Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKaren Løken Endret for 9 år siden
1
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Løsningsfokusert rådgivning Liv M. Lassen 2005
2
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 De mange vinkler ! Fra problemløsning (Carkhuff, Egan) til “Solution-fokused brief counseling” (SFBC) av Steven de Shazer til LØFT - Løsningsfokusert tilnærming til organisasjonsutvikling og konfliktløsning (Gro Johnsrud Langslet)
3
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 “Counseling for the millenium” Hovedpunkt Brief - kort Effektiv- positiv forandring for det bedre Bakgrunn Counseling - Rogers Realitetsbasert counseling - Glasser Systemisk plattform : paradoksal systemisk tenkning Symptom reduksjon Utfordring av systemets strategier (Milton Erikson, Watzlawick, Fisch, Weakland, Jay Haley)
4
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 “Solution based” basert på systemisk teoretisk vinkel Sirkulæritet: påvirkning mellom individ og system: system og individ. Tro setning: Endring er uungåelig & stabilitet en illusjon.
5
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Menneskesyn 1. Mennesker er frie til å gjøre valg & ikke et offer av arv eller miljø. 2. Mennesker er hovedsakelig “gode”. De har mulighet til å overkomme onde tilbøyeligheter. 3. Mennesker er hovedsakelig rasjonelle (kan løse egne problemer go overkomme irrasjonelle påvirkning fra kulturen Tro: Den saken gjelder vet best. Tro: Det vi tror på påvirker hva vi leter etter.
6
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Fokus på suksess er veien til bedring Fokus på fremtiden gir mulighet for frigjøring Synker ned i gjørmen Fanget av fortidens uløste konflikter & falliter NÅ
7
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Tro Du trenger ikke å forstå problemet for å løse det- fin heller nøkkelen til løsningen.
8
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Rådgivers rolle Direkte & aktiv påvirkning Vektlegger positive hendelser i mål formulering, planer, strategier. Make the best better. Nøkkel til bedring bygger på det positive mennesker gjør. bygger på sunn fornuft. “if it ain’t broke, don’t fix it. “ if it works a little, build on it & try to do more of the part that is working”, “if it is broke, do something different to fix it”
9
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Tro Atferd som gis oppmerksomhet gjentas seg. Det finnes både problemer og ikke problemer.
10
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Metoden Orientation statement: klargjør rådgivningsprossen & hvordan den virker. bygg en allianse for å jobbe sammen mot en løsning Statement of problemet aktiv lyttting for å få frem: situasjonen i konkrete, beskrivende språkbilder følelsene assosiert med dette intensiteten av følelser: Skala 1-10; Smilebilder 1-5 rådsøkers forventninger av hva skal skje (mål).
11
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Av Metoden Av Metoden Gode produktive mål eierskap hvis hjelp nødvendig - “ko-kreativ” prosess adferds beskrivelser - positive, konkrete, små steg hvilke adferd som skal skje; hvor ofte det skal skje: under hvilke forhold det skal skje
12
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Skjelett spørsmål! Begynn med å undre sammen. Eksempel: “Jeg vil gjerne at du tenker på ditt liv (din dag i barnehagen/ på skolen) som det har vært i det siste og de ting som har skjedd som du ønsker skal skje oftere i fremtiden. “ Tenk på hva du vil skal skje i rådgivningsprosessen & hvordan du vil merke at forandringen skjer.
13
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Nyttige Spørsmål! Unntaksspørsmål - det sjeldent “Hva må skje for at det skal kunne gjenta seg!/ Analyse av unntak & kloke grep!/ Etablering av sikkerhetstiltak. Utforske særegne nøkkelord. Mestringsspørsmål! Når atferden er mer enn 0. Hva gjør at du klarer det du gjør til tross for….?
14
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Registreringsoppgaver! Observasjonsoppgaver: Legg merke til ting som skjer som dere ønsker skal fortsett å skje. Legg merke til ting som gir dere håp om at noe vil endre seg. Legg merke til forbedringstegn. Lat som et mirakel har skjedd hensikt: å øke sannsynligheten for unntak
15
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Mirakel Spørsmål! Simsalabim! Positiv visualisering av hvordan det vil se ut hvis problemet var løst. Hva vil du komme til å gjøre som tyder på at mirakelet har hendt. Videotape deg selv for en dag (hva ser du) Hvordan vil livet være om 6 måneder / 1 år. Realisme: hva hva rådsøkeren har kontroll over. at andre skal forandre seg-urealistisk (omrammes)
16
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Omramme Uproduktive Mål Negative mål: (du skal ikke…; stop å gjør….) Nytt fokus: hva vil du komme til å gjøre? Destruktive mål: (utfordre disse) Hvordan vil det hjelpe deg å….. “etikk” taushetsplikt Vet ikke mål: - ikke vitende posisjon Allianse (joining) å jobbe sammen.
17
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Tro Språk skaper virkelighet Små endringer skaper større endringer. registrer: fang de unike situasjonene observere, notater detaljer. Rolle skift fra involvert til observatør. Skala: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
18
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Betenkninger Ikke erstatning for langsiktig hjelp! Eksempelvis: psykoser selvmordtanker manisk- depressive avhengighet - rus Kan kombineres med langsiktig hjelp! Spesifikke avgrensede forandringer
19
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Referanser De Shazer, Steve (1994) Words were originally magic. New York: Norton Holgersen, Helge (2000) “Always look at the bright side of life”, En vurdering av Steve de Shazer løsningfokuserte terapi. Tidskrift for norsk psykologforeninging. Nr7.vol 37.s 637-641. Kolseth, Asbjørn (2001) Fra mirakler til muligheter- løsningfokuserte tilnærminger i et sykdomsoreientert system. Tidskrift for norsk psykologforeninging. Nr 9. Vol 38. s. 821-828
20
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Referanser Langslet, G. (2000) Løft, Oslo: Gyldendal Siverts, John (2000) “ Not always look on the bright side of life”. En kommentar til Helge Holgersens vurdering av Steve de Shazers løsningsfokusert terapi. Tidsskrift for norsk psykologforening, nr. 11, vol 37. S 1035-1037 Thompson, S., Rudolph, L.(2000) Counseling Children, Breif Counseling: Solution- Focused and Paradoxical Counseling Strategier. Australia: Brokks/Cole. s. 118- 139.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.