Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

3. juli 2014 – Side 1www.inventura.no Dialog med leverandører Innhenting av markedsinformasjon Næringslivets Forum for Offenlige Anskaffelser 04.06.2013.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "3. juli 2014 – Side 1www.inventura.no Dialog med leverandører Innhenting av markedsinformasjon Næringslivets Forum for Offenlige Anskaffelser 04.06.2013."— Utskrift av presentasjonen:

1 3. juli 2014 – Side 1www.inventura.no Dialog med leverandører Innhenting av markedsinformasjon Næringslivets Forum for Offenlige Anskaffelser Partner Harald Alfsen Inventura AS

2 3. juli 2014 – Side 2www.inventura.no Innledning HOVEDPOENG: For å opptre forretningsmessig, få sterk konkurranse og mest igjen for pengene, må kjøper tilpasse seg leverandørmarkedet.

3 3. juli 2014 – Side 3www.inventura.no Innkjøpshjulet med underfaser

4 3. juli 2014 – Side 4www.inventura.no Fase 2: Marked 5.Leverandørmarkeds- strategi –En oppsummering av punktene 1-4. –Besluttes før vi starter med punkt 1. –Gjennomføres i tråd med Lov om offentlige anskaffelser

5 3. juli 2014 – Side 5www.inventura.no Fase 2: Marked 1.Kartlegging av markedet –Hvem er leverandørene –Hvor er de geografisk –Produktsammensetning –Løsninger –Hva er tilgjengelig i markedet –Hva må utvikles –Stor/små –Etablerte/nye

6 3. juli 2014 – Side 6www.inventura.no Fase 2: Marked 2.Analyse –Eier- og lederstruktur –Regnskapsanalyse –Markedskonsentrasjons- indekser –Kompetanse –Off inngåtte kontrakter –Innovasjon/nyskaping/FOU –Mediebildet –Trender –Teknologiutvikling –Hvor i verdikjeden er de –Budsjettpriser –Fungerer konkurransen

7 3. juli 2014 – Side 7www.inventura.no Fase 2: Marked 3.Tilnærming –Intern vurdering av –Kontraktsstrategi –Produktsammensetning –Inndeling av ytelse –Veiledende kunngjøring –RFI-Request for information –Deltagelse på messer –Kontakt med bransjeorganisasjoner –Bruk av språk –Leverandørkonferanse –En-til-en møter –Henvendelse til mange

8 3. juli 2014 – Side 8www.inventura.no Fase 2: Marked 4.Leverandørkommunikasjon –Teste: –Kontraktsstrategi –Produktsammensetning –Inndeling av ytelse –Interesse? –Kapasitet til å gi tilbud? –Kapasitet til jobben? –Oppstartstidspunkt? –Leveringstid? –Hva kan vi gjøre som kjøper for å gjøre det interessant å være leverandør?


Laste ned ppt "3. juli 2014 – Side 1www.inventura.no Dialog med leverandører Innhenting av markedsinformasjon Næringslivets Forum for Offenlige Anskaffelser 04.06.2013."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google