Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SørgardKonkurransestrategi NASDAQ: Møt-konkurransen klausul? Lars Sørgard Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SørgardKonkurransestrategi NASDAQ: Møt-konkurransen klausul? Lars Sørgard Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget."— Utskrift av presentasjonen:

1 SørgardKonkurransestrategi NASDAQ: Møt-konkurransen klausul? Lars Sørgard Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget

2 SørgardKonkurransestrategi NASDAQ – prising av aksjehandel •NASDAQ er en elektronisk aksjebørs i USA •Aksjehandlerne oppgir kjøp og salgspris på en aksje (og dermed margin) •Frem til 1996 kunne hver av disse prisene kun være i 1/8 dollars intervaller –Eks.: salg 10 og 1/8, og kjøp 9 og 7/8 •Meglere fordeler omsetningen til den som har lavest margin •Men fordelingen av marginene så annerledes ut enn på den tradisjonelle børsen (NYSE)

3 SørgardKonkurransestrategi Kjøp-salg margin ($ 1/8) % Kjøp-salg margin – NASDAQ versus NYSE i 1991

4 SørgardKonkurransestrategi Hva skjedde på NASDAQ? •Ser at det typiske på NASDAQ er marginer i partall av 8-deler –2/8 og 4/8 klart mest brukt •På NYSE ikke et slikt mønster •Høyere marginer jevnt over på NASDAQ? –Uventet, da NASDAQ er elektronisk og ting skjer raskere enn på NYSE •En ekstra margin på 1/8 gir en daglig økning i inntekt på $ 80 millioner

5 SørgardKonkurransestrategi Kartelladferd på NASDAQ? •Svært gjennomsiktig marked, der det er svært ofte interaksjon •Det betyr kort periodelengde, hvilket gir liten gevinst ved å bryte med kartell •To forhold bidro til kartell: 1.Meglerne snakket sammen og avtalte å ha spredning i partall 8-deler –Truet med represalier dersom en ikke adlød 2.Order preferencing –En aksjehandler har en avtale om å matche en annen automatisk, og dermed kunne få handelen –Megleren kan dermed gi salget til den som har bydd høyest, fordi den automatisk matcher

6 SørgardKonkurransestrategi (Megler 1, Megler 2) To meglere med ’order preference’ Megler 2 Høy marginLav margin Megler 1 Høy margin Lav margin (3, 3) (4,1) (1,4) (2,2) KARTELL KONKURRANSE •Ingen av dem har incentiv til å avvike fra en høy margin (de facto ’møt-konkurransen’ klausul) 4 = best 1 = verst

7 SørgardKonkurransestrategi Reglene ble endret … •Department of Justice (DoJ) grep inn, og NASDAQ måtte endre sine regler i 1997 •Tok stikkprøver (opptak) av telefonsamtaler •Innførte limit order display rule –Investorer kan konkurrere direkte med meglere, slik som på NYSE –Gjorde det mulig med ehandel (se senere) •Alle var fornøyde, unntatt aksjemeglerne –En reduksjon i marginer på opp mot 2/8 fra 1991 til 2000 (se neste figur) –Det utgjorde i underkant av $ 160 mill for hver dag

8 SørgardKonkurransestrategi … og marginene falt … ! Kjøp-salg margin ($ 1/16)

9 SørgardKonkurransestrategi Mer konkurranse: •Introduserte aksjehandel for NASDAQ på nettet (ehandel) •Et mer finmasket (grid) prissystem på Island enn på tradisjonell NASDAQ –NASDAQ: margin i 1/16 –Island: margin i 1/256 •Betød at Island kunne marginalt underkutte NASDAQ –15/256 < 16/256 = 1/16 •Og vi observerte at Island marginalt underkuttet –Konkurranse mot NASDAQ, men ikke konkurranse mellom aktører på Island?

10 SørgardKonkurransestrategi Kjøp-salg margin ($ 1/256) % Fordelingen av kjøp-salg margin i mars 2000

11 SørgardKonkurransestrategi Mer finmasket NASDAQ •Var NASDAQ sitt grovmaskede nett en faktor som bidro til høye marginer? •I april 2001 ble NASDAQ margin gjort mer finmasket, og Island også –NASDAQ: fra 1/16 til 1/100 (i cent) –Island: fra 1/256 til 1/1000 (tienedel av cent) •Resultatet ble at marginen falt ytterligere –Nesten 80% av omsetningen med NASDAQ hadde minimal margin (1/100) –Island fortsatte marginalt underkutt, men nå også lavere margin for dem

12 SørgardKonkurransestrategi Fordelingen av kjøp-salg margin i juni 2001 Kjøp-salg margin ($ 1/1000) %


Laste ned ppt "SørgardKonkurransestrategi NASDAQ: Møt-konkurransen klausul? Lars Sørgard Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google