Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NDLA I EN SKOLEKONTEKST NDLAs landssamling, Bergen 21.09.09 Marita Aksnes, Randaberg vgs.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NDLA I EN SKOLEKONTEKST NDLAs landssamling, Bergen 21.09.09 Marita Aksnes, Randaberg vgs."— Utskrift av presentasjonen:

1 NDLA I EN SKOLEKONTEKST NDLAs landssamling, Bergen Marita Aksnes, Randaberg vgs.

2 Tønes: ”Seminarblues” ”og når tio e ude og du egenlig sko våre heima då kjeme den luringen rundt med evalueringsskjema åsså ska han oppsummera og konkludera og emja og alt han he sagt fær du med deg heim i någen tjokke perma det kan du ha på nattbordet seie han men eg kan lova eg vil heller tella på saue for å få sova”

3 Mitt utgangspunkt • Skoleåret 08/09: NDLA norsk Vg1 + andre digitale læringsressurser + kopier… • Skjønnlitteratur? • Skoleåret 09/10: Grip teksten + NDLA + andre digitale læringsressurser

4 Elevkommentarer skoleåret 08/09 • Vil heller ha bok • Blir lett distrahert • Slitsomt å lese mye på skjerm • Enkelt å finne fram • Har lært mye nytt om bruk av PCen • Oversiktlig • Slipper å dra på tung bok • Kjekt å bruke PCen i timene

5

6 Digital didaktikk ”Digital didaktikk er ein undervisningsteori som legg til grunn ei didaktisk og fagdidaktisk tilnærming med særskilt fokus på kunsten å undervise i digitale læringsomgjevnader” Kilde: ”Ein ny digital didaktikk” av Rune Krumsvik i Otnes (2009:230)

7 Digital didaktikkmodell I (makro) 1. DIGITAL KOMPETANSE I FAGPLANER 2. DIGITALE LÆRINGS- RESSURSER I FAGENE 3. INFRASTRUKTUR OG LMS 4. IKT-BASERT EKSAMEN 5. LÆRERENS DIGITALE KOMPETANSE Utfordringer: - Teknologiske - Sosiokulturelle - Pedagogiske Utfordringer: - Teknologiske - Sosiokulturelle - Pedagogiske Kilde: Krumsvik i Otnes (2009:232)

8 Digital didaktikkmodell II (meso) 1. KOMPETANSEMÅL 2. FAGLIG INNHOLD 3. UNDERVISNINGS- OG ARBEIDSMÅTER 4. VURDERING 5. LÆRER- OG ELEV- FORUTSETNINGER Utfordringer: - Teknologiske - Sosiokulturelle - Pedagogiske Utfordringer: - Teknologiske - Sosiokulturelle - Pedagogiske Kilde: Krumsvik i Otnes (2009:237)

9

10 Sammensatt tekst • Kompetansemål – mål for opplæringen er at eleven skal kunne: • Kombinere muntlige, skriftlige, visuelle og auditive uttrykksformer i framføringer og presentasjoner

11 VurderingskriterierHØYMIDDELSLAV Samspill lyd, bilde og tekst Det er en klar sammenheng mellom valg av bilde, lyd og tekst, og de tre delene utfyller hverandre på en meget god måte. Det er en sammenheng mellom valg av bilde, lyd og tekst, og de tre delene utfyller hverandre tidvis på en god måte. Det er til tider sammenheng mellom valg av bilde, lyd og tekst, og de tre delene utfyller hverandre enkelte ganger. Bruk av bilder, illustrasjon og filmklipp. Du har brukt bilder, musikk og filmklipp som er relevante og som er med på å forklare faginnholdet på en grundigere måte. Du har brukt bilder, musikk og filmklipp som delvis er relevante og som noen til en viss grad er med på å forklare faginnholdet på en grundigere måte. Du har brukt bilder, musikk og filmklipp som er noe tilfeldig og som delvis er med på å forklare faginnholdet på en grundigere måte. Beherskelse av mediet, bildekvalitet, lydkvalitet og visuell utforming. Du viser at du behersker mediet på en meget god måte. Lydkvalitet, bildekvalitet og den visuelle utformingen er meget godt gjennomført. Du viser at du behersker mediet på en god måte. Lydkvalitet, bildekvalitet og den visuelle utformingen er godt gjennomført. Du viser at du behersker mediet på en til tider god måte. Lydkvalitet, bildekvalitet og den visuelle utformingen er enkelte ganger godt gjennomført. Kildebruk:Kilder til bilder, tekst og musikk er oppgitt, og du har brukt bilder og musikk merket CC. Noen kilder til bilder, tekst og musikk er oppgitt. Få eller ingen kilder er oppgitt.

12 2. Faglig innhold • Hva, hvorfor, hvordan + hvem, hvor, når • Fysisk eller digitalt • LMS, lærebok, digitale ressurser • Web 2.0-verktøy • Faglig IKT-bruk • Rituell IKT-bruk Foto: Pink Sherbet (flickr)

13 Dataparty! (norsk Vg1) • Film NDLA: Sakprosa + retorikk retorikk • Nettdebatter • Partienes nettsider • Sosiale medier • Læreboka • NDLA: Skriftlige tekster

14 E-forelesning i norsk (yrkesfag) • Nettopp norsk + NDLA • Digital forelesning + fysisk forelesning Digital forelesning • Muntlig gjennomgang • Oppgaver

15 Kunnskap om Internett (norsk Vg1)

16 Å være digital innbygger • Å være digital innbygger • Introduksjon: Prezi om nettvettPrezi om nettvett • Skolenettet: Et klikk for mye Skolenettet: Et klikk for mye • Gruppearbeid: NDLAs sider – presentasjon eller rollespill Gruppearbeid: NDLAs sider • Utforske blogger • Opprette egen blogg

17 3. Undervisnings- og arbeidsmåter a)Stor metodefrihet b)Rammefaktorer: Faglig struktur Læringstrykk Klasseledelse Støttestrukturer? Foto:.faramarz (flickr)

18 4. Digital vurdering • Vurdering for læring • Korte frister • Målrettede aktiviteter • Innlevering etter fagøkt • Markin + NDLAs språksider

19 5a) Elevforutsetninger • ”Digitalt sjølvsikre elevar” (Krumsvik i Otnes 2009:246) • Redskaps- og fortolkningskompetanse • Digital studieteknikk

20 5b) Lærerforutsetninger Foto: courosa (flickr) courosa (flickr)

21 Kilder: • Nettverket mitt med bloggere og tvitrere • Krumsvik, Rune: ”Ein ny digital didaktikk” i Otnes, Hildegunn (red.) (2009): Å være digital i alle fag • Rogalands avis : ”Elevene herjer på Internett i timene” Rogalands avis : ”Elevene herjer på Internett i timene” • NDLA.no • Forsidefoto: Iguana Jo (flickr)Iguana Jo (flickr)


Laste ned ppt "NDLA I EN SKOLEKONTEKST NDLAs landssamling, Bergen 21.09.09 Marita Aksnes, Randaberg vgs."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google