Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Situasjoner og personer Om ytre press, indre press og automatisering av vaner. Utvikling av avhengighet og mestringstillit. Tirsdag 18. november

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Situasjoner og personer Om ytre press, indre press og automatisering av vaner. Utvikling av avhengighet og mestringstillit. Tirsdag 18. november"— Utskrift av presentasjonen:

1 Situasjoner og personer Om ytre press, indre press og automatisering av vaner. Utvikling av avhengighet og mestringstillit. Tirsdag 18. november

2 Kjennetegn på avhengighet (Griffiths, 1995, 1996) Salience (Fiksering) betyr at personen er oppslukt av dette, selv når han ikke utfører aktiviteten. Moodmodification (Stemningsregulering) betyr at rusatferden brukes systematisk for å endre sin følelsestilstand. Tolerance (Toleranseutvikling) betyr at personen må øke mengden for å oppnå samme effekt som tidligere. Withdrawal betyr at personen får abstinenser når han ikke bruker rusmidlet, slik som kvalme, magekramper, håndsvette og angst. Conflict betyr at personen kommer i konflikt med andre på grunn av (konsekvenser av) rusbruken. Relapse betyr at selv om personen bestemmer seg for ikke å spille kommer tilbakefall.

3 Ungdom og utvikling av vaner og avhengighet BakgrunnsårsakerBakgrunnssus –stress, sårbarhet Utløsende årsakerSituasjoner Funksjonelle årsaker

4 Bakgrunnsårsaker Risikofaktorer, sårbarhet, en disposisjon –Genetikk –Akoholismegenet –Genetisk ? sårbarhet for å utvikle psykoser ved cannabisbruk –Medfødte skader –FAS, FAE –Fødselskomplikasjoner –Lav fødselsvekt –Fødselskomplikasjoner + foreldreavisning: øket sjanse for vold ved 18 år (I Albee, 1997)

5 Bakgrunnsårsaker forts. –Stress /traumer –Verre når inntrer samtidig. (Haggerty, 1996) Kumulativ effekt –Tilknytningsteori: Foreldrenes sensitivitet skaper working models (handlingstendenser) –Barndomserfaringer –Barn som ofre for foreldrenes vanskeligheter »Eks: Å delta i mentalt syke foreldres ritualer (Cleaver, 1999) –Modell-læring (sosial arv) –Å se mishandling, rusmisbruk Bakgrunnsårsaker er smerte av en eller annen karakter –Et bakgrunnssus –En tilrettelegging

6 Utløsende årsaker Oppå bakgrunnsårsakene kommer møter med øyeblikk –Situasjonsvariable som endrer den psykologiske betydning –Øyeblikkene snakker: ”Prøv dette” En anbefaling –F. eks. fra gruppa –På dette tidspunktet vet ikke personen om det er verdt det En teori, ikke kroppsliggjort kunnskap. En kroppslig hypotese: Er dette noe for meg? Dette er ikke bevisst kognisjon. –Bruk av FAK-skjema: ”Kan du fortelle meg om en av de første gangene du rusa deg?” årsaken ligger foran situasjonen før atferden

7 Funksjonelle (opprettholdene) årsaker Kroppen får svar: ”Ja, dette fungerte” Det setter seg Årsaken er konsekvensen –Rusmidler virker godt, raskt, kraftig, presist, forutsigbart –Etablerer atferden som en kroppslig kunnskap Fra nå snakker øyeblikkene tydelig: –”gjør dette nå også for det virket så godt sist” –Årsakene er minner om hva som har hendt før i slike situasjoner –Kraftfelt –Automatisert atferd –Løyper –Vaner –Bruk av FAK-skjema: ”Kan du fortelle om en gang du ”testa” en medelev? årsaken er virkningen situasjonen varsler om virkningen

8 Lyst: Kraftfelt Hvor kommer lyst fra? –fra gamle og gode erfaringer, - med hva? Hva gjør den? –den varsler at vi er nær virkningen Hva skjer? 1.Noe setter oss i stemning 2.Lysten er kroppens språk: En automatisk fortolkning 3.Automatiske tanker 4.Automatisert atferd 5.Virkning = Mekanismestyring: Det er ikke det at jeg vil det, men det at det skjer i visse situasjoner: Vanen har tatt bolig i kroppen Man kan spørre og få svar på hvordan kraftfelt virker (Svake øyeblikk)

9 Nå: Øyeblikkets diktatur Rusmidler virker Godt Raskt Kraftig Pålitelig/ forutsigbart Presist GRKPP = Avhengighet

10 Tro på egen evne: Mestringstillit Hvor kommer mestringstillit fra? Fra gamle og gode erfaringer, - med hva? Hva gjør denne troen på egen evne? –Noe har satt oss i stemning men så bryter vi autostyringen! –Man kan spørre og få svar på hvordan folk velger (Sterke øyeblikk) = mestringstillit: Et kognitivt skjema som sier: ”Yes I can” når situasjonen med lyst i er der.

11 MÅL: Oppnå valgfrihet: Å lete opp og analysere øyeblikks diktatur Å lete opp og analysere braksuksesser 1.Kartlegge situasjoner: Hva starter opp atferd? 2.Finne valgpunkter (Sannhetens øyeblikk): Definere sin vilje inn i situasjonen 3.Bygge mestringstillit: Å få trua på egen evne til å håndtere situasjonen.

12 Situasjoner kan analyseres Svake øyeblikk –situasjonen er sterk (ere enn personen) –(personen gjør noe han egentlig ikke vil) –Situasjonen fikk deg til å …. Sterke øyeblikk –personen er sterkere enn situasjonen –han valgte (maktet) å gjøre noe annet enn det situasjonen tilsa –situasjonens herre


Laste ned ppt "Situasjoner og personer Om ytre press, indre press og automatisering av vaner. Utvikling av avhengighet og mestringstillit. Tirsdag 18. november"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google