Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor."— Utskrift av presentasjonen:

1 Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor

2 Teknologi for et bedre samfunn En retorisk begrepsavklaring: Hva vil det si at tjenester er brukervennlige? 2

3 Teknologi for et bedre samfunn Det store bildet 3

4 Teknologi for et bedre samfunn Det store bildet 4 Bedre offentlige tjenester […] IT-løsningene i det offentlige bør i størst mulig grad basere seg på enkle brukergrensesnitt, åpne standarder, alle offentlige instanser må bruke elektronisk saksbehandling, e-faktura bør være et krav i offentlig sektor og informasjon bør kunne flyttes elektronisk fra et system til et annet.

5 Teknologi for et bedre samfunn Det store bildet 5 Digitaliseringsprogrammet.

6 Teknologi for et bedre samfunn Det store bildet 6 Hvordan overbevise dere om at brukervennlig er viktig?

7 Teknologi for et bedre samfunn 7 Temkin, B.D. (2009) Customer experience boosts revenue. Forrester Report, 22. juni, 2009

8 Teknologi for et bedre samfunn 8 http://www.watermarkconsult.net/blog/2012/02/01/the-roi-of-a-great-customer-experience/

9 Teknologi for et bedre samfunn Det store bildet 9 Overbeviser dere kanskje ikke om at brukervennlig er viktig? Snakke til hjertet!

10 Teknologi for et bedre samfunn 10 Digitaliseringsprogrammet.

11 Teknologi for et bedre samfunn 11 Digitale tjenester er brukervennlige når man ikke fristes til å ringe eller møte opp personlig i utide. X

12 Teknologi for et bedre samfunn 12 Årsaken? Redningen Bonus? Smerten Kjøreplan for den neste drøye halvtimen

13 Teknologi for et bedre samfunn Eksempel: Søke barnehageplass 13

14 Teknologi for et bedre samfunn Eksempel: Søke barnehageplass 14 Og husk …

15 Teknologi for et bedre samfunn Eksempel: Søke barnehageplass 15 Eksempel fra nær fortid

16 Teknologi for et bedre samfunn Eksempel: Søke barnehageplass 16

17 Teknologi for et bedre samfunn 17

18 Teknologi for et bedre samfunn 18

19 Teknologi for et bedre samfunn 19

20 Teknologi for et bedre samfunn 20

21 Teknologi for et bedre samfunn 21

22 Teknologi for et bedre samfunn 22

23 Teknologi for et bedre samfunn 23

24 Teknologi for et bedre samfunn 24 Men, heldigvis, verden går fremover.

25 Teknologi for et bedre samfunn 25

26 Teknologi for et bedre samfunn 26

27 Teknologi for et bedre samfunn 27

28 Teknologi for et bedre samfunn 28

29 Teknologi for et bedre samfunn 29

30 Teknologi for et bedre samfunn 30

31 Teknologi for et bedre samfunn 31

32 Teknologi for et bedre samfunn 32 Tilsynelatende er det ingen ende på variasjonsmulighetene for å gjøre elektronisk selvbetjening vanskelig

33 Teknologi for et bedre samfunn 33 Lang og forvirrende løype

34 Teknologi for et bedre samfunn 34

35 Teknologi for et bedre samfunn 35

36 Teknologi for et bedre samfunn 36

37 Teknologi for et bedre samfunn 37

38 Teknologi for et bedre samfunn 38

39 Teknologi for et bedre samfunn 39

40 Teknologi for et bedre samfunn 40 Gjemme skjemaet i selvbetjenings seksjonen

41 Teknologi for et bedre samfunn 41

42 Teknologi for et bedre samfunn 42

43 Teknologi for et bedre samfunn 43

44 Teknologi for et bedre samfunn 44

45 Teknologi for et bedre samfunn 45 Gjemme skjemaet bak en vegg av velment tekst

46 Teknologi for et bedre samfunn 46

47 Teknologi for et bedre samfunn 47

48 Teknologi for et bedre samfunn 48

49 Teknologi for et bedre samfunn 49

50 Teknologi for et bedre samfunn 50 Årsaken? Redningen Bonus? Smerten

51 Teknologi for et bedre samfunn Offentlig sektor (ganske) ulik næringslivet ang. motivasjon til brukervennlighet 51 Bias, R., Mayhew, D.J. (1994) Cost-justifying usability. - Økt salg -Redusert support -Besparelser ved å gjøre endringer tidlig i utviklingsprosessen -Redusert opplæring

52 Teknologi for et bedre samfunn 52 Nettbutikken Slik gjennomfører du kjøpet

53 Teknologi for et bedre samfunn Offentlig sektor (ganske) ulik næringslivet ang. motivasjon til brukervennlighet 53 - Økt salg -Redusert support -Besparelser ved å gjøre endringer tidlig i utviklingsprosessen -Redusert opplæring

54 Teknologi for et bedre samfunn Offentlig sektor (ganske) ulik næringslivet ang. motivasjon til brukervennlighet 54 -Økt salg - Redusert support -Besparelser ved å gjøre endringer tidlig i utviklingsprosessen -Redusert opplæring

55 Teknologi for et bedre samfunn Offentlig sektor (ganske) ulik næringslivet ang. motivasjon til brukervennlighet 55 Kostnader til utvikling og vedlikehold av brukervennlige digitale løsninger

56 Teknologi for et bedre samfunn Offentlig sektor (ganske) ulik næringslivet ang. motivasjon til brukervennlighet 56 X

57 Teknologi for et bedre samfunn 57 Årsaken? Redningen Bonus? Smerten

58 Teknologi for et bedre samfunn 58 Gjør det enkelt!

59 Teknologi for et bedre samfunn 59 Bedre offentlige tjenester […] IT-løsningene i det offentlige bør i størst mulig grad basere seg på enkle brukergrensesnitt, åpne standarder, alle offentlige instanser må bruke elektronisk saksbehandling, e-faktura bør være et krav i offentlig sektor og informasjon bør kunne flyttes elektronisk fra et system til et annet. Gjør det enkelt!

60 Teknologi for et bedre samfunn Skaff deg gode forbilder 60

61 Teknologi for et bedre samfunn 61

62 Teknologi for et bedre samfunn 62

63 Teknologi for et bedre samfunn 63 Se systemet fra brukerens perspektiv

64 Teknologi for et bedre samfunn Gi noen ansvar for at dine viktigste digitale tjenester er brukervennlige 64

65 Teknologi for et bedre samfunn 65

66 Teknologi for et bedre samfunn 66 Den beste barnehagen for ditt barn! Søk om plass Frist for hovedopptaket 1. mars Våre barnehager Søknadsfrister Når får jeg svar Rettigheter Priser Aldersgrupper Læring i barnehagen Tilfredshets- indikatorer

67 Teknologi for et bedre samfunn 67 Årsaken? Redningen Bonus? Smerten Konklusjon?

68 Teknologi for et bedre samfunn Konklusjon 68 Retorisk begrepsavklaring Digitale tjenester er brukervennlige når man ikke fristes til å ringe eller møte opp personlig i utide. Smerten Enkelte digitale tjenester frister til å ringe i utide Husk grunnfjellet Brukervennlige tjenester

69 Teknologi for et bedre samfunn 69 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google