Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Digitale læringsressurser i skolen 26.11.08 Prosjektleder NDLA Øivind Høines Konferanse.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Digitale læringsressurser i skolen 26.11.08 Prosjektleder NDLA Øivind Høines Konferanse."— Utskrift av presentasjonen:

1 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Digitale læringsressurser i skolen Prosjektleder NDLA Øivind Høines Konferanse - Kristiansand

2 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA •om NDLA •Deling i skolen •NDLAs erfaringer i markedet

3 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Arkitektur Ledelse Finn en feil! Organisering Pedagogikk Teknologi Økonomi Læremidler Lærer- kompetanse

4 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Bilde hentet fra kildenett.no

5 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Bakgrunn for NDLA Soria Moria Gratisprinsippet –Gratis for eleven Ansvaret overføres fylkeskommunen

6 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Bakgrunn for NDLA Kunnskapsdepartementets krav •Å øke tilgang til og bruk av digitale læremidler i videregående opplæring. •Utvikle videregående skolers og skoleeiers kompetanse som utvikler og/eller bestiller av digitale læremidler. •Øke volum og mangfold av digitale læremidler rettet mot videregående opplæring.

7 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA NDLA – Visjoner •Fritt tilgjengelige digitale læremidler •Gratis læremidler (for brukere) •En videregående opplæring som preges av samhandling og deling •Elever og lærere i aktivt og deltakende læringsarbeid •Fagmiljøer og nettverk fra hele landet som drivkraft i utvikling av gode digitale læremidler •Et marked som leverer innhold og tjenester etter elevers og læreres behov

8 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Unikt i norsk, og internasjonal sammenheng –Skolenes eget prosjekt •Perspektiv på deltagelse og deling –Direkte innvirking på læremidler •Innkjøp •Produksjon –Solid forankring

9 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA NDLA sitt mandat til nå: –Helse- og sosialfag vg1 –Norsk vg1 –Naturfag vg1

10 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Fylkeskommunal finansiering •10 % av rammen for læremidler i 2008 Fokus på skolestart høst 2009! Nye redaksjoner –Kroppsøving, engelsk, samfunnsfag og matematikk. –Miniredaksjoner for utdanningsprogrammene Teknikk- og industriell produksjon, Design og håndverk, Elektrofag og Restaurant- og matfag.

11 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Aktivt publiserende elever og lærere… Innhold distribueres gjennom to åpne ”lag” •Lag 1: Fagredaksjonelt –kvalitetssikret innhold –(kjøpt, tilpasset og/eller utviklet) •Lag 2: Delingsarena –som er knyttet opp til fagnettstedet –dynamisk og i stadig utvikling

12 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA

13 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Skolens oppgave Tilby samfunnet arbeidskraft med en kompetanse som svarer til fremtidens utfordringer Dannelse

14 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Brytningstid Verden endrer seg - Eksponentielt Skolen endrer seg - Like raskt? => økende gap, og tap av relevans

15 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Ungdommen i dag •Over halvparten av alle tenåringene som er på nettet produserer innhold, som tekst, lyd, bilde og remiksinger av ulike kulturuttrykk •35 % deler egne produksjoner med andre •22 % har egen nettside •19% har en blogg •19% gjør remiksing av åndsverk de finner på nettet •38% leser blogger jevnlig •83,5% av norske åringar har Facebook profil

16 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Deling i skolen - ikke på menyen

17 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Solhjell 8/4 – 2008 (goOpen 2008) •”Skape en annen kultur i skolen. Skape en kultur for deltakelse” •”– skape og utvikle selv – de redskapene man skal bruke. Dette er et kulturtrekk ved kunnskapssamfunnet i seg selv. Sterkere fokus på deling i alle sammenhenger i skolen” •”Utvikle bedre digitale læremidler. Og fokus på hvordan utnytte ungdomskulturens bruk av digitale verktøy…”

18 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Deling for elever •Problemstillinger –Mindreåriges personvern –Mindreåriges opphavsrett –Foreldres rett til innsyn –Organisatoriske problemstillinger

19 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA

20 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Forside Innlogget

21 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA

22 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Hvorfor dele? (hvordan fremme en delingskultur i skolen) Bare to faktorer $ EGO

23 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Deltagelse

24 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA NDLA og markedet •Hva kjøper vi? –Så mye som vi kan –Vi får ikke tilbudt primærtekster av etablerte forfatter til norsk

25 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Eksempel fra naturfag MÅL Lytte til opplesning Animasjoner Oppgaver Øvelser E-læringssekvenser Video Lese artikler / nyheter /fordypning Lese læreboktekst Spill Lettlest tekst Interaktive oppgaver Simulert lab.

26 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Hvem kjøper vi fra? •Alle! –Forlag og mediehus –Tradisjonelle ”underleverandører” –Spesialiserte tilbydere –”Nye” leverandører –Enkeltpersoner

27 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Hvordan kjøper vi •Åpen konkurranse •Enkeltsalg – der vi ikke får tilbud i konkurranse

28 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Krav til læremidler Faglig kvalitet Krav til form og teknologi Pris Rettigheter

29 NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Utfordring til produsenter -Økt nettbruk, også i skolen -Økt tilbud av frie digitale ressurser -”Fakta” og faglitteratur for unge selger ikke bra -Er eksemplarmodellen truet? -Hvem står i posisjon til å levere fremtidens innhold?


Laste ned ppt "NASJONAL DIGITAL LÆRINGSARENA Digitale læringsressurser i skolen 26.11.08 Prosjektleder NDLA Øivind Høines Konferanse."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google