Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Aktivitetsdagen for ditt nærområde

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Aktivitetsdagen for ditt nærområde"— Utskrift av presentasjonen:

1 Aktivitetsdagen for ditt nærområde

2 Mål Sette svømming på dagsorden i ditt nærområde
Skape entusiasme i og for din svømmeklubb Arrangementet skal ha positive effekter for din klubb Sette klubbens aktiviteter i et godt lys Oppleve at vi alle er GLAD I - vann Positive effekter kan være: Flere medlemmer Flere engasjerte i klubben Bidra til et positivt samarbeid med kommunen Tjene noen kroner (merkesalg, inngangspenger etc) PR dekning Positiv samfunnsoppfatning og omdømme ”GLAD – I – vann” er norsk svømmings verdier: G - Glede L - Lekende A - Ansvarlig D - Dristig I - Inkluderende

3 For hvem? Barn Unge Studenter Familier Mosjonister Konkurranse-
mennesker Svømmeklubben Funksjons- hemmede Deg? Mange grupper vil ha mulighet til å benytte seg av svømmeanlegget på en åpen dag.

4 Hvordan organisere Organiser en arrangementskomité
Engasjer nye mennesker inn i klubben Involver ungdom Deleger ansvar Fokuser på sentrale aktiviteter Få med samarbeidspartnere som kan bidra Det er ikke meningen at denne dagen skal overlaste de som allerede er veldig engasjert. Derfor vil vi anbefale å deleger ansvar til nye mennesker. Gi de som har ansvar for dagen spillerom til å planlegge. Selv om de tenker annerledes enn deg. Gi rom til at dagen kan være en annerledes dag.

5 Samarbeidspartnere Kommunen -åpent anlegg
Frivillige organisasjoner som Røde Kors, kreftforeningen, Turistforeningen.. Idrett: Fleridrettslaget, allidrett, klubber Sponsorer: økonomisk støtte, premier, sponsorsvøm, stafetter.. Aktivitet: foresatte, engasjerte, aktive Aktivitet: skole, barnhage, universitet.. Andre? Kommunen burde stille anlegget til disposisjon. Men dette er ikke uten videre. På svomming.no finner du et brev som NSF har skrevet til anleggseiere som evt kan brukes. Dette er en liste på forslag til samarbeidspartnere, men her er det bare å være kreativ..

6 Aktiviteter De neste foilene inneholder forslag på aktiviteter som klubben kan organisere Dagen er for så vidt klubben sin egen dag så det er lov å være kreativ Viktig å proklamere og markedsføre PROGRAMMET tidlig og effektivt slik at flest mulig benytter seg av dagen i svømmehallen! PROGRAM Hva dagen skal inneholde er opp til dere i klubben å bestemme - her kan dere være kreative! La dagen bli noe mer enn bare en åpen dag i bassenget for publikum – la det bli en positiv opplevelse! Legg opp til en morsom dag – gjerne med utradisjonelle aktiviteter! Bruk dagen til å presentere hva din klubb har å tilby – og få barna og unge inn i svømmehallen og inn i svømmeklubben. Ønsker dere ideer til aktiviteter har vi lagt ved en liste med ideer ( Mulighetene er mange – det er bare kreativiteten som setter begrensninger! Start planleggingen av Svømmingens Dag nå - da er muligheten for et vellykket arrangement større!

7 Svømmemerker Stor mulighet til å selge svømmemerker, á-lá ferdighetsmerket Muligheter for fortjeneste!! La barna ta ferdighetsmerket før sommeren” (sikkerhet i og ved vann) Krever at klubben: Bestiller merker Markedsfører merketaking Organiserer merketakning Pakker kan bestilles hos Kvantumbestillinger er gunstigere. Type merker som er aktuelt: Ferdighetsmerket Lengde merker: 25m, 100m, Hva med å utfordre skoler, barnehager, kommunen, andre idrettsklubber etc

8 Markedsfør klubben Informer om og tilby klubbens aktiviteter
Kanskje får klubben nye deltakere på svømmekurs, crawlkurs, voksensvømming, babysvømming? Noen interessert i andre svømmeidretter som vannpolo, synkronsvømming, stup, undervannsrugby?? Flere masterssvømmere? Krever at klubben: Lag en infostand. Presenter klubbens tilbud, gjerne i en info-folder. Se Idébank for tips på info-folder” Se link for tips(infofolder): Hvorfor skal klubben markedsføre seg? Rekruttering Omdømme Vise kommunen at aktiviteten er samfunnsnyttig

9 Svømmelotteriet Velfungerende lotteri gjennom NSF hvor målet er klingende mynt i klubbkassa (hvis ikke hadde ikke NSF tilbudt det..): Praktisk Pris per lodd: 30kr Minimums 50% fortjeneste! Selger klubben 1000 lodd tjener Dere kr ,-! Salgstid: se svommelotteriet.no Selg loddene på Svømmingens Dag

10 Lær å svømme Tilby svømmeopplæring/svømmekurs Krever at klubben:
For barn, ung, voksne, funksjonshemmede Intensivkurs i crawl, bryst eller butterfly? Lær av de beste svømmerne i området Krever at klubben: Markedsfører Organiserer aktiviteten De beste i klubben har sikkert vært i lokalavisa et par ganger.. Nå kan de kanskje tjene noen egne kroner på det de kan best; svømming. Man kan kanskje også ta 50kr for et intensivkurs denne dagen. For så å ha påmelding til videre kursing på høsten? Eller hva tenker dere?

11 Svømmeaksjonen Bruk dagen til å proklamere for svømmeaksjonen
Evt egne svømmekurs, intensivkurs, aktiviteter Krever at klubben: Er med i Norges Svømmeskole Dette gjelder kun klubber innen Norges Svømmeskole. For info om Norges Svømmeskole: For informasjon om Gjensidige stiftelsen:

12 Konkurranser for alle Utfordre publikum? La badegjester teste seg på svømmeøvelser eller alternative konkurranser Idealtid Hvor fort svømmer du på 100m? Bestetid i sklia Tarsanløype Stupekonkurranse Krever at klubben: Markedsfører dagen og programmet Organiserer konkurransene Premier? Mediadekning? Svømming er for alle. La folk få prøve seg.. Et prosjekt de aktive i klubben kan organisere helt på egenhånd? hvor de får utfordringer utenom i bassenget??

13 Sponsorsvøm Få med samarbeidspartner på sponsorsvøm. Overskuddet kan evt gis til veldedig formål. Krever at klubben: Får med samarbeidspartnere, foreldre eller andre bidragsytere Organiserer aktiviteten Markedsføre samarbeidspartnere Mediadekning Rana svømmeklubb arrangerte sponsorsvøm på sin egen svømmingens Dag november 2009, overskuddet gikk til kreftforskning. Totalt samlet klubben inn kr. Utøvere, foreldre, ledere, arrangører og samarbeidspartnere var strålende fornøyd med et vellykket arrangement! Bra jobba Rana! Link til avisartikkel:

14 Fortjeneste Her er noen måter å tjene noen kroner på arrangementet:
Café, salg av frukt ++ Kanskje klubben kan få dagens inngangpenger Merketakning og sponsorsvøm (se egne punkter) Kombinere tilbud med samarbeidspartnere Salg av varer (svømmerelatert?) Auksjon Andre muligheter?? Selg frukt og grønt på arrangementet Få kutteustyr og veiledning gratis fra få 40% tilbake på frukt som kjøpes til idrettsarrangementer fra Bama Klarer klubben å få samarbeidsavtale med andre? for eksempel Kino og badedag for 100kr? Badedag og fotballkamp for Xkr? Delta i konkurranse og vinn billetter til X Sørg for at klubben promoterer Grasrotandelen. Fortsatt er bare 1 av 4 spiller tilknyttet idrettslag..

15 Kreative innslag Hva har dere lyst til å gjøre på svømmingens dag? Noe ungdommen/de aktive kan organisere? Kreativitet sa du.. Bruk gjerne samarbeidspartnere Kreativitet? Moteshow Auksjon Band/musikk Vanndisco ?? Ka du tru? Gjennomfør en for eksempel en idedugnad, kreativitetskveld, eller utfordre ungdommene til å komme med forslag. Kanskje kommunen har noen tanker?

16 Markedsføring Tips til markedsføring av arrangementet
Ha egen menyvalg på klubbens hjemmeside for Svømmingens Dag Sett opp plakater i svømmeanlegget (og andre steder) over programmet for dagen Facebook-kampanje Send invitasjon til barnehager og skoler, kjendiser, venner og andre kjente og ukjente PS: Vær TIDLIG ute med planlegging! Bruk hjemmesiden til å informere om programmet for dagen. Men det må være lettfattelig og LETT å finne. Slik vil også flere gå innom klubbens hjemmeside. Lag og heng opp plakater helst 2-3mnd før 8.mai. I svømmeanlegget. På kiosken, idrettsanlegget, skolen, rådhuset, butikken, kjøpesenteret Facebook – verv og informer venner og kjente i lokalmiljøet til å bruke bassenget Alle som har kontakter bør bruke disse til å promotere dagen, spesielt de innen skole, barnehager, institusjoner, kommunale avdelinger.

17 Svømmingens Dag Mer info finner du på www.svomming.no Lykke til 


Laste ned ppt "Aktivitetsdagen for ditt nærområde"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google