Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Erik W. Jakobsen Ekspansjonsanalyse Anvendelse av verktøyene Strategi 3 4. forelesning, 2. mai 2001.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Erik W. Jakobsen Ekspansjonsanalyse Anvendelse av verktøyene Strategi 3 4. forelesning, 2. mai 2001."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Erik W. Jakobsen Ekspansjonsanalyse Anvendelse av verktøyene Strategi 3 4. forelesning, 2. mai 2001

3 Erik W. Jakobsen Ekspansjonsbeslutninger - en analytisk prosess i seks steg 1) Definere og avgrense markedet 2) Markedets lønnsomhet 3) Konkurranse- fortrinn 4) Ressurs- anskaffelses- kostnader 5) Aggressiv respons 6) Velge inngangs- strategi EtableringsgevinsterEtableringskostnader

4 Erik W. Jakobsen SVIMA-testen i praksis

5 Erik W. Jakobsen Ressursanskaffelseskostnader

6 Erik W. Jakobsen Kostnader ved aggressiv respons Sannsynligheten for aggressiv respons Egenskaper ved de etablerte –Konsentrasjon –Irreversible investeringer –Markedsvekst –Renommé Egenskaper ved inntrengeren –Irreversible investeringer –Ressursanskaffelseskostnader –Finansiell styrke –Renommé Skadene ved aggressiv respons Faste/variable kostnader Irreversible investeringer Irreversible handlinger Kostnader ved aggressiv respons = sannsynlighet * skader

7 Erik W. Jakobsen Posisjonering (hvor) Enhver bedrift må ta stilling til hvilket konkurransespekter den ønsker å benytte; dvs. bredt eller smalt – kunde spekter – produkt spekter – geografisk spekter – distribusjon spekter

8 Erik W. Jakobsen Posisjonering (hvordan) Valg av generisk strategi – kostnadslederskap – differensiering Konkurranse parametre pris- innovasjon markedsføring- aggressivitet punktlighet- relasjonsbygging kvalitet- service tilgjengelighet- osv.


Laste ned ppt "Erik W. Jakobsen Ekspansjonsanalyse Anvendelse av verktøyene Strategi 3 4. forelesning, 2. mai 2001."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google