Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen Forfattet av: Peik Gjøsund og Roar Huseby Presentert av Sissel Johansen, IKT allmenn.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen Forfattet av: Peik Gjøsund og Roar Huseby Presentert av Sissel Johansen, IKT allmenn."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen Forfattet av: Peik Gjøsund og Roar Huseby Presentert av Sissel Johansen, IKT allmenn

3 Observasjon Hva? Hvorfor? Hvordan?

4 Hva er observasjon? Observasjon er å legge merke til det som skjer på en særlig oppmerksom måte Observasjon er mer enn å se Observasjon er en del av det daglige pedagogiske arbeidet Observasjon er viktig for å forstå elevenes måte å handle og uttrykke seg på

5 Didaktisk observasjonsmodell Observasjon Gjennomføring Analyse Planlegging

6 Hvorfor observerer vi? For å skaffe oss informasjon - om den enkelte elev - om det sosiale samspillet i gruppa For å kunne planlegge, legge til rette for og gjennomføre vellykkede elevaktiviteter For å kunne kommunisere med kollegaer og annet pedagogisk personale For å øke tilliten i samarbeidet med foreldre og foresatte

7 Hvordan observerer vi ? Det er mange måter å observere på Deltakende – ikke deltakende systematisk – usystematisk Skjema Kategoriseringsskjema – registrere adferd Gradueringsskjema – grad av aktivitet Samtale – styrte samtaler og intervju kan lett bli påvirket av den som gjennomfører dem Produkter – skolearbeid

8 Det enkelte barn Forutsetning å ha et visst kjennskap til miljøet og bakgrunnen til barnet/eleven Viktig å kjenne til utviklingspsykologien for å kunne tolke og ha nytte av observasjonene Utvikling – motorikk, språk, følelser,temperament, samspill med både barn og voksne, deltakelse i lek, fundamentale behov

9 Barn og unge i grupper Hvordan fungerer en gruppe? Hva skal vi se etter? - Dominans, leder, aggressivitet, sjikane,syndebukker,mobbing, inkludering, ekskludering,undergrupper, evne til å lytte, inkluderende, megle, empati Sosiometri – sosiometrisk undersøkelse

10 Konklusjon Det vi vet om barns utvikling har vi fått vite gjennom observasjon Kunnskap om observasjon er spesielt viktig i lærerutdanningen Refleksjon over observasjoner fører til videreutvikling Umulig å være helt objektiv Viktig å øve på å observere

11 Slutt


Laste ned ppt "I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen Forfattet av: Peik Gjøsund og Roar Huseby Presentert av Sissel Johansen, IKT allmenn."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google