Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SørgardKonkurransestrategi1 KONKURRANSE I FERGETRAFIKKEN Lars Sørgard Kilde: Hjemmeside til Lars Sørgard (2003), Konkurransestrategi, Fagbokforlaget.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SørgardKonkurransestrategi1 KONKURRANSE I FERGETRAFIKKEN Lars Sørgard Kilde: Hjemmeside til Lars Sørgard (2003), Konkurransestrategi, Fagbokforlaget."— Utskrift av presentasjonen:

1 SørgardKonkurransestrategi1 KONKURRANSE I FERGETRAFIKKEN Lars Sørgard Kilde: Hjemmeside til Lars Sørgard (2003), Konkurransestrategi, Fagbokforlaget

2 SørgardKonkurransestrategi2 Color LineLarvik Line Color Line versus Larvik Line Første halvdel av 90-tallet: Fredelig sameksistens fra Sør- og Østlandet til Kontinentet Fra midten av 90-tallet mer aktivitet: Hurtigbåter introduseres Delvis omlegging av rutestrukturen

3 SørgardKonkurransestrategi3 NEI Oppkjøp: fra NEI til JA CLLL Januar 1995: CL og LL enige om fusjon Februar 1995: Olav Nils Sunde stopper fusjonen September 1996: Sunde inviterer til oppkjøp Oktober 1996: Oppkjøp, og Sunde i førersetet Anslått verdiøkning for Sunde: omlag 400 millioner kroner

4 SørgardKonkurransestrategi4 Hvordan forklare verdiøkningen? Fare for en overgang fra fredelig sameksistens til mer konkurranse? Olav Nils Sunde truet med å utløse hardere konkurranse? Men var det troverdig? Color Line Hvorfor skulle Color Line la seg presse?

5 SørgardKonkurransestrategi5 Noen av Sundes trekk Stenas Februar 96: Overtok Stenas seilinger på Moss straks de la ned April 96:Fikk introdusert hurtigbåt Larvik-Skagen Juli 96: Annonserer nye hurtigbåter sommeren 97, men hvor …. ?

6 SørgardKonkurransestrategi6 Color Lines Color Lines mottrekk Juli 96: Annonserer hurtigbåt fra Kristiansand fra sommeren 97 Juli 96: Annonserer at ’Skagen’ skal settes inn på rute fra Langesund Larvik Lines August 96: Larvik Lines respons Enda større satsning på hurtigbåter annonseres

7 SørgardKonkurransestrategi7 Sunde ber om oppkjøp Color Line Larvik Line September 96: Sunde tilbyr Color Line å kjøpe Larvik Line Color Line Larvik Scandi Line Color Line leier Peter Wessel, som Larvik Scandi Line eier fortsatt Larvik Scandi LineColor Line Larvik Scandi Line kjøper 44.5 % i Color Line

8 SørgardKonkurransestrategi8 Betalte Color Line for mye? Aksjeanalytiker: ’Jeg får ikke regnestykket til å henge sammen... ’ Color Line Color Line forsvarer seg i DN: ’Color Line så for seg en kraftig opp- trapping i fergekampen.. Hvis Larvik Line besto..... prisingen … er delvis et resultat av skrekkscenarier for ruten Kristiansand- Hirtshals.’

9 SørgardKonkurransestrategi9 Hvorfor høy oppkjøpspris? Larvik Line Skyldtes ikke at Larvik Line var spesielt lønnsomt Sunde sine utspill skapte en troverdighet om aggressivitet Er Sunde en aggressiv type? Trusler ble til handling, jfr. hurtigbåt Color Line Color Line sine mottrekk bidro til det Konvensjonell båt fra Langesund Hva mer kunne Sunde da vente av reaksjon?

10 SørgardKonkurransestrategi10 Generell lærdom Dominerende aktør står overfor et dilemma Vente-og-se holdning overfor ny rival, eller Spille ut alle kort fra første stund? En nykommer kan utnytte dette Konkurrere for å bli kjøpt opp? HØYT SPILL MEN: HØYT SPILL Color Air Jfr. Color Air – Et slag i luften

11 SørgardKonkurransestrategi11 Fjord Line Slaget om Fjord Line Budrunde høsten 1995 som endte med at BNR vant Color Line kjøpte for 100 kroner per aksje BNR bød til slutt 137 kroner per aksje Color Line valgte da å selge seg ut Hvorfor vant BNR kampen med Color Line om å kjøpe opp Fjord Line?

12 SørgardKonkurransestrategi12 BNRColor Line BNR versus Color Line Hvorfor solgte Color Line seg ut? ’Vi regner avkastning på investeringer. En høyere kjøpspris urimelig i forhold til de inntekter vi forventer’ Men hvis det er sant, hvorfor bød BNR høyere? Hvis identisk potensiale for besparelser, hvem har høyest betalingsvilje?

13 SørgardKonkurransestrategi13 Color Line Burde Color Line vunnet? Selskapet kunne koordinert prissetting på flere ruter Bergen-Newcastle Kristiansand-Hirtshals Bergen-Hanstholm I tillegg mer potensiale for annen koordinering? Markedsføring, administrasjon og logistikk

14 SørgardKonkurransestrategi14 BNR Var BNR for optimistisk? BNR mindre potensiale for koordinering både på inntekts- og kostnadssiden? VINNERENS FORBANNELSE? Utsatt for VINNERENS FORBANNELSE? ’… Dessuten deler vi [BNR] ikke Color Lines syn på Fjord Lines fremtidsutsikter.’ ’… Dessuten deler vi [BNR] ikke Color Lines syn på Fjord Lines fremtidsutsikter.’ Vant BNR fordi de var for optimistisk?

15 SørgardKonkurransestrategi15.. eller et naturlig utfall? Color Line innså at BNR ville starte fergedrift uansett? ’Vi [BNR] vil arbeide videre med å realisere planene [om fergedrift i Nordsjøen] uten Fjord Line’ Dermed beste Color Line kunne gjøre å la BNR overta Fjord Line?

16 SørgardKonkurransestrategi16 Hva med Englandsruten? Nå var det ventelig BNR som hadde høyest betalingsvilje Kunne tilby Color Line et beløp som tilsvarte deres nåverdi av ruten, SAMT Gevinst forbundet med KOORDINERING av prissetting på de to rutene fra Bergen


Laste ned ppt "SørgardKonkurransestrategi1 KONKURRANSE I FERGETRAFIKKEN Lars Sørgard Kilde: Hjemmeside til Lars Sørgard (2003), Konkurransestrategi, Fagbokforlaget."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google