Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forenkling ”Barnets behov for å kommunisere overgår som regel ferdigheten i å uttale alle fonemene. Ofte er det en forbausende systematikk i de strategiene.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forenkling ”Barnets behov for å kommunisere overgår som regel ferdigheten i å uttale alle fonemene. Ofte er det en forbausende systematikk i de strategiene."— Utskrift av presentasjonen:

1 Forenkling ”Barnets behov for å kommunisere overgår som regel ferdigheten i å uttale alle fonemene. Ofte er det en forbausende systematikk i de strategiene barnet velger når det er lyder eller lydkombinasjoner det ikke klarer å si. Systematikken skyldes at barnet (…) ikke bare forsøker å imitere det de voksne sier, men at de ”gjenoppfinner språket.” (Anne Høigård: Barns språkutvikling s.141)

2 Forenklingsstrategi: Utelating
Sløyfe konsonant us? hus  us

3 Forenklingsstrategi: Utelating
Sløyfe konsonant bå? båt  bå

4 Forenklingsstrategi: Utelating
Sløyfe konsonant apir? papir  apir

5 Forenklingsstrategi: Utelating
Sløyfe konsonant ø:e-ing? ørering

6 Forenklingsstrategi: Utelating
Redusere konsonantgruppe gis? gris  gis gr  g

7 Forenklingsstrategi: Utelating
Redusere konsonantgruppe go? sko  go sk  g

8 Forenklingsstrategi: Utelating
Redusere konsonantgruppe bise? spise  bise sp  b

9 Forenklingsstrategi: Utelating
Redusere konsonantgruppe kokka? klokka  kokka kl  k

10 Forenklingsstrategi: Utelating
Redusere konsonantgruppe sikk? strikk  sikk str  s

11 Forenklingsstrategi: Utelating
Redusere konsonantgruppe senkt ? stengt  senkt st  s Legg merke til at konsonantgruppa til slutt i ordet er beholdt

12 Forenklingsstrategi: Utelating
Utelate trykklette stavelser ba ba(de)

13 Forenklingsstrategi: Utelating
Utelate trykklette stavelser sin (appel) sin

14 Forenklingsstrategi: Utelating
Utelate trykklette stavelser tet (po)tet

15 Forenklingsstrategi: Utelating
Utelate trykklette stavelser gli:ås gli(de)(l)ås

16 Forenklingsstrategi: Erstatning
Felles utalemåte søre kjøre Både s- og kj-lyden er ustemte friksjonslyder

17 Forenklingsstrategi: Erstatning
Felles utalemåte topp kopp Både t- og k-lyden er ustemte lukkelyder

18 Forenklingsstrategi: Erstatning
Felles utalemåte dutt gutt Både d- og g-lyden er stemte lukkelyder

19 Forenklingsstrategi: Erstatning
Felles utalested ditte sitte Her er tannlyden ”s” erstattet med tannlyden ”d”. Lukkelyder beherskes vanligvis før friksjonslyder

20 Forenklingsstrategi: Erstatning
Assimilasjon bossa buksa ks  s

21 Forenklingsstrategi: Erstatning
Assimilasjon kokk kork rk  k

22 Forenklingsstrategi: Erstatning
Assimilasjon eppepå etterpå Leppelyden ”p” smitter tannlyden”t”

23 Forenklingsstrategi: Tillegg av lyd
Tillegg av dominerende lyd: Nanna Anna

24 Forenklingsstrategi: Tillegg av lyd
Vokal i konsonantgruppe: keniv kniv

25 Forenklingsstrategi: Tillegg av lyd
Reduplikasjon (fordobling) bo-bo båt

26 Forenklingsstrategi: Ombytting av lyder
Harmoniske stavelser boske bukse


Laste ned ppt "Forenkling ”Barnets behov for å kommunisere overgår som regel ferdigheten i å uttale alle fonemene. Ofte er det en forbausende systematikk i de strategiene."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google