Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Pilotprosjektet PPBU Rogaland fylkeskommune Torill Evy Thune og Tore Wersland
2
Pilotprosjektet så langt
Hvorfor LanSchool og pilotprosjektet PPBU Implementeringen Status Veien videre
3
https://wiki.rogfk.no/groups/rfkinfo/
4
Hvorfor LanSchool og pilotprosjektet PPBU
5
Alle elever i vgs fra høsten 2009 egne bærbare datamaskiner
6
RFK ser at økt bruk av datamaskiner i undervisningen krever bedre struktur for bruken
7
Utvidelse av lærerens verktøykasse for å muliggjøre en variert pedagogisk IKT-bruk
Legge til rette for at eleven skal tilegne seg ulike ferdigheter og dannelse
8
Rapport ( )
9
Forskningsmiljø UiB Forskningsmidler fra KD og UiB til følgeforskning
10
Prosjektbeskrivelse følgeforskning
Styringsgruppe RFK skoleeier Forskningsmiljø UiB Lærerorganisasjonene Elevorganisasjonen Prosjektgruppe Prosjektplan Prosjektbeskrivelse følgeforskning
11
Elevorganisasjonen i Rogaland er positive til deltakelse
12
Hovedmålsettinger Finne gode løsninger som gir bedre pedagogiske muligheter for datamaskin- bruken i klasserommet og andre læringsarenaer Finne ut hvordan programvaren kan brukes av lærere og elever for å gjennomføre dette
15
Retningslinjer for pilotprosjektet
Formålet/hensikten Retningslinjer for bruk Læringssituasjoner godt egnet til bruk av verktøyet
16
Implementeringen Valg av produkt Workshop Tråd - trådløst Personvern
Maskinutlevering
17
Valg av produkt For læreren: Spesielt for studentene: Generelt:
Generelt enkelt grensesnitt Enkelt kunne se hele klassen Enkelt kunne hente opp en bestemt elev på lærerPC-en Enkelt kunne kople ut hele eller deler av internett Kunne snakke med den enkelte elev? Visning av bilder, video osv. til klassen Vise egen skjerm til en enkelt elev Overføre filer Spesielt for studentene: Valg av rettigheter ved installasjon (kople seg til bestemt klasse osv.) Mulighet for å styre av/på til klassen/gruppen Kunne tilhøre flere klasser/grupper, avhengig av timeplan. Godta manuelt for hver oppstart/time Se tydelig hvordan man kan avinstallere alt, som en sikkerhet. Se tydelig om man er pålogget Generelt: Enkel installasjon, særlig på student-PC. Lite program (MByte). Støtte for winxp/vista/windows7 og mac Koplingen mellom ped-net og rfk-open Betydningen av lyd Norsk tekst Føringer for kapasitet på skolenes trådløse nettverk Kriteriene foreslås da til: Generelt: Enkel installasjon, særlig på student-PC. Lite program (MByte). Støtte for winxp/vista/windows7 og mac Koplingen mellom ped-net og rfk-open Betydningen av lyd Norsk tekst Føringer for kapasitet på skolenes trådløse nettverk Spesielt for studentene: Valg av rettigheter ved installasjon (kople seg til bestemt klasse osv.) Mulighet for å styre av/på til klassen/gruppen Kunne tilhøre flere klasser/grupper, avhengig av timeplan. Godta manuelt for hver oppstart/time Se tydelig hvordan man kan avinstallere alt, som en sikkerhet. Se tydelig om man er pålogget For læreren: Generelt enkelt grensesnitt Enkelt kunne se hele klassen Enkelt kunne hente opp en bestemt elev på lærerPC-en Enkelt kunne kople ut hele eller deler av internett Kunne snakke med den enkelte elev? Visning av bilder, video osv. til klassen Vise egen skjerm til en enkelt elev Overføre filer
18
Valg av produkt Programmene ganske like når det gjelder funksjonalitet
Kun LanSchool som støtter mac (våren 2010)
19
Workshop Workshop Ved pilotstart hadde vi en workshop med pilotskolene. Her testet vi i datalabmiljø. Årsaken til dette var at vi på det tidspunktet ikke hadde det trådløse på plass. Deltakere på workshopen var lærere på skolene, samt Brynes elever. Målet var å avdekke utfordringer under installasjon og bruk. Utfordringer vi støtte på var få, men viktige. Her så vi at vi måtte passe på i installasjonen slik at ikke tastetrykk ble monitorert og det var viktig å skru på kanalvalg. Dette medførte beslutning om at vi måtte lage pakker for distribusjon. Ellers kunne vi risikere at elever (og lærere) installerte feil.
20
Tråd - trådløst Åpne mellom nettet ped og open.
Kort skissere forskjellene i måten vi har nettet og hvordan dette påvirker måten å jobbe på.
21
Personvern Terminere programmet
Velge en kanal hvor eleven ikke kan sees Programmet synes ikke og kan ikke avinstalleres uten å kjøre installasjonen. Historikk kan leses. Filer kan lastes ned
22
Maskinutlevering
23
Status ”klassen som skal bruke LanSchool er i full fyr og flamme”
”..antall elever har tatt programmet i bruk og er kjempefornøyd” ”..ser spennende ut og flott å være i gang” Torill
24
Status ”Mye gikk bra og elevene var veldig ivrige, men det dukket fort opp utfordringer……..delvise begrensninger av internett- tilgangen var lett for elevene å omgå, ved å bruke Firefox i stedet for IE.” Tore
25
Status Positiv effekt på gruppa – ”binder medlemmene i gruppen bedre sammen” ”Chattefunksjonen fungerte bra” ”Effektiv visning av lærerens skjerm” 1: Torill 2 og 3: Tore
26
Status ”Ulempe: Oppleves som lite presist (noen beskjeder når ikke fram..)” ”Fordel: Kommunisere med klassen under gruppearbeid der gruppene ikke sitter i samme rom” Torill og Tore
27
IKT tekniker! Torill
28
Status ”Effektivt middel til å oppnå fokus på beskjeder som skal gis (blank screen)” Tore
29
Veien videre Innvirkning på modell for elev-PC?
Prøver? Eksamen? Innvirkning på e-læring Etter- og videreutdanning 1: Tore 2+3: Torill
30
428 lærere har tatt 1,2,3 eller 4 moduler á 15 studiepoeng
Torill
31
Veien videre Avhengig av Teknologi Organisering Ressurser Tore
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.