Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bruk av digitale stellarium i astronomiundervisningen Olav Holm Kvitsund Gymnas Landskonferansen for fysikkundervisning, Gol.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bruk av digitale stellarium i astronomiundervisningen Olav Holm Kvitsund Gymnas Landskonferansen for fysikkundervisning, Gol."— Utskrift av presentasjonen:

1

2

3 Bruk av digitale stellarium i astronomiundervisningen Olav Holm Kvitsund Gymnas Landskonferansen for fysikkundervisning, Gol

4 Digitale stellarium  Hva er digitale stellarium?  Hvorfor digitale stellarium?  Hvordan kan digitale stellarium brukes i undervisningen?  Demonstrasjon

5 Hva er digitale stellarium?  ”Dynamisk stjernekart for PC”  Har etter litt utprøving av ulike gratisprogrammer landet på to favoritter: –Celestia (shatters.net/celestia) –Stellarium (stellarium.org)

6 Hva kan verktøyet gjøre?  Vise stjernehimmelen ”slik den ser ut”  Vise stjernebilder  Vise detaljert informasjon om himmelobjekter ”med et klikk”  ”Zoomefunskjon” som viser detaljerte bilder av ”berømte” objekter  Vise planet-, komet- måne- satellitt og stjernebaner  Mulighet for ulike observasjonspunkt  Mulighet for å bevege seg i tid og rom

7 Hvorfor?  ”I tråd med intensjonene i læreplanen”  Et unikt verktøy –Kan gjøre ting som ikke kan gjøres på noen annen måte  Et nyttig pedagogisk verktøy  Høy gøyfaktor

8 Formalia – fra læreplanen i fysikk  ”… å utforske, måle, registrere, analysere, dokumentere og publisere digitalt.  Det betyr å anvende animasjoner og bruke Internett til å hente inn fysikkfaglig informasjon….  …å simulere fenomener og forsøk som det ellers er vanskelig å studere”

9 Relevante kompetansemål i fysikk 1 Relevante kompetansemål i fysikk 1  ”gjøre rede for hvordan informasjon om stjerner er systematisert i et HR- diagram”  ”bruke simuleringsprogrammer til å vise fenomener og fysiske sammenhenger”  ”beskrive stjerners livssykluser….”

10 Et unikt verktøy  Dynamiske og svært lettleste stjerne/objektkart  Enkel og rask tilgang på informasjon om og/eller nærbilde av et observert objekt  Mulig å manipulere med tid  Mulig å reise i rommet

11 Et nyttig pedagogisk verktøy  Muliggjør astronomisk ”lab” –Elevene gjør ”egne” astronomiske erfaringer  Solsystemets mekanikk  Dimensjoner i universet  Grensene for vår kunnskap om universet  Stjernenes fordeling i H-R-diagrammet  Gjør stjernekartet mer tilgjengelig og lettlest for elevene i forbindelse med observasjon

12 Valg av verktøy  Celestia – ”Flyturbasert” –Ubegrensede muligheter til bevegelse  Stellarium – ”Bakkebasert” –Tar utgangspunkt i et observasjonsperspektiv  Svært intuitivt  Lav inngangsterskel –Begrensede muligheter til bevegelse

13 Hvordan kan verktøyet brukes i fysikkundervisningen?  Elevene systematiserer selvvalgte stjerner i et HR-diagram  Elevene identifiserer og studerer ”pedagogiske” objekter  Elevene bruker stellarium som stjernekart i forbindelse med stjerneobservasjon

14 Erfaringer  Elevene liker å utforske verktøyet  Elevene liker å utforske stjernehimmelen ved hjelp av verktøyet  Elevene fikk en mer aktiv rolle under observasjonene  Lab tar tid

15 Oppsummering  Digitale stellarium gir helt nye muligheter i astronomiundervisningen  Verktøyet egner seg til: –demonstrasjon –selvstendig lab –kombinasjon med ”virkelig” stjernetitting  Stellarium.org anbefales til elevbruk på grunn av observasjonsvinklingen og lav inngangsterskel


Laste ned ppt "Bruk av digitale stellarium i astronomiundervisningen Olav Holm Kvitsund Gymnas Landskonferansen for fysikkundervisning, Gol."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google