Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SOLA AIR SHOW 2012 ERFARINGER Knut Lande Flight Display Director Rein Inge Hoff Deputy Flight Display Director 1.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SOLA AIR SHOW 2012 ERFARINGER Knut Lande Flight Display Director Rein Inge Hoff Deputy Flight Display Director 1."— Utskrift av presentasjonen:

1 SOLA AIR SHOW 2012 ERFARINGER Knut Lande Flight Display Director Rein Inge Hoff Deputy Flight Display Director 1

2 SOLA AIR SHOW GOAL •Celebrate Stavanger Airport 75th Anniversary •Celebrate Norwegian Military Flying 100th Anniversary •Public Safety •Flight Display Safety

3 SOLA AIR SHOW 2012 Planlegging: •Planleggingen av Sola Air Show 2012 (SAS 2012) ble basert på Organisasjonsplan for Sola Airshow 2012, BSL D 4-3, AIC N 13-06, NAK Flystevnehåndbok, samt erfaringer fra organisering og gjennomføring av tidligere flystevner som SAS 2000, SAS 2002, SAS 2004, SAS 2007 og Bergen Air Show •http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf htmlBSL D 4-3http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf html •http://www.luftfartstilsynet.no/regelverk/aic- n/article1060.ece AIC N 13/06http://www.luftfartstilsynet.no/regelverk/aic- n/article1060.ece •http://www.luftfartstilsynet.no/incoming/article6033.ece/BIN ARY/NF-1060B%2Binteraktiv.pdf Disp fra minstehøyderhttp://www.luftfartstilsynet.no/incoming/article6033.ece/BIN ARY/NF-1060B%2Binteraktiv.pdf •ORGANISASJONSPLAN FOR SOLA AIRSHOW

4 SOLA AIR SHOW

5 5 BSL D 4-3 § 7. Operativ oppvisningsleder Operativ oppvisningsleder skal ha spesielt ansvar for planlegging og gjennomføring av oppvisningsprogrammet og eventuell forutgående trening i oppvisningsområdet. For arrangement med mer enn én flygeoppvisning skal det være oppnevnt en stedfortreder som kan tre inn dersom operativ oppvisningsleder selv skal delta i oppvisningen. Operativ oppvisningsleder skal ha ledererfaring og være, eller ha vært, aktiv flyger, hvis mulig med erfaring fra oppvisningsflyging. Operativ oppvisningsleder er ansvarlig for å: a)påse at sikkerhetsbestemmelsene overholdes b)lede sikkerhetsutvalg opprettet i samsvar med § 6 annet ledd bokstav g c)planlegge, kontrollere og gjennomføre oppvisningsprogrammet d)utstede detaljerte bestemmelser for oppvisningsprogrammet med værbegrensninger og operative begrensninger e)flygere og andre stevnedeltagere blir instruert i programmet og de bestemmelser som er fastsatt for oppvisningen f)kontrollere at flygere og andre deltagere har de nødvendige tillatelser eller dispensasjoner fra Luftfartstilsynet for oppvisningsflyging g)kontrollere at deltagende luftfartøyer har gyldig ansvarsforsikring, og h)avbryte en oppvisning dersom sikkerhetsbestemmelsene brytes

6 SOLA AIR SHOW NOTAM active Friday 0400 Z to Sunday 2130Z DUE TO MAJOR AIRSHOW 9-10JUN THE FOLLOWING RESTRICTIONS WILL APPLY. PPR FOR VFR AND IFR TRAINING/TEST FLIGHTS. NON PARTICIPATING AIRCRAFT WILL NOT BE ALLOWED INSIDE A 10NM RADIUS ZOL VOR AND BELOW 10000FT AMSL. SAR, HOSP AND SCHEDULED TRAFFIC ARE EXEMPTED. SCHEDULED TRAFFIC MAY EXPECT MINOR DELAYS UP TO 10 MIN. FOR PPR CONTACT SUPERVISOR ENZV TWR MON - FRI ON TEL ICAO FPL WILL BE MANDATORY. INSERT PPR NUMBER IN REMARKS FIELD IN THE ICAO FLIGHTPLAN. REF NOTAM ENWN/0291/12ENWN/0291/12 https://www.ippc.no/ippc/notambyid.jsp?bulletinId=ENWN-0291/12

7 SOLA AIR SHOW WX Brief

8 SOLA AIR SHOW Weather Minimums •5 KM visibility •1000 ft cloud base

9 9 Public Area Platform 2 Crowd Line DisplayRunway 18/36

10 10 Crowd line Display line cat 3 Display line Cat 2 Display line Cat 1 VIP lounge Speaker Display centre Show Centre Display Lines Crowd Line

11 SOLA AIR SHOW Display Airspace •Altitude FT •Radius 10 NM

12 SOLA AIR SHOW •Two Safety Observers (SO) will monitor the daily Flying Displays. The SO will carry a hand held transceiver for communicating safety of flight messages to the display pilots. •The safety of flight messages will be issued when the SO observe unsafe display flying like unsafe manoeuvres, crossing the display line or flying below the minimum safety height. •For unsafe flight manoeuvres the SO will call for aborting the display by using the phrase “land immediately”. •For crossing the display line or descending below the safe display height, the SO will issue warnings. Further violations will be followed by an order to land without further explanations on the radio. •In addition, the Operations Director / Assistant Operations Director may order a display to be cancelled by a call to the ATC. Safety Observers

13 SOLA AIR SHOW •The display warnings will be short and to the point: •“Check display line” •“Check display height” •“Land immediately”, followed by landing clearence from ATC Safety Observer Instructions

14 SOLA AIR SHOW •All military participants are to file an ICAO flight plan, with requested departure time and SAS12 in the remarks column (item 18), at Base Operations (Wing Ops). Civil aircraft commanders are to file an ICAO flight plan, with requested departure time and SAS12 in the remarks column (item 18), through the PC with Internet (IPPC) at Base Flight/Briefing Room (Elektrolab): or Notam Office ENGM www.ippc.no •All aircraft leaving early after 1700 local on Sunday are cleared by TWR Supervisor to depart according to a priority list controlled by the Flight Display Director. Return Flight - Planning

15 SOLA AIR SHOW Return Flight - Planning DEPARTURE PRIORITY LIST AFTER 1700 OR SAS 2012 ENDING 1. Swedish airplanes -SAAB 105, J-29 Tunnan, Hawker Hunter, J-37 Viggen 2. Kjeller airplanes - Tiger Moths LN-BDM, - MAX, - KFT, Cornell LN-BIF, BirdDog LN-WON, Safir LN-LFK, Beaver LN-NCC, Texan LN- TEX

16 SOLA AIR SHOW Return Flight - Planning DEPARTURE PRIORITY LIST AFTER 1700 OR SAS 2012 ENDING

17 SOLA AIR SHOW •Aircraft engines are not to be started in the static display area. •Aircraft are to be towed / moved outside of the static display area before engine starting. •Straight and level flypasts are to be performed at or above 100 feet above ground level (AGL). All other manoeuvres including inverted flypasts are to be executed and completed above 200 feet AGL, or higher according to the individual pilot’s display waiver. •Aircraft are not to be flown closer to the spectator’s enclosure than the display line. •Aircraft are not to be turned towards the spectator’s enclosure unless the turn is fully completed west of the display line. •Flying under asymmetric power is only to be performed straight and level. •Aircraft are not to be flown outside the aircraft's proven limitations. •Aircraft must not exceed a true speed of M = 0.95 •No manoeuvre is to be attempted which is likely to jeopardize the safety of spectators in the event of mishap or misjudgement. •Whilst carrying suspended loads, helicopters must not be flown within such proximity to personnel, aircraft or buildings that hazard would be caused if the load were to become detached or control difficulties experienced.

18 SOLA AIR SHOW •Call signs •Be at the aircraft 1 hr before scheduled start up time •The aircraft will be rolled/towed to the start-up area North of the P2 Platform •Be in the Cockpit 20 min before scheduled start up time based on the planned display schedule •Check in on GND 15 min before planned start up time •GND will inform of Show running early or late •Slot times - 10 min - 15 min or as indicated in the display schedule •Start up – taxi to holding •TO and Display Clearance •Call display completed •Timing 1 min to landing (approaching scheduled end of slot time) •ATC landing clearence •Parking

19 ATC Brief Deputy Chief ATC Ole-Morten Varhaug Air Traffic Controller Audun Thomassen

20 10NM FT GND-1500FT Class G

21 ATC Brief • Phraseology TWR: «Team 1, Cleared for take-off RWY18, cleared display» Team1: «Team1, Display finished» TWR: «Team1, RWY18, cleared to land» Team1: «Team1, Display finished» TWR: «Team1, RWY18, cleared to land»

22 ATC Brief • Phraseology TWR: «Team 1, Cleared for take-off RWY18, cleared display» Team1: «Team1, Display finished» TWR: «Team1, RWY18, cleared to land» Team1: «Team1, Display finished» TWR: «Team1, RWY18, cleared to land»

23 ATC Brief • Medical/SAR scramble – Sea King on SAR duty – Sea King will reposition during Team displays • Departure Sunday • Formation Lead always on Display frequency 122,1 MHz

24 SOLA AIR SHOW Display Pilots’ qualification check •Register and sign before leaving the room Safety Observers •Briefing before leaving the room

25 SOLA AIR SHOW Lærdommer/Lessons learned fra SAS 2007 •Nødvendige dokumenter fra oppvisningsflygere (oppvisningstillatelser, minstehøyder, oppvisningsprogram, oppvisningstrening, forsikringsbevis, etc) bør innkreves på forhånd. - Tiltak for SAS Aktuelle dokumenter ble innkrevd på forhånd. Til tross for dette ventet noen deltakere med å levere dokumenter til fremmøte. •Operativ stevneleders ansvar er regulert av BSL D 4-3. Ansvarsdelingen mellom operativ stevneledelse og LTT bør være avklart på forhånd. Endringer i flyprogram og avvik fra programrekkefølgen bør godkjennes av operativ ledelse. - Tiltak for SAS Ansvarsfordeling ble avklart i et møte mellom Sjef Sola TWR og Stevneledelse før detaljplanleggingen startet i •Dersom et oppvisningsfly er satt opp i flyprogrammet med kun en tids-slot, er det operativ ledelses forutsetning at flyet tar av og starter oppvisning umiddelbart. Tidlig avgang og holding er en endring i flyprogrammet og bør godkjennes av operativ stevneledelse. - Tiltak for SAS Ivaretatt.

26 SOLA AIR SHOW •Deltakende oppvisningspiloter har inngått en kontrakt med stevneledelsen. Avreise med deltakende fly før flyprogrammets avslutning bør derfor godkjennes av operativ stevneledelse. - Tiltak for SAS En prioritert avreiseliste ble satt opp av Operativ Oppvisningsleder og koordinert med LTT. •Radiomeldinger til oppvisningsflygere bør innskrenkes til det som er forhåndsbriefet. - Tiltak for SAS Ivaretatt. •Dekkende NOTAMs gis ut i god tid før stevnet, med krav om PPR og ICAO flygeplan med PPR nr. i rubrikk Tiltak for SAS Ivaretatt. •Midlertidig forflytning av 330 skv’s beredskapshelikopter under trening og oppvisningsflyging avtales med 330 skv i god tid før stevnet. - Tiltak for SAS Ivaretatt. •De operative lærdommene fra SAS07 bør inkluderes i fremtidige Operational Procedures. - Tiltak for SAS Ivaretatt. I tillegg ble Operativ oppvisningsleder plassert i Speakerbu og samarbeidet tett med Koordinerende Flygeleder og LTT. Lærdommer/Lessons learned fra SAS 2007

27 SOLA AIR SHOW Operativ komité besto av: • Operativ oppvisningsleder • Operativ nestleder • Flygeleder • Operative Assistenter x 4 • Liason Offiser for Patruille de France • Liason Offiser for Turkish Stars • Leder programkomité • Leder kommunikasjon •I tillegg deltok Sjefsflygeleder i de fleste møtene i OK.

28 SOLA AIR SHOW Pilot Questionnaire Det ble utarbeidet en pilot Questionnaire som ble sendt ut ca. 6 uker før stevnet med svarfrist tre uker før stevnet, med spørsmål om oppvisningsprogram, nødvendige oppvisningstillatelser fra LT, flyforsikring og ønsket assistanse, brennstoff, olje, etc. Operational Procedures Det ble utarbeidet operasjonelle prosedyrer, inkludert flyprogram, som ble sendt til LT som vedlegg til søknad om flystevne ca. 4 uker før stevnet. Samme ble sendt til deltakende oppvisningsflygere ca. 6 uker før stevnet pr . Flyprogram Det ble utarbeidet et detaljert flyprogram som startet kl begge dager, der planlagt rutetrafikk ble programmert inn. Det var i forkant planlagt 29 rutebevegelser og 37 oppvisningsinnslag lørdag 9. juni, 54 rutebevegelser og 37 oppvisningsinnslag søndag 10. juni, mellom kl og ca Operativ komité fikk overlevert trafikkinformasjon fra LTT som ble inkludert i flyprogrammet.

29 SOLA AIR SHOW Flyprogrammet, som var et vedlegg til Operational Procedures (Appendix 1), ble revidert fortløpende frem til søndag 10. juni. Siste oppdatering ble sendt til LT torsdag 7. juni. Endringer etter denne dato var kun strykning eller tidsjustering av programinnslag. Basert på erfaringene og forsinkelsene i programmet på lørdag, ble 4 oppvisninger tatt ut av programmet før oppstart av søndagens program. I tillegg ble SAS B737 tilbakekalt av selskapet da det oppsto behov for flyet i trafikkavvikling, samt at en formasjon med skolefly valgte å kansellere. Se kommentarer under Flyprogram søndag 10. juni.

30 SOLA AIR SHOW Sikkerhetskomité (SK) I henhold til BSL D 4-3 skal Operativ oppvisningsleder opprette og lede en Sikkerhetskomité. I tråd med dette ble det opprettet en Sikkerhetskomité bestående av 6 erfarne oppvisningspiloter. Det ble utarbeidet en instruks og en vaktliste med 2 sikkerhetsobservatører (Safety Observers) på vakt gjennom hele flyprogrammet, fra kl til avsluttet flyprogram (i praksis kl grunnet forsinkelser). SAS 2012s minstehøyder var 200 ft for manøvrering og 100 ft for forbiflyging, og det var disse minstehøydene som skulle overvåkes selv om enkelte oppvisningsflygere hadde høyere personlige minstehøyder. Minstehøyden for rettlinjet forbiflyging var satt til 100 ft. I praksis var det oppvisningsflygere som hadde både lavere og høyere minstehøyder. Dette ble klart briefet på alle briefingene, og det burde ikke ha vært tvil om at uavhengig av egne minstehøyder var den absolutte minstehøyden for SAS ft.

31 SOLA AIR SHOW Kommunikasjon med oppvisningsflygere og Sola TWR • I samarbeid med LTT ble det utarbeidet en prosedyre der sikkerhetsobservatørene kunne gi sikkerhetsadvarsler til flygerne ved overskridelse/underskridelse av oppvisningslinje (Display Line) og minstehøyder (Display Height), og kunne beordre en oppvisning avsluttet ved observasjon av en usikker manøvrering (Land immediately). • Sikkerhetsobservatørene bar håndholdte VHF radioer med Display frekvens MHz. Operativ leder/nestleder hadde en bærbar VHF radio med TWR frekvens og hadde mulighet til å lytte/sende sikkerhetsrelaterte meldinger til utøverne. • Kommunikasjon med TWR Supervisor var planlagt å gå rutinemessig via flygeleder i Speakerbua via fast telefonlinje. Flygeleder i Speakerbua var operativ koordinator mellom Operativ oppvisningsleder/nestleder og TWR Supervisor.

32 SOLA AIR SHOW Pilot Notes Det ble utarbeidet en sammenstilling av de viktigste operative bestemmelser, prosedyrer og flyplasskart i A-5 format, som ble delt ut til ankommende fartøysjefer som skulle fly oppvisning.

33 SOLA AIR SHOW Treningsflyging torsdag 7. og fredag 8. juni 2012 Det ble planlagt treningsflyging på torsdag og fredag for dem som ønsket dette. Dette ble koordinert med Supervisor i Sola TWR. Operativ briefing lørdag 9. og søndag 10. juni. Operativ oppvisningsleder, i samarbeid med Sjefsflygeleder, utarbeidet en Power Point presentasjon med de viktigste operative bestemmelser, prosedyrer og sikkerhetsregler for de planlagte morgen- og lunsj-briefinger på begge stevnedagene.

34 SOLA AIR SHOW skv redningsberedskap For å hindre at evt. scramble av Sea King redningshelikopter skulle forstyrre Patrouille de France og Turkish Stars sin oppvisningsflyging på lørdag og søndag, ble det avtalt med 330 skv at beredskapshelikopteret midlertidig skulle stasjoneres ved Stavanger Universitetssykehus. Ved evt. scramble under annen oppvisningsflyging skulle oppvisningsflygingen avbrytes før oppstart av Sea King, og gjenopptas etter Sea King avgang.

35 SOLA AIR SHOW Gjennomføring (tekst i kursiv er erfaringer som referert i siste møte («erfaringsmøte») i Operativ Komite) Ankomst Erfaringer: Arbeidet med ankomstkonvoluttene ble startet for sent. Det manglet info om ankommende fly. Arbeidet med ankomstkonvoluttene bør gjøres en uke før ankomst, og arbeidet må ikke overlates til en person i siste liten. Ankomstkonvolutter til militære flybesetninger bør ligge hos militær teknisk. Treningsflyging Det ble utført treningsflyging med Turkish Stars torsdag 7. juni og med Patrouille De France fredag 8. juni. Utover ettermiddagen og kveld fredag 8. juni ble det utført treningsflyging av enkelte ankommende flygere. Erfaringer: Turkish Stars trente på torsdag og PDF på fredag. Trening foregikk stort sett OK. Dårlig engelsk skapte utfordringer for LTT. For fremtiden bør treningsbehov og familiarisering koordineres bedre mellom SAS og LTT.

36 SOLA AIR SHOW Briefinger kl og 1230 lørdag 9. juni Operativ oppvisningsleder og Sjefsflygeleder holdt briefing kl for alle fartøysjefer som skulle fly før kl. 1400, og kl for de som skulle fly fra kl Sikkerhetsregler, minsteavstand til publikum og minstehøyder på 200 ft for manøvrering og 100 ft for rettlinjet forbiflyging ble grundig dekket. Det var ingen uavklarte spørsmål etter briefing. Etter avsluttet briefing kl holdt Operativ oppvisningsleder en briefing for sikkerhetskomitéen (Safety Observers). SAS 2012s sikkerhetsbestemmelser, sikkerhetsavstander, minstehøyder, usikker manøvrering og radioprosedyrer for pilotadvarsler ble gjennomgått. SAS 2012s minstehøyder var 200 ft for manøvrering og 100 ft for forbiflyging. Det var disse minstehøyder som skulle observeres. Det ble informert om at 100 ft var satt av hensyn til sikkerhet, publikum og som en standardisert minstehøyde. Videre ble det presisert at hensikten med radiobruk var helt og holdent basert på fly- og publikumssikkerhet og at radiobruk skulle vurderes mot dette. Det ble presisert i briefingen at det var operativ ledelse som kontrollerte flyprogrammet mellom åpning 0900 og frem til avslutning ca i henhold til BSL D 4-3. Planlagt rutetrafikk var forutsatt klarert av LTT for avgang eller landing innimellom oppvisningsflygingene. I denne perioden var det forutsatt at flyprogrammet gikk i henhold til oppsatt program uten at fly tok av for holding eller avreise uten godkjenning av operativ ledelse. Dette var koordinert med LTT.

37 SOLA AIR SHOW Flyprogram lørdag 2 juni • Lørdagens flyprogram ble gjennomført som planlagt, men det oppsto en økende forsinkelse fra kl og utover. Denne forsinkelsen økte utover dagen og ble til en hel time ved flyprogrammets avslutning ca. kl Forsinkelsen var et resultat av for liten slakk i det oppsatte program i forhold til trafikkmessige forhold ved avgang og landing med trafikkfly, samt Sea King redningsberedskap. • Det ble observert noen mindre brudd på oppvisningslinjen for småfly og jagerfly og 100 ft minstehøyde. Det mest alvorlige var med SU-26 som brøt både 200 ft og 100 ft høydebegrensningene. Det ble gitt radioadvarsel av Sikkerhetskomiteen til vedkommende flyger. • Bortsett fra forsinkelsen ble lørdagens flyprogram gjennomført som planlagt.

38 SOLA AIR SHOW Erfaringer – PDF Gjennomføring stort sett som planlagt. Biler burde vært tilgjengelig fra første dag. PDF burde vært forlagt på QA hotellet. Brifing i HRS Auditorium fungerte bra, men det var ikke kommunisert bra nok med hensyn til disponering av HRS. PDFs spesielle konsept med radiokoordinator på bakken med relefunksjon til flyene var ikke tilstrekkelig avklart med LTT på forhånd. Dette skapte en tilspisset situasjon der PDF var nær på å kansellere flygingen. For fremtidig PDF deltakelse må LTT få god tid til å iverksette eventuelle kompenserende tiltak da LTT normalt krever direkte kommunikasjon med flyene. Det er imidlertid et poeng at land i Europa (Eurocontrol?) ellers aksepterer denne ordningen. Det vil være av interesse å undersøke hvordan dette håndteres ellers i Europa. PDF fløy til Aalborg fra Sola og det bør undersøkes hvordan Aalborg hadde planlagt dette. Erfaringer - Turkish Stars Turkish S var parkert på P 3. Det var langt fra Briefingrom (Elektrolab), kaffebar og toalett. Dette skapte utfordringer med transportbehov. I tillegg ble porten til området stengt av Avinor sin flyplassvakt. For fremtiden må det avtales med Avinor at stevnepersonell har kontroll med porten. TS burde hatt transport fra onsdag. Slike logistikkbehov bør planlegges bedre i fremtiden.

39 SOLA AIR SHOW Erfaringer generelt Flyprogrammet var for ambisiøst i forhold til sivile trafikkbevegelser. Det gikk lengre tid med avgang og landing enn forutsatt, noe som medførte en gradvis økning av forsinkelse utover ettermiddagen. I tillegg brukte COMAO lengre tid enn planlagt, i tillegg til at en F-16 returnerte med minimum fuel. Mot slutten var programmet en time forsinket og det kom forslag om å kutte programmet. Operativ leder aksepterte ikke avkutting av programmet da det fortsatt var mange tilskuere igjen og mange ventet på P-38 og F-16. Stavanger Fallskjermklubb hadde et oppdrag over Sandnes og valgte å kansellere sitt dropp. Erfaringen er å legge inn tidsluker i programmet. Dette kan gjøres på flere måter - 10 min for hver 10 sivile trafikkbevegelse, eventuelt 10 min hver time. Dersom dette medfører at programmet ligger foran tiden, kan det settes inn reservefly. Det er ikke noe løsning å stryke planlagte oppvisninger. De inviterte oppvisningsflygere har trent på sine oppvisningsprogram og lagt ned mye arbeid i forkant. Da er det ikke riktig å ta ut noen grunnet svakheter i stevnets planlegging. Det er bedre å planlegge konservativt og eventuelt sette inn reservefly dersom flyprogrammet kommer foran tidsplanen. I henhold til BSL D 4-3 er det Operativ oppvisningsleders ansvar å «planlegge, kontrollere og gjennomføre» flyprogrammet.

40 SOLA AIR SHOW Briefinger kl og kl søndag 10. juni Det var ingen nye oppvisningsflygere. I briefingen ble erfaringene fra lørdagens program gjennomgått. Det hadde vært mindre brudd på oppvisningslinjen for småfly (Display Line), samt noen mindre brudd og et alvorlig brudd på 200 ft og 100 ft minstehøydene. Flyprogrammet lørdag strakk seg en time over tiden og det var klart at søndagens flyprogram måtte kortes ned for å avslutte ca. kl Derfor ble det tatt ut 5 oppvisninger fra søndagens flyprogram. Det ble presisert at operativ ledelse forventet at søndagens flyging ble utført i henhold til SAS 2012s sikkerhetsregler og at flygerne ville overholde begrensningene. Videre ble det presisert at det var operativ ledelse som styrte flyprogrammet og at det var ønskelig at flygerne kortet ned sine programmer til 8 min for akrofly og jagerfly, og 5 min for demoflyging. Det ble presisert at det var en prioritert liste for avreisende fly, der de svenske flyene hadde første prioritet etter avsluttet flyprogram, etterfulgt av Kjeller fly, Torp fly og Skiens fly.

41 SOLA AIR SHOW Flyprogram søndag 10. juni 1 • Søndagens flyprogram var i utgangspunktet forkortet i et forsøk på å få avsluttet oppvisningene til ca. kl På briefingene ble det henstilt til flygerne å kutte litt ned på sine flyprogram, til 8 min for akro og jagerfly og 5 min for demoflyging. Til tross for dette utviklet det seg forsinkelser utover ettermiddagen. Det viste seg at det var vanskelig å beregne tidsbruk av ankommende og avgående rutefly. I tillegg var det flyging med Sea King. • Forsvarets COMAO oppvisning strakk seg lengre enn de 20 min som var tildelt. På dette tidspunktet lå flyprogrammet ca. 30 min etter den oppsatte tidsplanen. Etter COMAO var det tre oppvisninger igjen; Trainer Formation (med Forsvarets skole fly fra 1935 til d.d.), P-38 Lightning og F-16.

42 SOLA AIR SHOW • Ca startet en uheldig utvikling. F-16 startet opp for tidlig i forhold til flyprogram. Denne ble stående med motoren i gang lengre enn forutsatt. Dermed var det kontinuerlig støy som gjorde kommunikasjon med TWR umulig. Vi registrerte at F-16 takset til avgangsposisjon og tok av før Trainer Formation og P-38. P-38 ble beordret av ATC til å stenge ned. Flight Display Director var satt ut av loopen. • Videre hadde Trainer Formation startet opp i henhold til programmet. Denne ble etter hvert gitt takseklarering til A2 holding. Samtidig med dette ble de svenske flyene startet opp. Dette var i konflikt med den avtalte prioritetslisten for avgang som skulle trå i kraft etter avsluttet flyprogram. Operativ oppvisningsleder og Flygeleder fikk igjen kontakt med TWR og avklarte at P-38 skulle fly etter F-16. Trainer Formation fikk valg om å fly sin oppvisning eller prioritere hjemflyging til Kjeller. De valgte det siste. • Den forvirring og fortetting av fly i oppstartområdet var meget uheldig. At dette etter hvert ordnet seg kan vi takke profesjonell håndtering av Teknisk/Marshalling. Flyprogram søndag 10. juni2

43 SOLA AIR SHOW Erfaringer/Lessons learned1 • Basert på erfaringene fra lørdagens flyprogram og etter råd fra sikkerhetskomiteen ble flere oppvisninger tatt ut av søndagens program. Primært var det viktig å sikre at flyprogrammet ikke skulle bli like forsinket som på lørdag, sekundert at et par av oppvisningene ikke var i henhold til sikkerhetskriteriene (SU-26 og Safir). Til tross for disse tiltakene oppsto det en økende forsinkelse utover ettermiddagen. • COMAO brukte lengre tid enn 20 min. I tillegg ankom flere trafikkfly som var forsinket i denne perioden. • Etter briefing søndag 1230 ble Operativ leder «presset» til å akseptere avgang med to Vampire og T-33 som skulle fly «fotopass» sammen med C-130J som skulle forlate Sola etter COMAO. Forutsetningen var at Vampire skulle fly til Rygge, eventuelt lande på Sola etter avsluttet flyprogram. Det skapte opphopning og press i oppstartsområdet. T-33 skulle ha fuel, men flyger var ikke ved flyet og dermed ble den ikke fylt, og ble stående og oppta verdifull oppstartsplass. Vampire flyene returnerte før flyprogrammet var ferdig og opptok dermed verdifull tid. Det mest uheldige var at F-16 startet opp tidlig og ble stående med vedvarende jetstøy. Dette medførte kommunikasjonsproblem mellom Operativ oppvisningsleder og LTT i Speakerbua og ledet til at LTT tillot F-16 å fly før Trainer Formation og P-38, uten at Operativ oppvisningsleder hadde initiert eller godkjent bytte.

44 SOLA AIR SHOW • Erfaringen her er at Operational Procedures i fremtiden må inneholde detaljert instruksjon om at flyprogrammet ikke skal endres uten initiativ fra Operativ oppvisningsleder. Ved forespørsel fra deltakere om slike endringer skal de automatisk avslås, og det må inkluderes prosedyre for kommunikasjonssvikt mellom operativ leder og LTT som spesifiserer at i slike situasjoner skal det oppsatte flyprogrammet og sekvens følges. • De svenske flyene hadde fått første prioritet til avgang etter at flyprogrammet var avsluttet. Til tross for dette ble flyene tauet ut til oppstart før avslutning. Dette forsterket «kaoset» som allerede hersket i oppstartsområdet. Takket være erfarent personell i oppstartsområdet ble dette håndtert uten hendelser. • Etter C-130Js første flyging ble denne stående lenge med motorene i gang i oppstartsområdet, før den rygget ut igjen. Dette medførte vedvarende støy i Speakerbu og VIP telt. • Grunnet forsinkelsen formidlet LTT en forespørsel fra Operativ oppvisningsleder til Trainer Formation om de ønsket å fly eller prioritere hjemflyging til Kjeller. De valgte det siste og takset inn igjen til oppstartsområdet. Flyprogrammet ble dermed avsluttet etter ca. 25 min forsinkelse. Erfaringer/Lessons learned2

45 SOLA AIR SHOW Sikkerhetskomitéens arbeid 1 • Arbeidet til medlemmene i sikkerhetskomiteen (SK) ble utført i henhold til vaktliste, prosedyre og briefing. Medlemmene besto av erfarne oppvisningsflygere, der enkelte selv fløy oppvisning under stevnet. De var derfor bevisste på oppvisningslinjer og minstehøyder og hadde et forhold til begrensingene ut fra flysikkerhet og publikumssikkerhet. De utførte oppgaven på en tilfredsstillende måte, og i henhold til briefing. • Under lørdagens flyging ble det noen mindre brudd på oppvisningslinjer og minstehøyder, og alvorlige brudd på SAS 2012 minstehøyder av SU-26 flygeren. I møte med Sikkerhetskomiteen lørdag kveld besluttet Operativ oppvisningsleder i samråd med SK å ta ut noen oppvisninger i søndagens program. Det var enighet i Sikkerhetskomiteen om at SU-26 måtte bli tatt ut av programmet grunnet grov overtredelse av stevnets sikkerhetsbegrensninger. I tillegg ble flere andre programposter tatt ut, deriblant SFFKs Safir da denne hadde en mislykket øvelse på lørdag.

46 SOLA AIR SHOW Erfaringer/Lessons learned2 • Som ved tidligere SAS var medlemmene i SK erfarne sikkerhetsobservatører. Disse hadde radioer med Display frekvens og kunne kalle direkte til oppvisningsflygerne. Det ble gitt et høyde kall på lørdag til SU-26 som gjorde grove brudd både på akro høyde og forbiflygingshøyde. • I debriefing etter avsluttet flyging ble det anbefalt å ta ut oppvisningen på søndag. Dette medførte press på Operativ leder om å la ham fly allikevel. Det er viktig å poengtere at Operativ oppvisningsleder har det fulle ansvar for flyprogrammet (ref. BSL D 4-3).

47 SOLA AIR SHOW Utstilling/Parkering Denne tjenesten fungerte meget bra. Erfaringer/lessons learned Samme organisering bør benyttes ved fremtidige flystevner på Sola, med en mulig justering for å legge trafikk/parkering under teknisk. Det ble registrert en hendelse med modellflyging søndag. En L-39 modell landet nordover i retning mot de parkerte Aerostars. Flyet ble landet for langt inn og for nær Aerostars og utgjorde en sikkerhetsrisiko. Ved fremtidige flystevner bør det planlegges med større sikkerhetsmarginer for modellflyging, der en blant annet vurderer andre områder for avgang og landing.

48 SOLA AIR SHOW Teknisk support/Marshalling Denne tjenesten fungerte med imponerende presisjon. Erfaringer/lessons learned • Erfaringen viser et behov for bedre koordinering for ankomst av fly. Videre var det større behov for gassoksygen enn forventet. Luftforsvaret bruker ikke lengre gassoksygen, mens mange av veteran jetfly bruker dette. Dette må bestilles i god tid. • Teknisk tjeneste fungerte meget bra takket være erfarne teknikere. • Imidlertid var det et inntrykk at teknisk leder hadde for mange oppgaver. • Ellers ble det registrert mange uvedkommende i oppstartsområdet, der også enkelte la seg opp i jobben til Gordon & Co. For fremtiden bør det ordnes med bedre vakthold rundt oppstartsområdet og personellet bør ha fargede vester etter funksjon (som på hangarskip). Det ble ellers registrert mange uvedkommende rundt KO (skvadronbygget)og et behov for bedre vaktordning i fremtiden.

49 SOLA AIR SHOW Kommunikasjon Operativ oppvisningsleder/nestleder satt i Speakerbua sammen med en Flygeleder som hadde fast telefonlinje til TWR. Denne løsningen viste seg å være meget funksjonell. Koordinering mellom operativ stevneledelse og TWR fungerte meget bra med unntak av den nevnte kommunikasjonssvikt grunnet jetmotorstøy fra F-16. For fremtiden bør det vurderes bruk av øretelefoner. Lufttrafikktjenesten Å gjennomføre et tettpakket flyprogram på lørdag og søndag på en internasjonal lufthavn med planlagte avganger og landinger med rutetrafikk utenom selve oppvisningsflygingen, er en stor utfordring for LTT. Takket være lang og relativ hyppig erfaring med å kontrollere lufttrafikk under flystevner, samt god planlegging, utførte flygelederne i Sola TWR og Stavanger Kontrollsentral en meget god jobb. Samarbeidet mellom operativ stevneledelse og Sjefsflygeleder og koordinerende Flygeleder fungerte meget bra, og anbefales videreført ved fremtidige flygeoppvisninger ved Stavanger lufthavn Sola.

50 SOLA AIR SHOW Erfaringer fra ATC/Lessons learned1 • Flyprogrammet bør ha større fleksibilitet. Det viste seg at det gikk gjerne 5 min fra trafikkflyene ble klarert inn til de landet ft og 10 NM viste seg i flere tilfeller å være for mye, spesielt ved oppvisning med småfly. Det var bare med de hurtige jetflyene og større formasjoner at en hadde behov for større luftrom. PDF brukte f. eks maks ft og 6 NM fra show senter. I fremtiden bør en derfor kunne sette av ft og 6 NM for større jet formasjoner og jetfly, og ft og 2 NM for propellfly. • Bruk av egen Display frekvens fungerte dårlig. I fremtiden vil en gå tilbake til bruk av TWR frekvens. • LTT foreslo at oppvisningsflygere selv skal kalle 1 min til landing. Sett fra Operativ oppvisningsleder er dette urealistisk. Alternativet bør være at det blir satt opp kortere tidsluker og at LTT kaller 1 min til landing. Erfaring viser at akroprogram ikke bør bruke mer enn 8 min fra avgang til landing og en demoflyging uten akro ikke bør bruke mer enn 5 min for å demonstrere flyets egenskaper. Flere manøvrer av samme type eller flere forbiflyginger gir ikke publikum noe nytt.

51 SOLA AIR SHOW • Erfaringen fra SAS2012, med så stor rutetrafikk, er at flyprogrammet må planlegges mer detaljert med en streng prioritering angående tidsbruk. • LTT mente at en bør øremerke oppvisninger som en kan ta ut dersom programmet blir forsinket. Ulempen er at tidsforsinkelser ofte oppstår sent i programmet og da kan en ikke ta ut hovedattraksjoner som ofte er spart til slutten for å holde på publikum. Et alternativ kan være å sette opp mindre interessante oppvisninger mot slutten, og eventuelt stryke disse. En slik løsning er ikke å anbefale da alle deltakere er invitert for å fly og har forberedt seg og trent, etc. Det er ikke særlig populært å stryke noen innslag i et oppsatt flyprogram. • Ellers er det en erfaring at Avinor må være mer integrert i stevneledelsen. • Videre ble det registrert at Kjeller formasjonen splittet opp etter avgang i strid med klarering fra LTT. • LTT var ikke informert på forhånd om at PDF opererte på en egen oppvisningsfrekvens med bakkestasjon og rele til flyene. Erfaringer fra ATC/Lessons learned2

52 SOLA AIR SHOW Logistikk • Det var flere logistikktjenester som fungerte mindre bra. Kopimaskiner, skrivere, PC for flight planning ble etterlyst. Videre var det dårlig renhold på toaletter, ikke organisert kaffe til Briefingrom, ikke mat eller kaffe til Speakerbua, dårlig kontroll med personell i oppstartområdet, dårlig høytalerdekning i VIP området. • Dette er trivielle ting som i planleggingsfasen ikke vurderes som viktige eller interessante, og overlates til den enkelte som måtte ha bruk for tjenesten. Selv om et flystevne planlegges og gjennomføres som et dugnadsprosjekt, er et flystevne samtidig et arrangement som søkes planlagt og gjennomført etter profesjonelle retningslinjer. Derfor bør det også være utpekt en komite eller underkomite som har fått tildelt ansvar for trivielle logistikkoppgaver. Ved fremtidige stevner bør dette organiseres og underlegges Admin komite.

53 SOLA AIR SHOW Avreise • Basert på erfaringer fra SAS 2004 og 2007 ble det satt opp en prioriteringsliste for avgang. Først var de svenske flyene som skulle ta av umiddelbart etter stevnets avslutning, etterfulgt av Kjeller flyene, Torp flyene, Skiens flyene og deretter øvrige fly. Erfaringer/Lessons learned1 • Avreise var planlagt og briefet med en prioritetsliste for avgang etter stevnets avslutning søndag. Dette var gjort på bakgrunn av erfaringer fra tidligere stevner på Sola. Prioriteten var i rekkefølge; de svenske flyene, Kjeller flyene, Torp flyene, Skien flyene, og deretter øvrige fly. Dette så fint ut på papiret og ble briefet på begge brifingene begge dager. • Søndagens morgen briefing var knapt avsluttet før «presset» kom på Operativ oppvisningsleder. Aerostars ønsket å ta av tidlig til Danmark. De foreslo å takse ut til TWY A2 og ta av derfra mens DC-6B takset til holding terskel 18. Dette ble godkjent da det ikke ville forsinke flyprogrammet i nevneverdig grad. • Deretter kom det forespørsel fra Vampire og T-33 om å få ta av etter COMAO for å fly «fotopass» sammen med C-130J. Dette burde ikke ha vært tillat. I ettertid er det klart at dette var en feil avgjørelse og Operativ oppvisningsleder beklager dette. Som nevnt tidligere medførte dette unødig press på Marshalling og Teknisk i oppstartsområdet, opptak av verdifull oppstartsplass av T-33 som ikke ble fylt, og Vampirene som returnerte før avsluttet flyprogram.

54 SOLA AIR SHOW Prioritert avreise var nøye planlagt av Operativ oppvisningsleder basert på tidligere erfaringer. Resultatet av dispensasjonen bare bekrefter disse erfaringene og viser at Operativ oppvisningsleder må være konsekvent og ikke tillate endringer i det oppsatte flyprogrammet eller sekvens uten at dette er i stevnets interesse. Erfaringer/Lessons learned2

55 SOLA AIR SHOW Konklusjon Flyprogrammet ble gjennomført på en sikker måte, og stort sett som planlagt. Dette gjenspeiles i alle de positive tilbakemeldingene vi har mottatt fra publikum, deltakende oppvisningsflygere og arrangementsmedlemmer.

56 SOLA AIR SHOW Erfaringer Generelt SAS 2012 flyprogram ble gjennomført på en vellykket måte og i godt samarbeid med LTT/ATC. Imidlertid er det alltid mindre detaljer som kan forbedres, og som kan medvirke til at fremtidige flystevner kan bli enda bedre. Operative erfaringer fra SAS • Det bør legges inn en 10 min åpen tidsluke pr 10 trafikkfly i et oppvisningsprogram, eventuelt 10 min tidsluke pr. time. • Kommunikasjonssvikt mellom Operativ oppvisningsleder/Koordinerende flygeleder og TWR må beskrives i Operational Procedures. Ved kommunikasjonssvikt skal det oppsatte program og sekvens følges. • Ved forsinkelser i programmet må deltakende flygere instrueres i å følge med i flyprogrammets utvikling og sjekke inn tidlig på GND for å avklare endret oppstartstid. Dersom noen starter opp før innsjekk på GND må de instrueres til å takse bort fra oppstartsområdet til holding et annet sted på lufthavnen og holde inntil sin programmerte avgangssekvens.

57 SOLA AIR SHOW • De programmerte tidsluker for oppvisninger bør begrenses til 5 min for demoflyging og 8 min for solo akroflyging og solo jagerfly. Mindre formasjoner (typen småfly) bør begrenses til 10 min, middels formasjoner (typen Aerostars) til 15 min og større militære formasjoner (typen PdF og TS) maks 30 min. • LTT kaller 1 min til landing basert på planlagt tidsluke. • Deltakende flygere må instrueres i at tid med motor i gang skal reduseres til minimum. Flyet skal takses til holding så fort som mulig etter oppstart, og stenges ned så fort som mulig for å redusere støy i oppstartområdet. • Dispensasjoner fra oppsatt avgangsliste for oppvisningsfly bør ikke aksepteres uten det er til flystevnets beste (lesson relearned). • Sikkerhetsmarginene for modellflyging bør økes. • Speakerbua bør flyttes til plassering som i Elektriske kabler over tarmac må beskyttes. Operative erfaringer fra SAS 20122

58 SOLA AIR SHOW • Bedre kontroll med personell i oppstartområdet for fly. • Bedre kontroll med uvedkommende i og utenfor KO. • Store fly skygger for utsikt fra VIP området og må taues raskt inn fra oppstartområdet. • Bruk av erfarne oppvisningsflygere i Sikkerhetskomiteen (SK) fungerte meget bra og må videreføres. • Ordningen med å plassere Operativ oppvisningsleder sammen med koordinerende Flygeleder i Speakerbua var en meget funksjonell løsning og må videreføres. • For fremtiden bør det vurderes bruk av øretelefoner for bedre kommunikasjon. Operative erfaringer fra SAS 20123

59 SOLA AIR SHOW Questions/Comments ? ? ? ? SEE YOU AT SOLA AIR SHOW 2017


Laste ned ppt "SOLA AIR SHOW 2012 ERFARINGER Knut Lande Flight Display Director Rein Inge Hoff Deputy Flight Display Director 1."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google