Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

TEMAKVELD14.12 BARDUFOSS FLYKLUBB. JONAS FLATJORD •Flygeleder ved ENDU siden 2009 •En flytime på seilfly •Far er særdeles ivrig GA-pilot.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "TEMAKVELD14.12 BARDUFOSS FLYKLUBB. JONAS FLATJORD •Flygeleder ved ENDU siden 2009 •En flytime på seilfly •Far er særdeles ivrig GA-pilot."— Utskrift av presentasjonen:

1 TEMAKVELD14.12 BARDUFOSS FLYKLUBB

2 JONAS FLATJORD •Flygeleder ved ENDU siden 2009 •En flytime på seilfly •Far er særdeles ivrig GA-pilot

3 REDUSERT RULLEBANESEPARASJON •Effektivisere landingsrunden •Mindre holding på downwind •Flere fly på RWY samtidig •Ikke et «must», fartøysjef kan kreve full atskillelse •Utfordringer i forhold til forskjellige flytyper, MIL/sivil og touch’n‘go with cut •Hva er «standard» rullebaneatskillelse?

4 RULLEBANEATSKILLELSE

5 REDUSERT RULLEBANEATSKILLELSE •Kan kun benyttes i dagslysperioden fra 30 minutter etter lokal soloppgang til 30 minutter før lokal solnedgang •Kategori 1: en-motors propellfly med høyeste tillatte startvekt på 2000 KG eller mindre •Kategori 2: en-motors propellfly med høyeste tillatte startvekt på mer enn KG, men mindre enn 7000 KG; og to-motors propellfly med høyeste tillatte startvekt mindre enn KG

6 REDUSERT RULLEBANEATSKILLELSE •Redusert rullebaneatskillelse skal ikke benyttes mellom et landende luftfartøy og et etterfølgende avgående luftfartøy •LFS har egen dispensasjon, og er fritatt fra denne regelen

7 REDUSERT RULLEBANEATSKILLELSE •Forutsetninger for bruk: a)atskillelse fastsatt med hensyn til vingevirvler skal benyttes b)sikten skal være minst 5 KM og skybasen skal ikke være lavere enn 1000 FT (300 M) c)medvindskomponenten skal ikke overstige 5 KT d)tilgjengelige hjelpemidler for å hjelpe flygelederen i å vurdere avstanden mellom luftfartøy e)atskillelse mellom to avganger skal fortsette å eksistere umiddelbart etter avgangen for det etterfølgende luftfartøyet f)trafikkinformasjon skal gis til fartøysjefen på angjeldende etterfølgende luftfartøy g)bremseffekten skal ikke i vesentlig grad være påvirket av kontaminert rullebane, slik som is, sludd, snø, vann, etc.

8 MINIMUMSAVSTANDER LANDENDE LUFTFARTØY 1.Et etterfølgende landende luftfartøy av Kategori 1 kan krysse rullebaneterskelen når det forangående luftfartøyet er av Kategori 1 eller Kategori 2 og enten: i.har landet og passert et punkt minst 600 M fra rullebaneterskelen, er i bevegelse og vil forlate rullebanen uten tilbakekjøring; eller ii.har tatt av og har passert et punkt minst 600 M fra rullebaneterskelen;

9 MINIMUMSAVSTANDER LANDENDE LUFTFARTØY 2.Et etterfølgende landende luftfartøy av Kategori 2 kan krysse rullebaneterskelen når det forangående luftfartøyet er av Kategori 1 eller Kategori 2 og enten: i.har landet og passert et punkt minst 1500 M fra rullebaneterskelen, er i bevegelse og vil forlate rullebanen uten tilbakekjøring; eller ii.har tatt av og passert et punkt minst 1500 M fra rullebaneterskelen

10 MINIMUMSAVSTANDER AVGÅENDE LUFTFARTØY 1.et luftfartøy av Kategori 1 kan klareres for avgang når det forangående luftfartøyet er av Kategori 1 eller Kategori 2, har tatt av og har passert et punkt minst 600 M fra posisjonen til det etterfølgende luftfartøyet; 2.et luftfartøy av Kategori 2 kan klareres for avgang når det forangående luftfartøyet er av Kategori 1 eller Kategori 2, har tatt av og har passert et punkt minst 1500 M fra posisjonen til det etterfølgende luftfartøyet

11 LUFTROMSKLASSIFISERING

12 OVERGANG TIL LUFTROMSKLASSE C I TMA •BSL F 1-1 vedlegg II:

13 FORSKJELLER MELLOM KLASSE C OG D •Klasse C: •IFR-flyging er atskilt fra annen IFR-flyging og fra VFR-flyging. •VFR-flyging er atskilt fra IFR- flyging og mottar trafikkinformasjon om annen VFR-flyging. •Ingen hastighetsbegrensning for IFR-flyginger •Klasse D: •IFR-flyging er atskilt fra annen IFR-flyging og mottar trafikkinformasjon om VFR- flyging. •VFR-flyging mottar trafikkinformasjon om all annen flyging.

14 ENDRING AV LUFTROMSKLASSIFISERING •Bakgrunn for endring – Krav fra Luftfartstilsynet •Heve sikkerhetsnivået •Først TMA, deretter i CTR •Hvor er det blitt klasse C? •Bardufoss TMA •Tromsø TMA •Alta TMA •Banak TMA •De fleste store lufthavner i Norge •Alle flyplasser og TMA skal få klasse C, unntatt noen få som har dispensasjon

15 TRAFIKK LFS – 337 – 339 – OT&E – UTSA – Fly- & Fallskjermklubb – NAX

16 TRAFIKK •Økning i 2013 – hovedsakelig UTSA • bevegelser i 2014? •Clearance Delivery •Ruteklarering og squawk før taxi

17 GENERELT •LFS – to små kull i året •UTSA utvider flyparken •2 nye NH90 på vei •P10-utfordringer og flytting av flyklubb

18 SPØRSMÅL


Laste ned ppt "TEMAKVELD14.12 BARDUFOSS FLYKLUBB. JONAS FLATJORD •Flygeleder ved ENDU siden 2009 •En flytime på seilfly •Far er særdeles ivrig GA-pilot."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google