir mindre verdt: Internasjonale selskaper og investorer undersøker om rettighetene til teknologi og kunnskap er sikret. Uten gode patenter er de ikke interessert eller de betaler en lavere pris. Må greie seg uten oljeselskapene: Leverandørselskapene er prisgitt oljeselskapenes patenter og innpass på andres sokler. Uten egne patenter er de ikke like interessante. Går glipp av teknologihandel: Norske selskaper selger i stor grad kunnskap på timebasis. Mange av disse timene er i ferd med å bli satt bort til andre land, som India og Kina. Hva blir da igjen i Norge når heller ikke de immaterielle rettighetene er salgbare? Vanskelig å løfte større oppkjøp Kilde: Mandag Morgen
20
Noen bedriftseksempler Tripp-trapp: Fra patent til opphavsrett-beskyttelse. Nødvendigheten av dokumentasjon Stokkes nye barnevogn Xplory: Både patent- og designbeskyttet OSO: Samlet alle patenter i et eget selskap. Sikkerhet. Tracetracker: «Noe av det viktigste er å sikre oss at vi kan bruke det vi selv har utviklet. I USA blir det innvilget patenter som ikke skulle vært gitt, men som likevel kan ta fra oss rettighetene,» sier IPR-ansvarlig Kjell Øystein Arisland Kilde: Mandag Morgen
21
En holdningsendring på gang? Kilde: Norsk Industri
22
Mandag Morgen denne uken Oppdrettsselskapene patenterer ikke Nesten ingen merkevarer Erfaringer fra kyllingoppdrett Vil ”nye” PanFish bety nyorientering?
23
Implikasjoner? Har bedriften en innovasjonsstrategi? Hvordan måles effekten av FoU-investeringer? Har bedriften en IPR-strategi? Har bedriften utnyttet lisensieringspotensialet? IPR og aksjeanalytikerne Hva kan norsk EPO-medlemskap bety for bedriften? Kilde: Mandag Morgen
24
Takk for oppmerksomheten! ” The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes, but in having new eyes” Marcel Proust
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.