Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA"— Utskrift av presentasjonen:

1 FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
Snåsa 31.okt. 2012 Gunnar Almlid, DIN TUR

2 Gjennomsnittlig omsetning hus og båt de to siste årene kr 223 000.-

3 Gjennomsnittlig omsetning de to siste årene kr 84 000.-

4 Vi har gjennom en rekke satsinger skapt store forventninger

5 Selv om vi og andre har brukt store ressurser i å få etablert lønnsomt reiseliv i fjellregionen mener jeg vi har MISLYKTES

6 Hva vil jeg så med dette foredraget?

7 FORANDRING

8 FORANDRING FORANDRING

9 Hvem er jeg som så sterkt vil ha forandret satsing?
Jobberfaring fra: - Kommune og Fylkesskogetat - Skogsjef Bindalsbruket mange år - Mange års jobberfaring fra andre land - Bygd opp og vært daglig leder i Din Tur til i sommer

10 Regjeringens reiselivsmelding fra des. 2007 sier

11 Regjeringens reiselivsmelding fra des. 2007 sier
Inngående trafikk skal dobles innen 2020

12 Regjeringens reiselivsmelding fra des. 2007 sier
Inngående trafikk skal dobles innen 2020 I årene etter meldingen har trafikken til Norge gått ned

13 Regjeringens reiselivsmelding fra des. 2007 sier
Inngående trafikk skal dobles innen 2020 I årene etter meldingen har trafikken til Norge gått ned Sverige har i samme periode hatt en oppgang på mer enn 5% årlig

14 Analysen i forkant av meldinga konkluderte med at Norge har svak konkurransekraft tjenesteytende reiselivsnæring

15 Analysen i forkant av meldinga konkluderte med at Norge har svak konkurransekraft tjenesteytende reiselivsnæring LO’s medlem av utvalget ga klart utrykk for at det ikke er ”ei hand å frigi i byene”

16 Hva er så mulighetene i Norge

17 Hva er så mulighetene i Norge
Naturen

18 Hva er så mulighetene i Norge
Naturen God plass

19 Hva er så mulighetene i Norge
Naturen God plass Stillhet

20 Hva er så mulighetene i Norge
Naturen God plass Stillhet God infrastruktur

21 Hva er så mulighetene i Norge
Naturen God plass Stillhet God infrastruktur Spredt bosetting

22 Trondheim m/2 timers flyradius Over 300 mill. Dekker 15 – 20 mill. Auckland New Zealand m/2 timers flyradius

23 Ut fra det jeg har forklart har Din Tur valgt en klar strategi å satse på

24 Ut fra det jeg har forklart har Din Tur valgt en klar strategi å satse på
Høg standard hytter, leiligheter og feriehus

25 Ut fra det jeg har forklart har Din Tur valgt en klar strategi å satse på
Høg standard hytter, leiligheter og feriehus Aktiviteter i naturen

26 Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter

27 Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter
Jakt

28 Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter
Jakt Ferskvannsfiske

29 Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter
Jakt Ferskvannsfiske Sjøfiske

30 Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter
Jakt Ferskvannsfiske Sjøfiske Kajakk

31 Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter
Jakt Ferskvannsfiske Sjøfiske Kajakk Fuglekikking

32 Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter
Jakt Ferskvannsfiske Sjøfiske Kajakk Fuglekikking Vandring

33 Skal si litt om de enkelte segmentene

34 Skal si litt om de enkelte segmentene
Jakt Ingen vekst

35 Skal si litt om de enkelte segmentene
Ferskvannsfiske Forsiktig vekst som spisset produkt Viktig som støtteprodukt knyttet til feriehus Vi er og blir ingen stor aktør på laksefiske

36 Skal si litt om de enkelte segmentene
Kajakk De guidede turene vi har utviklet selger dårlig på grunn av pris Viktig som støtteprodukt knyttet til feriehus

37 Skal si litt om de enkelte segmentene
Sjøfiske Norge er kanskje verdens beste land for å fiske i sjøen Mange arter Stor fisk Mye fisk Godt skjermet farvann Kan fiske fra småbåt

38 Skal si litt om de enkelte segmentene
Fuglekikking Guidede fugleturer Fotoskjul Feriehus med selvguiding Økende omsetning i Din Tur England, Tyskland, USA

39 Din Tur besluttet i 2009 å gjøre en skikkelig satsing på Vandring
Skal si litt om de enkelte segmentene VANDRING - PRESTKONA Din Tur besluttet i 2009 å gjøre en skikkelig satsing på Vandring

40 Skal det satses på reiseliv i fjellregionen?
Her kan vi ikke si Tja………….vi må si JA eller NEI

41 Hvis JA må vi gjøre følgende:
- Satsingen bygges rundt aktive opplevelser i naturen - Selvhushold, hytter og feriehus - Utvikle selvguidede produkter Norges spesielle fortrinn som vandredestinasjon i et internasjonalt marked er følgende

42 Lierne – den perfekte pilotkommune?
nasjonalt pilotprosjekt hvor følgende gjøres Utvikling av vandring Fuglekikking Innlandsfiske Kajakk/kano Turaktiviteter (bålbrenning, skiturer, trugeturer, lage snøhule osv) Selvguiding på attraksjoner (museum, nasjonalparksenter, fosser, fjell, kultur, historie etc) Selvguiding på blomster, insekter og dyr Norges spesielle fortrinn som vandredestinasjon i et internasjonalt marked er følgende

43 KOMMERSIELL MOTOR VIKTIG!!
Norges spesielle fortrinn som vandredestinasjon i et internasjonalt marked er følgende

44 Din Tur, eksempel på verdikjede
Produktutvikling Markedsutvikling Markedsføring Salg Produkttilfang

45 Innlands Aktive feriehus Vandring Sjøfiske fiske Kajakk Fugl Jakt X X
Booking Web Baltikum Russland Sverige UK Frankrike Polen Tsjekkia Finland Tyskland: Nederland Danmark Norge Operatører Kunde X

46 For å lykkes må vi ha bedre samhandling med det offentlige reiselivs-Norge

47 For å lykkes må vi ha bedre samhandling med det offentlige reiselivs-Norge
Destinasjonsselskapene

48 For å lykkes må vi ha bedre samhandling med det offentlige reiselivs-Norge
Destinasjonsselskapene Visit Norway

49 For å lykkes må vi ha bedre samhandling med det offentlige reiselivs-Norge
Destinasjonsselskapene Visit Norway Dette er problemstillinger vi arbeider konstruktivt med

50 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google