Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tankens kraft  Vi blir det vi tenker!. Vinnere er mennesker som deg  Vinnere gir ikke opp. Når livet blir tøft, henger de med til det går bedre. 

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tankens kraft  Vi blir det vi tenker!. Vinnere er mennesker som deg  Vinnere gir ikke opp. Når livet blir tøft, henger de med til det går bedre. "— Utskrift av presentasjonen:

1 Tankens kraft  Vi blir det vi tenker!

2

3 Vinnere er mennesker som deg  Vinnere gir ikke opp. Når livet blir tøft, henger de med til det går bedre.  Vinnere tenker positivt og ser noe godt i alt. Av det ordinære utvikler de det ekstra- ordinære.  Vinnere er mennesker som deg. De gjør denne verden til et bedre sted å være. (Nancy Sims)

4

5 Tankene styrer oss  Jeg vet ikke hva jeg vil, derfor er det så lett å tenke på det jeg ikke vil.  Ved å tenke på det jeg ikke skal, er det det som får fokus.

6

7

8 Mentale forberedelser  1. Planlegging Alle detaljer må ikke være planlagt, kun det som er viktig. God planlegging gir trygghet og selvtillit.  2. Lag en enkel modell For å prestere under et høyt press er det viktig at en har noen ”baner” mellom hode og nervesystem til muskulaturen som gir en optimal prestasjon.

9 …..forts. mentale…..  For at en ikke hopper ut av ”banen”, må dette være tenkt/trent inn. En lager først en modell av utførelsen av hvert prestasjonselement, eks.: Skiskyting: Slapp av i kroppen, ha fokus på blinken og klem hardt på avtrekkeren. Alt annet automatisert og følelsen kommer fra denne triggeren.

10 …..forts. mentale…..  3. Tren inn den enkle modellen En skaper en sterk ”bane” ved å tenke på den når en trener, når en kjører bil, før en legger seg (stimulerer underbevisstheten).  4. Evaluerer trening/konkurranse. Finner det som gikk bra og det som må bedres. Slapp av, lukk ut feila/gjør det riktig, plugger inn riktig utførelse og går rennet på nytt med perfekt gjennomføring.

11 …..forts. mentale…..  5. Positive tanker Gled deg til konkurransen. Legg inn glade, positive tanker i forberedelsene.  6. Selvsuggesjon En kan tenke seg i god fysisk form.  7. Alt bygger opp mot det viktige løpet Alt henger sammen, kan ikke isolere seg fra resten av tilværelsen.

12 …..forts. mentale…..  8. Fokuser på det du kan gjøre noe med! Ikke tenk på de/det. Tenk kun på det du kan gjøre noe med, det du kontrollerer. Vær klar over din reaksjon på det ukontrollerbare, den kan du kontrollere.  9. Konsentrasjon/fokus Tenk kun på det du gjør i nuet. Tenk kun på det du skal gjøre og ikke på hvilke konsekvenser handlingen vil få.

13

14 Mental-psykisk trening  Mental trening gjør deg ikke til en bedre idrettsutøver, men til å bli så god som du er! Og hjelper deg til å flytte grenser Mental trening - tanken skal styre følelsene (positiv og offensiv tenkning)  Psykisk trening - når tanken ikke greier å styre eller kontrollere følelsene (spesielt angstfølelser)

15

16 Forslag til innhold av mentalkomponent i total-trening  1.MENTAL VISUALISERING Se FLINTSTONE  2.PRESTASJONS PROFIL C) Positiv huskeliste A) Trenings målsetning B) Prestasjons målsetning  3.TANKE KATALOG

17 Månedlige utviklingsmål  Dato fra:til: Livsstil Mål: Evaluering: Svært dårlig Svært bra

18 Målsetting for treningsøkta  Mål:#1 #2  Evaluering: # Svært dårlig Svært bra # Svært dårlig Svært bra  Kommentarer:

19 …..forts…..  1.Før du starter treningsøkta, vær forberedt. Sett deg to mål for dagen.  2.Skriv nøkkelord på hånda, for å bli minnet på dagens mål gjennom økta.  3.Etter at treningsøkta er avsluttet evaluerer du økten og finner ut om du har nådd dagens mål.

20 Løpsanalyse del 1  1.Hva var bra?  2.Hvorfor?  3.Hvilke kvaliteter, tiltak/erfaring var det som gjorde at det fungerte?

21 Løpsanalyse del 2  1.Hva fungerte ikke?  2.Hva fungerte i den delen som ikke fungerte?  3.Hva må gjøres for å forberede dette?  4.Hva i del 3 positivt kan brukes i det som må forbedres?


Laste ned ppt "Tankens kraft  Vi blir det vi tenker!. Vinnere er mennesker som deg  Vinnere gir ikke opp. Når livet blir tøft, henger de med til det går bedre. "

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google