Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Kommunekampen -Et trimtilbud med moderne vri. For folk i form til O-VM Prospekt pr. februar 2009 Foto: Lars Andreas Dybvik.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Kommunekampen -Et trimtilbud med moderne vri. For folk i form til O-VM Prospekt pr. februar 2009 Foto: Lars Andreas Dybvik."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Kommunekampen -Et trimtilbud med moderne vri. For folk i form til O-VM Prospekt pr. februar 2009 Foto: Lars Andreas Dybvik

2 2 Bakgrunn •Begrunnelse i myndighetenes anbefaling om daglig fysisk aktivitet for hele befolkningen •Koordinere og markedsføre trimtilbud i alle 25 kommunene •Et ”lavterskeltilbud” til alle innbyggerne •En felles arena for FYSAK-kontaktene, for synliggjøring av et viktig arbeid ute i kommunene •Skape blest rundt VM i orientering i Trondheim i 2010

3 3 Konsept •To turmål i hver kommune, med ulikt utfordringsnivå, -gjerne knyttet til et kulturminne. •Her plasseres en kode som deltakerne sender på SMS, evt. registrerer på web-løsningen i ettertid. •Det må etableres en nettside med informasjon og kart for hvert turmål, registrering av brukere, konkurranseregler, resultater og bilder. •Denne nettsiden bør ha en enkel adresse f.eks •Bedriftsidrettskretsen i Troms har lignende tilbud i Tromsø og Harstad (www.tfbk.no Ti på topp)www.tfbk.no

4 4

5 5 Organisering •Initiativtaker: Sør-Trøndelag fylkeskommune •Utfører: Midt-Norge Sør Bedriftsidrettskrets (Bedriftsidretten) •Viktig aktør: Kommunene •Andre samarbeidspartnere: O-VM etc

6 6 Tidsplan •Oppstart våren 2009 •Kampanjeperiode 1.juni-1.november •Målet er et årlig tilbud •Det kan knyttes spesielle konkurranser/premier til O-VM Utvides evt. med tilbud om guiding Det kan etableres et utvalg personer/organisasjoner som kan legge til rette for organiserte turopplegg til alle turmål. Dette kan f.eks være turistforeningen, idrettslag, historielag, skoler. Dette kan utvikles parallelt, eller i en evt. videreføring.

7 7 Konkurranser og premiering Eksempel Flest ulike turmål: 2 premier – barn og voksen Flest besøk uansett turmål: 6 premier - 3 barn og 3 voksne Flest besøk pr. innbygger i kommunen: Årets kommune, gjerne med vandrepremie Bilder Stemningsfullt, spektakulært, morsomt bilde: 3 premier

8 8 Nettsted Andre lenker som kan knyttes opp på nettstedet: •Digital opplæring i kart og kompass •Tur-orienteringstilbud i fylket •VM-linken •Skolekart •NOFs kartbase •O-klubber •Statkart/Norgesglasset •Den Norske Turistforening •Historielag •Turtilbud forøvrig •Inatur •?

9 9 Milepælsplan 1. Forankring Lage presentasjon for kommunene23.feb Presentere på FYSAK-samling feb Presentere ide for Fylkesutvalget3.mars Utfordringsbrev til kommunene6.mars 2. Etablering av nettsted Møte mellom STFK og BI16.mars Nettstedstruktur ferdig1.april 3. Turmålene Turmål og beskrivelse1.mai Kart15.mai Få på plass vaktmestre15.mai Tilrettelegging i felt29.mai 4. Markedsføring Info til kommunene15.mai Tosiders i Adressa og lokalaviser30.mai Påminner10.aug Stillingen før sluttspurt1.okt 5. Gjennomføring Ettersyn av turmål15.juni Skifte av koder15.juli 6. Premiering PremieutdelingIdrettsgalla 7. Plan for videreføring Evaluering av kampanje jan 2010 Evt. plan for videreføring1.mars 2010

10 10 Vil dere bli med i Kommunekampen? - I så fall trenger vi litt assistanse   Forankring i kommunen  Informasjon via kommunale nettsted, aviser, relevant nettverk  Sørge for to turmål fra din kommune, med kort beskrivelse og kart  Valg av ”vaktmester” for oppsetting av kode etc.

11 11 Tips eller spørsmål? Foto: Lars Andreas Dybvik

12 12 Diskusjon 1.Hvilke turmål gir mest helse? 2.Hvordan forankre initiativet 3.Hvordan nå kommuner som ikke er FYSAK-kommuner 4.…..


Laste ned ppt "1 Kommunekampen -Et trimtilbud med moderne vri. For folk i form til O-VM Prospekt pr. februar 2009 Foto: Lars Andreas Dybvik."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google