Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertIngar Arntsen Endret for 9 år siden
1
Harald Throne-Holst Hva har nano så langt betydd for norske forbrukere? Regjeringens nanokonferanse Litteraturhuset i Oslo 1.Februar 2011
2
Harald Throne-Holst Vi har blitt nano-forbrukere 1000+ produkter tilgjengelig på forbrukermarkedet Men den listen er vanskelig å evaluere: er - er ikke; sier - sier ikke Forbrukerne er viktige – Uten deres tillitt og aksept er det ikke noe marked. Og uten utsikter til et marked blir det liten vilje til finansiering av forskning og utvikling, og neppe noe næringsutvikling.
3
Harald Throne-Holst Men, nano utfordrer forbrukerrettighetene J.F. Kennedy 1963: Retten til sikkerhet Beskyttelse mot skadelige produkter, «Alt som selges i Norge er vel testet» Retten til informasjon Nano er ingen beskyttet tittel – men heller ikke noe krav. Merking er noe forbrukerne ønsker! Retten til å velge Også retten til å velge bort. Gir nano alltid bedre resultat? Retten til å bli hørt Forbrukerinteressene skal tas hensyn til. Deliberative prosesser: Forbrukerne er ikke bare passive eller ofre, men er fullt ut i stand til å ta stilling i kompliserte spørsmål.
4
Harald Throne-Holst På kort sikt Mye skal skje på 5-10 års sikt, får vi høre. Fremtiden bestemmer nåtiden? Utfordringer nå og i de nærmeste årene: Nano-sølv – Nano i matvarer og emballasje Det store spørsmålet: Forbedring av mennesket Men noe har allerede skjedd: Så langt, hva annet har nano gjort for forbrukerne enn å vise at det regulatoriske arbeidet henger etter utviklingen?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.