Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Handelshøyskolen BIKnut Haanæs1 Sesjon 4: Kompleksitet og kaosteori - hvordan hjelper det å forstå strategi? Knut Haanæs, Ph.D. 26. Januar, 2000 Handelshøyskolen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Handelshøyskolen BIKnut Haanæs1 Sesjon 4: Kompleksitet og kaosteori - hvordan hjelper det å forstå strategi? Knut Haanæs, Ph.D. 26. Januar, 2000 Handelshøyskolen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs1 Sesjon 4: Kompleksitet og kaosteori - hvordan hjelper det å forstå strategi? Knut Haanæs, Ph.D. 26. Januar, 2000 Handelshøyskolen BI

2 Knut Haanæs2 Dynamikk og kompleksitets- teori - Eksempler Noen observasjoner om dynamikk Gjesteforeleser: Trond Riiber Knudsen, McKinsey & Co Hvor står vi? Hva har vi lært til nå?

3 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs3 Dato Tema 5/1 12/1 19/1 26/1 2/2 9/2 16/2 Fra strategi som analyse til strategi som prosess Kompleksitet og kaosteori (Trond Riiber Knudsen) Scenarieanalyse i strategiarbeidet (Bent Erik Bakken) + case 1 Endringsprosesser (Knut Kloster, jr.) Implementering av strategi (Øystein Fjeldstad) Oppsummering (Svein Ribe-Anderssen) Motstand mot forandring (Steinar Bjartveit) + case 2 23/2 1/3 Strategi og innovasjon (Katharina R. Asting) Organisasjonslæring (Bent Erik Bakken)

4 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs4 Elementer i strategi Ressurser Bransje Aktiviterer “Stocks” “Flows” Nettverk Kjeder Problemløsere Innovasjon Imitasjon (mutasjon)

5 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs5 Tid Dynamikk - FORSTÅ utvikling over tid t1t1 t2t2 t3t3 TID

6 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs6 Bransjeaksen Source: Porter (1980) Leverandører Kunder Trusler fra nye aktører Trusler fra substitutter

7 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs7 Hva er en bransje? Produkt funksjonalitetProdukt teknologi GeografiMarkeder Et sted bedrifter konkurrerer!!!

8 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs8 Aktivitetsaksen Basert på Stabell og Fjeldstad (1998)

9 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs9 Organisasjonslæring •Organisasjoner lærer gjennom handling –Konsekvenser –Legitimitet •Ved å tolke fortid –Som ikke er lett •For å nå mål –Men mål varierer med utfall

10 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs10 Bakken: Hva vi lærer avhenger av vår kunnskap •Hva vi vet •Forståelse for sammenhenger og helhet •Noen vanlige tolkningsfeil –Overestimerer sansynlighet av det som skjer –Overvuderer “nære” hendelser –Overdriver effekt av individuell handling –Antar store utfall kommer fra “store” handlinger –Konkluderer for tidlig •Systemer skaper utfall (feed-back)

11 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs11 Systemdynamikk åpner for dyp læring •Ikke bare oveflatisk, statisk, “single loop” læring hvor vi korrigerer feil, men •“Double loop”, mer dynamisk, læring hvor vi stiller spørsmål ved hele systemet Strategi er dynamisk, men vi må begynne med å forstå ting statisk

12 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs12 To former for imitasjon •“At andre kopierer min innovasjon er negativt” - Mister verdi –Teknologi –Hemmeligheter –Ressurser •“At andre kopierer min innovasjon er positivt” –Forslag / teorier / regler –Nettverksgoder UNIKHET EKSTERNALITET

13 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs13 To former for innovasjon •Forsterkende innovasjon –DE ETABLERTE HAR NYTTE AV DET –CD spilleren og video for film og plateselskaper, nye produksjonsprosesser •Forstyrrende innovasjon –ØDELEGGER FOR DE ETABLERTE OG SKAPER NYE BRANSJER –Internett på mange felter Christensen (1997)

14 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs14 Dynamikk og kompleksitets- teori - Eksempler Noen observasjoner om dynamikk Gjesteforeleser: Trond Riiber Knudsen, McKinsey & Co Hvor står vi? Hva har vi lært til nå?

15 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs15 Dynamikk og kompleksitets- teori - Eksempler Noen observasjoner om dynamikk Gjesteforeleser: Trond Riiber Knudsen, McKinsey & Co Hvor står vi? Hva har vi lært til nå?

16 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs16 Dynamikk: Hva forandrer seg over tid? Inngangsbarrierer Fortrinn Læring fra kundene Innovasjon

17 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs17 Hvorfor interesse for dynamikk? •Fortrinn varer ikke lenge –33% av USA 500 største bedrifter borte fra (Shell) –Bare 3 av 208 bedrifter klarte å holde over gjennomsnitt profitt over 10 år (McKinsey) –90% av profittforskjeller visket ut etter 10 år (Harvard) •De beste fortrinn er dynamiske •Vanskeligere å predikere fremtiden –“Ingen” predikerte murens fall –Internett kom overrraskende på “alle”

18 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs18 Operatør Kontraktør Kreatør Konkurranse intensitet Bransjens utvikling over tid Høy Lav Tid Former for konkurranse

19 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs19 Fordeler - Kreatør •Ledelse innen produkt/prosess teknologi –Læring og erfaring –Forskning og patenter –Standarder •Tilgang på knappe ressurser –Naturressurser –Beliggenhet –Produksjonskapasitet –Mennesker og kompetanse •Begge opp byttekostander –Spesialiserte ressurser –Kjøpsvaner

20 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs20 Fordeler - Kontraktør •“Free-rider” –Rekruttere medarbeidere –Lære av og utnytte kreatørens feil –Billigere å kopiere enn å innovere •Kreatør treg mht. kommersialisering •Konkurrere direkte på pris •Kan velge nye og bedre teknologier

21 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs21 Fordeler - Operatør •Teknologi og bransje klart definert •Kan spesialisere på effektivitet •Ressurser tilgjengelige i markedet •Kan velge beste teknologi •Kompetanse finnes i markedet •Finnes standarder og dominerende design

22 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs22 OMSETNING TID (4) Operasjonsfasen (2) Entreprenørfasen (3) Kommersiell fase (1) Idefase Innovasjoner i forskjellige faser (5) Nedgangsfase


Laste ned ppt "Handelshøyskolen BIKnut Haanæs1 Sesjon 4: Kompleksitet og kaosteori - hvordan hjelper det å forstå strategi? Knut Haanæs, Ph.D. 26. Januar, 2000 Handelshøyskolen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google