Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tekniske hjelpemidler ved telefonbruk EU09 Etterutdanningskurs for audiopedagoger, audiografer og ingeniører Monica G. Myklebust Fagansvarlig rådgiver.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tekniske hjelpemidler ved telefonbruk EU09 Etterutdanningskurs for audiopedagoger, audiografer og ingeniører Monica G. Myklebust Fagansvarlig rådgiver."— Utskrift av presentasjonen:

1 Tekniske hjelpemidler ved telefonbruk EU09 Etterutdanningskurs for audiopedagoger, audiografer og ingeniører Monica G. Myklebust Fagansvarlig rådgiver Hørsel NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal

2 Hvilke behov innenfor telefoni skal ”Ånden i lampen” oppfylle?

3 NAV, Side 3 Retningslinjer for stønad til telefonihjelpemidler  Retningslinjene i forhold til å kunne gi stønad til telefoner for hørselshemmede er at de må være spesial(om)bygde telefoner og/eller individuelt tilpasset ekstrautstyr som er nødvendig for å kunne benytte telefonen. Vi kan ikke gi stønad til telefoner som er å få kjøpt på det åpne marked som dermed regnes som brunevarer.  Ved vurderingen skal det tas utgangspunkt i om brukeren kan benytte en butikkjøpt telefon, eventuelt etter ombygging eller ved hjelp av individuelt tilpasset ekstrautstyr som da kan dekkes av NAV. 9. Januar 2004

4 NAV, Side 4 Hvilke hjelpemidler finnes i forhold til telefoni?

5 NAV, Side 5 Har brukeren høreapparat? Gjelder det mobiltelefon? Bluetooth? Systemtelefon? IP? ISDN? Telespole i høreapparat? Trådløs telefon? Telekroker? Halsslynge? Flere som skal benytte telefonen? Nummervisning? Streamer? Hva må vi vite for at brukeren skal få rett hjelp? FM-sender m/bluetooth?

6 NAV, Side 6 Sjekklistens første del:  Har brukeren høreapparat (HA)? Neiq Jaq  Foretrekker brukeren å høre i telefonen: Uten høreapparat? (Tar det av/bruker det ikke)q Med høreapparat på ”T”?q Med høreapparat på ”M”?q Har tilleggsutstyr m/tilkoblingsmuligheter som ønskes benyttet?q  Type:____________________________ (for eksempel streamer/FM-utstyr) SJEKKLISTE 

7 NAV, Side 7 Sjekklistens andre del:  Hva trenger brukeren hjelp til å høre? Mobiltelefon : Har/vil benytte bluetooth-løsningq Har ikke/ønsker ikke benytte bluetooth-løsningq  Type mob.tlf. (f.eks. Nokia 5800): ____________________

8 NAV, Side 8 Sjekklistens andre del forts. Fasttelefon-abonnement: Analog linje? (”vanlig”)q IP-/bredbåndslinje?  Kan det benyttes analog telefon?q Må det være spesialapparat for IP-telefoni?q Evt. leverandør av IP-abonnement? ____________ ISDN-linje?q Systemtelefon? (koblet opp mot et sentralbord) q - ofte tilfelle i arbeidsplassaker Stasjonær telefon?q Trådløs telefon?q

9 NAV, Side 9 Sjekklisten vil bli lagt ut på nav.no Under ”lokale skjemaer” på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal’s sider

10 NAV, Side 10 Takk for meg!


Laste ned ppt "Tekniske hjelpemidler ved telefonbruk EU09 Etterutdanningskurs for audiopedagoger, audiografer og ingeniører Monica G. Myklebust Fagansvarlig rådgiver."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google