Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA Snåsa 31.okt. 2012 Gunnar Almlid, DIN TUR.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA Snåsa 31.okt. 2012 Gunnar Almlid, DIN TUR."— Utskrift av presentasjonen:

1 FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA Snåsa 31.okt Gunnar Almlid, DIN TUR

2 Gjennomsnittlig omsetning hus og båt de to siste årene kr

3 Gjennomsnittlig omsetning de to siste årene kr

4 Vi har gjennom en rekke satsinger skapt store forventninger

5 Selv om vi og andre har brukt store ressurser i å få etablert lønnsomt reiseliv i fjellregionen mener jeg vi har MISLYKTES

6 Hva vil jeg så med dette foredraget?

7 FORANDRING

8

9 Hvem er jeg som så sterkt vil ha forandret satsing? Jobberfaring fra: - Kommune og Fylkesskogetat - Skogsjef Bindalsbruket mange år - Mange års jobberfaring fra andre land - Bygd opp og vært daglig leder i Din Tur til i sommer

10 Regjeringens reiselivsmelding fra des sier

11 • Inngående trafikk skal dobles innen 2020

12 Regjeringens reiselivsmelding fra des sier • Inngående trafikk skal dobles innen 2020 • I årene etter meldingen har trafikken til Norge gått ned

13 Regjeringens reiselivsmelding fra des sier • Inngående trafikk skal dobles innen 2020 • I årene etter meldingen har trafikken til Norge gått ned • Sverige har i samme periode hatt en oppgang på mer enn 5% årlig

14 • Analysen i forkant av meldinga konkluderte med at Norge har svak konkurransekraft tjenesteytende reiselivsnæring

15 • LO’s medlem av utvalget ga klart utrykk for at det ikke er ”ei hand å frigi i byene”

16 Hva er så mulighetene i Norge

17 • Naturen

18 Hva er så mulighetene i Norge • Naturen • God plass

19 Hva er så mulighetene i Norge • Naturen • God plass • Stillhet

20 Hva er så mulighetene i Norge • Naturen • God plass • Stillhet • God infrastruktur

21 Hva er så mulighetene i Norge • Naturen • God plass • Stillhet • God infrastruktur • Spredt bosetting

22 Auckland New Zealand m/2 timers flyradius Trondheim m/2 timers flyradius Dekker 15 – 20 mill. Over 300 mill.

23 Ut fra det jeg har forklart har Din Tur valgt en klar strategi å satse på

24 • Høg standard hytter, leiligheter og feriehus

25 Ut fra det jeg har forklart har Din Tur valgt en klar strategi å satse på • Høg standard hytter, leiligheter og feriehus • Aktiviteter i naturen

26 Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter

27 • Jakt

28 Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter • Jakt • Ferskvannsfiske

29 Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter • Jakt • Ferskvannsfiske • Sjøfiske

30 Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter • Jakt • Ferskvannsfiske • Sjøfiske • Kajakk

31 Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter • Jakt • Ferskvannsfiske • Sjøfiske • Kajakk • Fuglekikking

32 Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter • Jakt • Ferskvannsfiske • Sjøfiske • Kajakk • Fuglekikking • Vandring

33 Skal si litt om de enkelte segmentene

34 • Jakt – Ingen vekst

35 Skal si litt om de enkelte segmentene • Ferskvannsfiske – Forsiktig vekst som spisset produkt – Viktig som støtteprodukt knyttet til feriehus – Vi er og blir ingen stor aktør på laksefiske

36 Skal si litt om de enkelte segmentene • Kajakk – De guidede turene vi har utviklet selger dårlig på grunn av pris – Viktig som støtteprodukt knyttet til feriehus

37 Skal si litt om de enkelte segmentene • Sjøfiske – Norge er kanskje verdens beste land for å fiske i sjøen – Mange arter – Stor fisk – Mye fisk – Godt skjermet farvann – Kan fiske fra småbåt

38 Skal si litt om de enkelte segmentene Fuglekikking • Guidede fugleturer • Fotoskjul • Feriehus med selvguiding – Økende omsetning i Din Tur – England, Tyskland, USA

39 Din Tur besluttet i 2009 å gjøre en skikkelig satsing på Vandring Skal si litt om de enkelte segmentene VANDRING - PRESTKONA

40 Skal det satses på reiseliv i fjellregionen? Her kan vi ikke si Tja………….vi må si JA eller NEI

41 Norges spesielle fortrinn som vandredestinasjon i et internasjonalt marked er følgende Hvis JA må vi gjøre følgende: - Satsingen bygges rundt aktive opplevelser i naturen - Selvhushold, hytter og feriehus - Utvikle selvguidede produkter

42 Norges spesielle fortrinn som vandredestinasjon i et internasjonalt marked er følgende Lierne – den perfekte pilotkommune? -nasjonalt pilotprosjekt hvor følgende gjøres -Utvikling av vandring -Fuglekikking -Innlandsfiske -Kajakk/kano -Turaktiviteter (bålbrenning, skiturer, trugeturer, lage snøhule osv) -Selvguiding på attraksjoner (museum, nasjonalparksenter, fosser, fjell, kultur, historie etc) -Selvguiding på blomster, insekter og dyr

43 Norges spesielle fortrinn som vandredestinasjon i et internasjonalt marked er følgende KOMMERSIELL MOTOR VIKTIG!!

44 Din Tur, eksempel på verdikjede Produktutvikling Markedsutvikling Markedsføring Salg Produkttilfang

45 Tyskland: Tsjekkia UK Norge Frankrike Finland Nederland Danmark Booking Sverige Kunde Operatører X Polen Russland X Web Jakt Aktive feriehus Innlands fiske Vandring Sjøfiske Fugl X Kajakk Baltikum

46 For å lykkes må vi ha bedre samhandling med det offentlige reiselivs-Norge

47 • Destinasjonsselskapene

48 For å lykkes må vi ha bedre samhandling med det offentlige reiselivs-Norge • Destinasjonsselskapene • Visit Norway

49 For å lykkes må vi ha bedre samhandling med det offentlige reiselivs-Norge • Destinasjonsselskapene • Visit Norway • Dette er problemstillinger vi arbeider konstruktivt med

50 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA Snåsa 31.okt. 2012 Gunnar Almlid, DIN TUR."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google