Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SCM 1 Distribusjon  Transportere, handtere og lagre produkter mellom forsyningsledd og kunde  Gjelder alle stadier fra råvarer til sluttprodukt  Påvirker.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SCM 1 Distribusjon  Transportere, handtere og lagre produkter mellom forsyningsledd og kunde  Gjelder alle stadier fra råvarer til sluttprodukt  Påvirker."— Utskrift av presentasjonen:

1 SCM 1 Distribusjon  Transportere, handtere og lagre produkter mellom forsyningsledd og kunde  Gjelder alle stadier fra råvarer til sluttprodukt  Påvirker kostnader og kundens opplevelse av produktet  USA: 10,5 % av BNP  Effisiens eller responsivitet?  Dell, HP, Gateway, Apple  Procter & Gamble ( bl.a.: Ariel, Braun, Duracell, Gillette, Pampers, Pringles, Wella )  Grainger

2 SCM 2 Krav til distribusjonen  Kundebehov  Responstid - hastighet  Antall produktvarianter  Produkttilgjengelighet  Kundeopplevelse (enkelhet, service)  Lanseringstid (Time to Market)  Ordrevisibilitet (tracking)  Returnering  Kostnad

3 SCM 3 Ønsket responstid og antall anlegg Antall anlegg Ønsket responstid KortLang Mange Få

4 SCM 4 Antall anlegg og responstid (speilvendt) Antall anlegg Responstid Kort Lang

5 SCM 5 Lagerkostnader, LK  Sentrale lager har større lageromsetningshastighet Antall anlegg LK

6 SCM 6 Transportkostnader, TK  Ofte mindre partistørrelser på utgående transport  Flere anlegg øker inngående TK og reduserer utgående TK  Flere anlegg vil redusere totale TK inntil inngående partier blir for små Antall anlegg TK

7 SCM 7 Anleggskostnader, AK  Investering (faste kostnader)  Drift (variable kostnader) Antall anlegg AK

8 SCM 8 Totale logistikkostnader  Totale logistikkostnader  Består av lager-, transport- og anleggskostnader  Antall anlegg skal minst tilsvare antallet ved kostnadsminimum pga. bedre responstid ved flere anlegg Antall anlegg Total- kostnad Responstid Kostnad

9 SCM 9 Nettverk: Direktelevering fra produsent (drop-shipping) Produsent Kunde Forhandler Varer Info

10 SCM 10 Nettverk: Direktelevering fra produsent II Lager Transport Anlegg og handtering Informasjon Responstid Produktutvalg Produkttilgjengelighet Kundeopplevelse Ordrevisibilitet Returnering Aggregering, levering fra produksjonslinje? Aggregering, postponement er mulig Små kvantum, større distanse Integrere forhandler og produsent Dårlig Meget stort God Levering bra, men flere delpartier per ordre Viktig, men vanskelig Dyrt og vanskelig

11 SCM 11 Nettverk: Fra produsent, samling underveis Produsent Kunde Forhandler Transportør foretar samling av delordrer

12 SCM 12 Nettverk: Direkte, samling underveis II Lager Transport Anlegg og handtering Informasjon Responstid Produktutvalg Produkttilgjengelighet Kundeopplevelse Ordrevisibilitet Returnering Mer hos transportør, mindre hos kunde Aggregering, postponement er mulig Færre leveranser enn med direktelevering Ekstra ledd må integreres Kanskje dårligere enn direktelevering Meget stort God Hele ordre leveres Viktig, men vanskelig Dyrt og vanskelig

13 SCM 13 Nettverk: Distribusjonslager og innleid pakketransport Produsent Kunde Distributør/forhandler Innleid pakke- transport

14 SCM 14 Nettverk: Distribusjonslager og innleid pakketransport II Lager Transport Anlegg og handtering Informasjon Responstid Produktutvalg Produkttilgjengelighet Kundeopplevelse Ordrevisibilitet Returnering Noe høyere kostnader Høyere, spesielt ved lave volumer Lavere transportkostnader Enkel infrastruktur og koordinasjon Hurtig Middels God tilgjengelig medfører høye kostnader Positiv, kort avstand til kunde Enklere

15 SCM 15 Nettverk: Distribusjonslager og kort egentransport til kundene Produsent Kunde Distributør/ forhandler Egen- transport (melkerute)

16 SCM 16 Nettverk: Distribusjonslager og kort egentransport til kundene II Lager Transport Anlegg og handtering Informasjon Responstid Produktutvalg Produkttilgjengelighet Kundeopplevelse Ordrevisibilitet Returnering Høyere kostnader Høyere Svært høye transportkostnader Enkel infrastruktur og koordinasjon Svært hurtig Under middels God tilgjengelig blir svært dyrt Svært god, spesielt for uhandterlig gods Svært enkelt Enkel

17 SCM 17 Nettverk: Lager (produsent eller distributør), kunden henter på utleveringssteder Produsent Kunde Forhandler Crossdocking eller distribusjonslager Utleverings- steder

18 SCM 18 Nettverk: Lager (produsent eller distributør), kunden henter på utleveringssteder II Lager Transport Anlegg og handtering Informasjon Responstid Produktutvalg Produkttilgjengelighet Kundeopplevelse Ordrevisibilitet Returnering Kan ha høye kostnader Lite Lave transportkostnader Stort behov Hurtig Meget godt God Dårlig, varer må hentes Vanskelig, men svært viktig Enkel hvis utleveringsstedene tar imot retur

19 SCM 19 Nettverk: Forhandlerlager, kunder henter Produsent Kunde Forhandler

20 SCM 20 Nettverk: Forhandlerlager, kunder henter II Lager Transport Anlegg og handtering Informasjon Responstid Produktutvalg Produkttilgjengelighet Kundeopplevelse Ordrevisibilitet Returnering Høyest Lavest Behov for noe investering Øyeblikkelig Lavt Koster mye å opprettholde Varierende, avhengig av kundetype Ikke behov. Vanskelig, men viktig for ordrer Enkel hvis forhandler tar imot retur

21 SCM 21 Valg av distribusjonsnettverk  Vektleggingen av de ulike kostnads- og servicefaktorene bestemmer valg av nettverk  Ofte vil parallelle nettverk (kombinasjoner) passe best  Produkt (volum, antall produsenter, produktverdi)  Strategisk posisjon (responstid, variantantall, krav til kundene)  Eksempel  W.W.Grainger, Amazon, Gateway, Apple

22 SCM 22 E-business  Påvirkning på kundeservise  Responstid - hastighet  Antall produktvarianter  Produkttilgjengelighet  Kundeopplevelse (enkelhet, service)  Lanseringstid (Time to Market)  Ordrevisibilitet (tracking)  Returnering  Direktesalg - kundekontakt  Prising og kampanjer

23 SCM 23 E-business II  Påvirkning på kostnader  Lager  Anlegg  Transport  Informasjon  Eksempler  Dell - PCer  Amazon - bøker  Peapod - dagligvarer  Netflix - filmleie

24 SCM 24 Distribusjonsnettverk i praksis  Eierskapsstrukturen er viktig  Egen eller uavhengige distribusjon  Valg av nettverk har langsiktige konsekvenser  Distributører og forhandlere får makt •Bilindustrien i USA – uavhengige forhandlere •PC-produsenter – forhandlere eller direktesalg  Velg nettverk som kan endres  Hva foretrekker kundene?  Produktpris, standardprodukter, kritiske produkter  Integrer Internett


Laste ned ppt "SCM 1 Distribusjon  Transportere, handtere og lagre produkter mellom forsyningsledd og kunde  Gjelder alle stadier fra råvarer til sluttprodukt  Påvirker."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google