Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

INNOVASJONS- MILJØER www.regionalomstilling.no Johannes Skaar, Innovasjon Norge.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "INNOVASJONS- MILJØER www.regionalomstilling.no Johannes Skaar, Innovasjon Norge."— Utskrift av presentasjonen:

1 INNOVASJONS- MILJØER Johannes Skaar, Innovasjon Norge

2 • Et vanskelig tilgjengelig esktranett på en komplisert adresse Regionalomstilling online 2012

3 • “http://ekstranett.innovasjonnorge.no/templates/ Page_Meta____60008.aspx”  Vanskelig å huske  Vanskelig å finne  Teknisk utdatert publiseringsløsning Regionalomstilling online 2012 (forts.)

4 • Brukerundersøkelser viste at ekstranettet var lite brukt • Mange visste ikke at det fantes • Mange følte seg alene med omstillingsutfordringene Regionalomstilling online 2012 (forts.)

5 • Tilgjengelighet: Samlet ressursbank for verktøy og maler • Oppdatert informasjon til alle samtidig • Enkelt å oppdatere • Vi er spredt over hele landet – vi trenger et virtuelt samlingssted Hvorfor web?

6 • Målgruppe: Vi som arbeider lokalt med praktisk omstillingsarbeid • Åpen og effektiv kommunikasjonskanal til alle omstillingsorganisasjoner i hele landet regionalomstilling.no

7 • Innføring i omstillingsarbeid: organisering, fasene, aktørene og oppgavene • Lett å finne og kontakte oppdragsrådgiverne fra Innovasjon Norge regionalomstilling.no (forts.)

8 • Effektiv tilgang til oppdaterte verktøy og maler • Informasjon og ressurser organisert slik vi arbeider: i faser • Eksempler på prosjektplaner, omstillingsplaner, sluttevalueringer m.m. – Kommer! regionalomstilling.no (forts.)

9 • Erfaringsutveksling: Les om andre omstillingsområder og kontakt de som leder arbeidet der • Erfaringsutveksling: Social Cast Samarbeidsplattform, filutveksling, innlegg, tips og spørsmål. – Kommer! regionalomstilling.no (forts.)

10  Vi går online!

11 INTRO-KURS Strategifasen og Gjennomføringsfasen

12 • Mange er usikre ved oppstart av omstillingsarbeidet • Feltet er komplisert og vanskelig å få oversikt over • Krevende å identifisere konkrete oppgaver og prioritere dem riktig i starten Hjelp, vi er i omstilling!

13 • Mange sliter med å komme i gang • Verdifull tid går til spille i oppstarten  Problemet gjentar seg: Gjelder i Strategifasen og igjen i Gjennomføringsfasen Hjelp, vi er i omstilling! (forts.)

14 • Nyutviklet tilbud fra Innovasjon Norge • Pilot-kurs høsten 2013 INTRO-kurs fra Innovasjon Norge

15 • To kurs. I to ulike faser. For to ulike målgrupper Strategi- og forankringsfasen: prosjektleder og leder av prosjektstyringsgruppen Gjennomføringsfasen: styreleder og leder av omstillingsarbeidet INTRO-kurs: Hva er det?

16 • Innføring i praktisk omstillingsarbeid • Vekt på oppgaver og ansvar for styret og ledelsen av hhv. Strategi- og Gjennomføringsfasen • Holdes for mindre grupper om gangen • Veksler mellom teori og praktiske arbeidsøkter INTRO-kurs: Hva er det? (forts.)

17 • Innføring i bruk av ny INTRO og web • Innovasjon Norges tilbud om verktøy, maler og rådgivning • Workshops: Kom i gang! Deltakerne lager utkast til planer og styringsdokumenter INTRO-kurs: Hva er det? (forts.)

18 Her finner du svar på følgende:  Dette er INTRO-kurs  Hvem er kurset for?  Hvordan foregår det?  Hva er resultatene av INTRO-kurset?  Hva koster det? Mer om INTRO-kursene

19 • 30. september – 1. oktober • 30.–31. oktober • Disse skal på kurs! INTRO-kurs: piloter LærdalMeløy Sauda Hurum Ringeriksregionen

20 Endelig INTRO-kurs ” Dette har vi ventet på så lenge! Omstillingsleder, 2013

21 INNOVASJONS- MILJØER Kompetanseprogram for handels- og servicebedrifter Anne Helgesen, Innovasjon Norge

22 • Bidra til å styrke den lokale handels- og servicenæringen i kommuner med omstillingsstatus Formål

23 • Dagligvarehandel • Faghandel • Håndverksbedrifter som også driver faghandel • Servicevirksomheter Målgruppe

24 • Askvoll og Hyllestad • Gamvik og Lebesby • Rollag • Meløy Gjennomførte program

25 • Rekruttering • Samlinger • Arbeid mellom samlingene • Finansiering Innhold i verktøyet

26 • Gjennomføres av omstillingsorganisasjonen sammen med valgt konsulent for gjennomføring • Sentralt – få frem de bedriftene som har vilje og evne til gjennomføring (økonomisk handlingsrom) • 10 – 12 deltakere Rekruttering

27 • 1. samling • Bli bevisst, kunne beskrive og forstå egen forretningsmodell • 2. samling • Forbedre forretningsmodellen og beskrive en tiltaksplan • 3. samling – oppfølging etter ½ år • Følge opp tiltaksplanen Samlinger - innhold

28 • Gjennomføre en enkel handelsanalyse for område • Bedriften skal gjennomføre en enkel en kunde/ansatt- undersøkelse etter samling 1 • Funnene blir gjennomgått sammen med ekstern konsulent og tatt med i samling 2 • Etter samling 2 – oppfølging av tiltaksplan hvor konsulent bistår Arbeid mellom samlingene

29 • Kostnader mellom 400 – 450` • Omstillingsorganisasjonen • Innovasjon Norge – Regional omstilling • Deltakeravgift – 3000 kr pr deltaker Finansiering


Laste ned ppt "INNOVASJONS- MILJØER www.regionalomstilling.no Johannes Skaar, Innovasjon Norge."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google