Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sesjon 5: Implementering av strategi Øystein Fjeldstad, Ph.D Førsteamanuensis Handelshøyskolen BI.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sesjon 5: Implementering av strategi Øystein Fjeldstad, Ph.D Førsteamanuensis Handelshøyskolen BI."— Utskrift av presentasjonen:

1 Sesjon 5: Implementering av strategi Øystein Fjeldstad, Ph.D Førsteamanuensis Handelshøyskolen BI

2 Eisenhardt og Browns artikkel om “patching” Konkurranse, kompetanse og implementering Entreprenørskap i Norge Gjesteforeleser: Simon Yuen, intermediainvest

3 Eisenhardt og Browns artikkel om “patching” Konkurranse, kompetanse og implementering Entreprenørskap i Norge Gjesteforeleser: Simon Yuen, intermediainvest

4 Operatør Kontraktør Kreatør Konkurranse intensitet Bransjens utvikling over tid Høy Lav Tid Schumpeter innovasjon “Economic spillovers” Diffusion av nye ideer “Economic spillovers” Diffusjon av nye ideer Former for konkurranse Dynal Xerox (desktop) Autodisplay Apple Coca-Cola Unilever Rimi/Rema ABB IBM Dell Panasonic Cotts Cola Norsk Hydro

5 Kompetanse og innovasjon KompetanseRelasjoner Produksjon og vareflyt Se og utnytte kommersielle muligheter “Just-in-time” Kontaktflate og tillit Problem- løsningsevner Nettverk til kunnskap og avanserte probl. Innovasjon Forbredret effektivitet Nye produkter Nye markeder

6 KonkurranseKompetanseRelasjoner Operatøren (Konkurrerer på effektivitet) Kontraktøren (Utvikler markeder) Kreatøren (Utvikler ny teknologi) * Effektiv produksjon * Service ledelse * Kvalitetsledelse * Kontroll vareflyt og tid * Forhandling * Forståelse av markeder, aktører og ressurser * Evner til å se kommersielle muligheter * Organisere interne og eksterne kontrakter * “Just-in-time” relasjoner * Lave transaksjonskostnader * Forhandlingsstyrke * Merke-identitet * Bredde i markeder * Midlertidige relasjoner / mange latente realsjoner * (“Contactability”) Bred kontaktflate * (“Contractability”) Rennome som inngir tillit * Kompetanse i grunnteknologi * Forstår teknologiske muligheter * Evne til å lære * Evne til å eksperimentere * Problemløsningsevner * Nettverk som gir tilgang på relevant teknisk kunnskap * Nettverk som gir tilgang på avanserte problemer

7 Generiske Pharma Biotech Konkurranse intensitet Bransjens utvikling over tid Høy Lav Tid Schumpeter innovasjon “Economic spillovers” Diffusjon av nye ideer “Economic spillovers” Diffusjon av nye ideer Eksempel: Legemidler Amgen Chiron Dynal Genetech Biogen Glaxo Merck Novartis Pfizer Roche Ivax

8 Fordeler - Kreatør Ledelse innen produkt/prosess teknologi –Læring og erfaring –Forskning og patenter –Standarder Tilgang på knappe ressurser –Naturressurser –Beliggenhet –Produksjonskapasitet –Mennesker og kompetanse Begge opp byttekostander –Spesialiserte ressurser –Kjøpsvaner

9 Fordeler - Kontraktør “Free-rider” –Rekruttere medarbeidere –Lære av og utnytte kreatørens feil –Billigere å kopiere enn å innovere Kreatør treg mht. kommersialisering Konkurrere direkte på pris Kan velge nye og bedre teknologier

10 Fordeler - Operatør Teknologi og bransje klart definert Kan spesialisere på effektivitet Ressurser tilgjengelige i markedet Kan velge beste teknologi Kompetanse finnes i markedet Finnes standarder og dominerende design

11 Generiske Pharma Biotech Konkurranse intensitet Bransjens utvikling over tid Høy Lav Tid Schumpeter innovasjon “Economic spillovers” Diffusjon av nye ideer “Economic spillovers” Diffusjon av nye ideer Eksempel: Legemidler Amgen Chiron Dynal Genetech Biogen Glaxo Merck Novartis Pfizer Roche Ivax Kilde: Haanes og Fjeldstad

12 Dynal som eksempel Bioteknologi joint venture Etablert i 1986 av Dyno og AL Basert på J. Ugelstads patent på “Monosized magnetic bead” (Dynabeads ® ) Innovasjonsdrevet vekst Ledende innen biomagnetisk separasjon Rask vekst både i omsetning, geografisk og i form av produkter

13 Eisenhardt og Browns artikkel om “patching” Konkurranse, kompetanse og implementering Gjesteforeleser: Simon Yuen, intermediainvest Entreprenørskap i Norge


Laste ned ppt "Sesjon 5: Implementering av strategi Øystein Fjeldstad, Ph.D Førsteamanuensis Handelshøyskolen BI."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google