Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kostråd fra helsemyndighetene.  La grønnsaker og frukt inngå i alle dagens måltider.  1 porsjon tilsvarer 100 g.  Halvparten av «fem om dagen» bør.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kostråd fra helsemyndighetene.  La grønnsaker og frukt inngå i alle dagens måltider.  1 porsjon tilsvarer 100 g.  Halvparten av «fem om dagen» bør."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kostråd fra helsemyndighetene

2  La grønnsaker og frukt inngå i alle dagens måltider.  1 porsjon tilsvarer 100 g.  Halvparten av «fem om dagen» bør være grønnsaker  Poteter er ikke inkludert i «fem om dagen», men hører til i et variert kosthold Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag

3  Velg grove kornprodukter  Nøkkelhull  Brødskalaen  Velg kornprodukter med høyt innhold av fiber og fullkorn  Velg kornprodukter med lavt innhold av fett, sukker og salt Spis grove kornprodukter hver dag

4  Ha fisk som middagsmat to til tre ganger i uken.  Bruk fisk som pålegg.  Minst halvparten av fisken bør være fet fisk  Laks  Ørret  Makrell  Sild Spis fisk

5  Begrens mengden bearbeidet kjøtt  Velg hvitt kjøtt  Velg rent kjøtt  Velg magre kjøttprodukter med lite salt  Velg produkter merket med nøkkelhull Magert kjøtt og kjøttprodukter

6  Kesam fremfor rømme  Lettyoghurt fremfor yoghurt  Velg lettost  Velg melkeprodukter merket med nøkkelhullet Magre melkeprodukter

7  Unngå matvarer med mye salt  Bruk andre krydder samt urter for å sette smak  Unngå mat og drikke med mye sukker.  Mye sukker i brus, saft og godteri  Velg vann som tørstedrikk.  Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag. Generelt


Laste ned ppt "Kostråd fra helsemyndighetene.  La grønnsaker og frukt inngå i alle dagens måltider.  1 porsjon tilsvarer 100 g.  Halvparten av «fem om dagen» bør."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google