Laste ned presentasjonen
1
Språksystem og språkbruk
Barns språkutvikling Språksystem og språkbruk Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
2
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Språk og virkelighet Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
3
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Barns språkutvikling Hva er språk? Hvordan lærer barn språksystemet? Hvordan lærer barnet språkbruk? Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
4
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
System og bruk System grammatikk fonologi (lyder) morfologi (ord) syntaks (setninger) semantikk (betydning) Bruk kommunikasjon, tekst pragmatikk (språkbruk, ytringer) semiotikk (tegn, mening) Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
5
Språktilegnelse som samspill
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
6
Språk, tekst og kontekst
Kommunikasjonssituasjon (tid, sted, deltakere, medium) Kultur (normer, verdier, verdenssyn) Ytring / tekst mæmmæmmæmmæm Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
7
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Lydproduksjon Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
8
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Fonologisk utvikling Lære system av språklyder og lydproduksjon Fonemer vokaler konsonanter minimale par (hest/best, fine/Line, rar/tar, sur/lur) Utvikling vokalisering (1 mnd) systematisering av lyder (6 mnd) viljestyrt lydproduksjon (10-12 mnd) Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
9
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Fonologisk utvikling Utfordringer mestring av uttale (f.eks friksjonslyder og konsonantforbindelser) Løsninger utelating av lyd erstatning av lyd tillegg av lyd ombytting av lyder Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
10
Morfologisk utvikling
Lære ordoppbygning og ordbøyning Morfemer leksikalske grammatiske Utvikling ordsamling, oppfattelse av ord som uanalyserte helheter (1-2 år) tilegnelse av system (2-3 år) ordlaging (3-8 år) Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
11
Morfologisk utvikling
Utfordringer å ikke kunne mange nok ord å vite hvor ordgrensene går Løsninger ”verbing” og ”substantiving” saks (subst.) - sakse (verb) for ordet klippe rulle (verb) - ruller (subst.) for ordet kjevle lage sammensatte ord Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
12
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Syntaktisk utvikling Lære å sette sammen ord til setninger og lære å bygge ut setningsledd Syntaks (setning, subjekt, verbal, objekt) Utvikling Enkeltord (situasjonsavhengig betydning) Toordsytringer (18 mnd) mangel på funksjonsord (konjunksjoner, preposisjoner) Treordsytringer (3 år) utbygging av ledd behov for syntaktisk kompleksitet Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
13
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Syntaktisk utvikling Utfordringer Passivkonstruksjoner Hunden ble jaget av katten Handlingsrekkefølge Dere kan få is etter at dere har ryddet opp lekene Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
14
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Begrepsutvikling Tegnet: uttrykk, betydning og referent /sau/ + Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
15
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Fra signal til tegn Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
16
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.