Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Videreføring av satsing på ”Tenner for livet”:

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Videreføring av satsing på ”Tenner for livet”:"— Utskrift av presentasjonen:

1 Helsefremmende og forebyggende arbeid i Tannhelsetjenesten i Sør-Trøndelag.
Videreføring av satsing på ”Tenner for livet”: Arbeidet skal bidra til å nå nasjonale mål for folkehelsearbeid. Arbeidet skal følge opp strategi og satsingsområdet i St.meld. nr. 16 - Ernæring. - Tobakk. - Fysisk aktivitet.

2 Vannprosjektet del I FNs internasjonale år for ferskvann
Prosjektet initiert av Fylkestannlegen. Arbeidsgruppe : 7 tannpleiere. Oppstart: 22 mars 2004 Bakgrunn for prosjektet: Statens helsetilsyns oppfordring til fylkene om oppfølging av veilederen Tenner for livet.1999

3 Vannprosjektet del I Mål: Vann som tørstedrikk Målgruppe :
Elever i videregående og ungdomsskoler i hele fylket - 24 kommuner

4 Vannprosjektet del I Tiltak Øke tilgjengeligheten til drikkevann
Dele ut drikkeflasker Fjerne brusautomater Positivt budskap Helsegevinst

5 Vannprosjektet del I Prosessen i arbeidsgruppen
Kartlegging av målgruppen Tilgjengelig til drikkevann Tilgjengelighet til vask med vann. Smaken på drikkevannet. (subjektivt svar) Brusautomater. To elever fra målgruppen ble tatt inn i arbeidsgruppen. De var fra medialinjen ved Brundalen videregående skole, og utplassert hos oss.

6 Vannprosjektet del I Samarbeidspartnere.
Jorunn Lervik, folkehelserådgiver hos Fylkesmannen Halvar Selbekk ved Trondheim kommune avdeling bydrift Halvard Kierulf ved Trondheim kommune avdeling byteknikk Oddveig Bredesen, Fylkeskommunen avdeling regional utvikling

7 Vannprosjektet del I Kartleggingen viste følgende:
83 skoler fikk tilbud om å være med i prosjektet. Alle skolene unntatt en hadde vask i klasserommet. Ingen hadde vannavkjølere eller tappekraner. En skole hadde vannfontene.

8 Vannprosjektet del I Smaken på vannet: Meget godt 32,7%.
Mindre god 11,5% Årsaken til mindre god og dårlig vannkvalitet: Vanskelig å få kaldt vann. Vannet var farget/humus eller luktet.

9 Vannprosjektet del I Vi skal tenke nytt og gjøre det annerledes.
Vi skal ikke bruke tiden på å undervise selv. Vi overlater ansvaret for undervisning der det hører hjemme. Nemlig i skolen. Skolen og elevene skal ha et eierforhold til vannprosjektet. Målgruppen skal være med på å utforme prosjektet Fylkestannlegen sender informasjonsskriv til rektorene om Vannprosjektet.

10 Vannprosjektet del I Virkemidler: PowerPoint program 3 plakater
Buttons Hefte med forslag til aktiviteter Webside med et diskusjonsforum Roll up

11 Vannprosjektet del I 22. mars 2004 videregående skoler Rektor
Kroppsøvingslærere elevrådsformann med hele eller deler av elevrådet Kantinepersonell Helsesøster tannpleier.

12 Vannprosjektet del I 22. mars 2004 Ungdomskoler Rektor
FAU-representant Kroppsøvingslærere Kantinepersonell Helsesøster tannpleier

13 Vannprosjektet del I Program
Gjennomgåelse av PowerPoint-program. Utdeling av pakke til hver skole bestående av PowerPoint-program, et sett med 3 plakater (to sett til store skoler) og aktivitetshefte. Utdeling av buttons. Kroppsøvingslærere/elevrådet fikk ansvaret for utdeling av vannflasker. Skolene løste oppgaven på mange forskjellige og kreative måter.

14 Vannprosjektet del I Evaluering
83 skoler fikk tilbud om å være med i prosjektet, 53 svarte på evalueringsskjema. Var tidspunktet for prosjektet passelig? 57% mente prosjektet bør gjennomføres på høsten. 43%syntes tidspunkete var passelig. 86% ønsket gjentagelse av prosjektet.

15 Vannprosjektet del II Mål for prosjektet: Målgruppe: Virkemiddel:
 Vann som tørstedrikk i idrettssammenheng. Målgruppe:  Barn og ungdom i idrettssammenheng  Fotball og håndball for jenter/gutter 13-16år og 16-19år. Virkemiddel: Øke tilgjengeligheten til drikkevann.

16 Vannprosjektet del II Samarbeidspartnere:
Maj Elin Svendahl  daglig leder i NIF. Eva Schei  NIF håndball. Utviklingsleder Region Midt-Norge. 4 studenter ved HIST i Næringsmiddelteknologi. Trondheim kommune: Halvar Selbekk og Halvard Kierulf To studenter fra Merkantil Institutt - grafisk design

17 Vannprosjektet del II Studentene gjorde en forundersøkelse:
Tilgjengeligheten til drikkevann Avstand til toaletter Hva drikker de på trening

18 Vannprosjektet del II Undersøkelser: Sensorisk analyse av vann:
Vann fra kranen Jonsvannet Farris Olden. Renhold av flasker: Plasten i flaskene Polyethtylentherephthalat PET Plasten i korkenePolyetylen PE

19 Vannprosjektet del II Evaluering:
Synliggjør mangel på tilgang til drikkevann. Lag forslag til løsninger Heng opp 3 plakater om vann som tørstedrikk Heng opp plakat om traume Samarbeid med NIF om


Laste ned ppt "Videreføring av satsing på ”Tenner for livet”:"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google