Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Globalisering og norsk bildelindustri.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Globalisering og norsk bildelindustri."— Utskrift av presentasjonen:

1 Globalisering og norsk bildelindustri.
Hovedfagsoppgave i økonomisk geografi. Elin Gjevre Geografisk institutt, NTNU.

2 Bedrifter Hydro Automotive Structures• Fundo wheels• •Raufoss ASA
Kongsberg Automotive•

3 Tema: Innledning Organisasjons endringer Produkt og produksjon FoU
Samarbeid kunder Fremtiden

4 Organisasjons endringer
Fundo en bedrift med eierskap utenfor Norge. Etablert i dag: Norge Bahrain Tyskland Sverige HAST, Hydros bildeldivisjon. Etablert i dag: Norge Sverige Danmark Tyskland England Frankrike USA

5 Organisasjons endringer
Kongsberg Automotive Etablert i dag: Norge Sverige Tyskland Polen Brasil USA Mexico Korea Raufoss Technology A/S Etablert i dag: Norge Canada (under oppbygging) USA

6 Kommentar Alle bedriftene har hatt store endringer i organisasjons strukturene de senere årene. Oppkjøp og nyetableringer i utlandet går igjen som en trend. Nyetableringene i utlandet er både utviklings-, produksjons- og salgsenheter.

7 Produkt og produksjon Fundo Sitat: Felger i aluminium.
Basis prosessen er omtrent den samme som for 30 år siden. Gradvis automatisering og økt kapasitet. Overføring av teknologi fra Høyanger til Bahrain. Sitat: ”Ja, det viktigste, eller det som har størst økonomisk virkning for oss det er jo kravet til kvalitet, (…) det går jo på visuell kvalitet, (…) vi må ofte karakteriseres som vi driver med smykke produksjon, det vil si at hjulet skal være helt perfekt.”

8 Produkt og produksjon HAST
Hovedprodukt er støtfangerskinner og crashbokser i aluminium. Jobber bl.a. med oppbygging av nye linjer, reduksjon av operativ bemanning, automatisering, større fleksibilitet i produksjonen. Inne i stort investeringsprogram.

9 Produkt og produksjon Kongsberg Automotive
Tre hovedsatningsområder: girskiftsystemer, setekomfort og lastebilsystemer, i tillegg noe lisens produksjon for bilfabrikker. Gradvis automatisering, men fortsatt mye manuelt arbeid. Sitat: ” Mye håndtering er manuell, vi har veldig lite robotisering, vi har enkelt operasjoner som er automatisert, men stort sett er det manuelle operasjoner.”

10 Produkt og produksjon Raufoss Technology A/S Hjuloppheng i aluminium
Mye manuell montasje i dag. Den nye linjen som bygges opp på Raufoss skal helautomatiseres.

11 Kommentarer Alle bedriftene bruker bl.a. aluminium som råvare.
Kravene til kvalitet, pris og leveringspresisjon blir stadig strengere. Automatisering Oppbygging av nye linjer, både i Norge og i andre land.

12 FoU Fundo En utviklingsavdeling i Oslo
Nye hjul utvikles i samarbeid med kunden. Kunden har krav til design og styrke, hjulet utvikles hos Fundo. Livskontrakter på hjulene er ofte 2-3 år. Jobber med overflateteknikker.

13 FoU HAST Har utviklingsavdelinger i flere land.
Produkt- og prosessutvikling (kunde integrering) Forskningsprosjekter (samarbeid med NTNU, Sintef)

14 FoU Kongsberg Automotive Mekaniske produkter blir mer komplisert.
Produktdesign på Kongsberg som imøtekommer kundens krav. Krav om leveranse av reservedeler for år. Samarbeid med kundene og NTNU.

15 FoU Raufoss Technology.
Samarbeid med forskningsavdelingen på Raufoss og Sintef. Utviklet ny måte å produsere hjulopphenget på. Fått spesifikasjoner fra kunden som gjør at hjulopphenget i Europa og USA blir ulike.

16 Kommentar FoU er livsviktig for alle bedriftene.
Viktig med egenutviklede produkter som kan få innpass i markedet. Skjer i samarbeid med både kunder og forskningsinstitusjoner.

17 FoU Hva som har blitt sagt om forskning og utvikling:
”Vi står og faller på dette, uten en fungerende utviklingsvirksomhet, ville vi ikke ha kunder etter en viss tid.” ” Nei det (FoU) skjer veldig mye på egenhånd. Det er vi som sitter på kompetansen, og bilfabrikkene vil ha et produkt som er billig og bra.”

18 Samarbeid med kundene Fundo: • HAST: Kunden kommer med ønsker og krav.
Den tekniske utviklingen ligger hos Fundo, men har foreløpig ikke lyktes helt i å oppnå det samarbeidet de ønsker. • HAST: Livstidskontrakter på 4–7 år. Eneleverandør til f.eks BMW. Blir automatisk invitert til utvikling av neste generasjon.

19 Samarbeid med kundene Kongsberg Automotive Sitat:
” Jeg har vel 250 produkter mot Volvo, derfor er det mange innkjøpere og forholde seg til så det gjelder å ha hyppige kontakter, selv om du ikke har noe å diskutere er det alltid noe nytt du får høre om. ”

20 Samarbeid med kundene Raufoss Technology
Går over fra et tett samarbeid med Saab i Sverige til å samarbeide med GM. ” Ja, vi veksler fra å være en nesten lokal partner til Saab, en kan reise ned dit på dagen og ha møter og sånt. Det fungerer veldig bra sånt på lokal basis. Men nå utvikler vi det hos GM (…)Vi har veldig tynt kontaktnett nå, men det blir liksom gradvis mer.”

21 Kommentarer Kundeforholdene er basert på gjensidighet
Forholdet har et langtidsperspektiv Blir sett på som veldig viktig.

22 Fokus for fremtiden: Hva som har blitt sagt om fremtiden:
Det viktigste (…)”er å ha veldig gode kunde relasjoner, for det andre så må du ha leveranse presisjon og for det tredje må du ha en teknologisk base som gjør at du er i stand til og også møte kunden sine behov.” ”Det å kunne levere fra en fabrikk like ved kundens fabrikk.”

23 Fokus for fremtiden: ”FoU, priser og dette med systemer er viktig. Og alt til en konkurransedyktig pris, (…) ” ”Det blir veldig fokus på det med struktur, dokumentasjon og ordentlighet. Kanskje fra å operere med en 3-4 nøkkelpersoner, som har det meste i hodet gjennom lang erfaring, (…) til å gjøre den kompetansen og teknologien kjent for en mengde nye mennesker.”


Laste ned ppt "Globalisering og norsk bildelindustri."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google