Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin."— Utskrift av presentasjonen:

1 Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin

2 Agenda: • skrivetips for nett • triggerord • bildebruk – eksempler på best case/ worst case • Sosiale medier og bloggene utfyller nettsiden

3 Skriving for web Før du skriver, spør deg selv: * Hva vil du si? * Til hvem skriver jeg dette? * Hva trenger brukerne våre å vite? * Hvem er brukerne våre/målgruppen for teksten? * Hvorfor skal jeg legge ut dette på Internett?

4 Forts. •Skriv kort og konsist - Ett poeng per setning • Det viktigste først – Det viktigste ordet først i setningen – Den viktigste setningen først i avsnittet – Det viktigste avsnittet først i artikkelen • Bruk punktlister og mellomtitler • Aktivt språk (presens og ikke infinitiv ’å’) – Biblioteket = Vi Vi har åpent fra 10-16 alle lørdager. – Bruker/brukerne = Du (når vi snakker til brukeren) Du må ha med gyldig legitimasjon for å få lånekort.

5 Å skrive bedre webtekst Tenk som brukeren – bruk brukerens ord Du kaller ikke nødvendigvis ting med de samme ordene som brukeren din benytter. Bruk brukerens ord når du skriver! Skriv kort og konsist Gode webtekster handler om formidle noe på uhyre kort tid. Web er ikke riktig medium for lange utredninger, i hvert fall ikke på første nivå mot brukeren. Skriv kort og konsist. Si det viktigste først Du mister brukere hele veien, så si det som det er viktigst at folk får med seg helt først. Overskriften og ingressen skal bære hele historien. Del opp teksten i avsnitt ”Veggen av grått” hindrer brukerens forståelse. Skap luft i teksten: Mellomoverskrifter, Kulepunkter og Uthevede enkeltord (gjerne trigger-ord). Bruk mellomtitler Mellomtitler hjelper brukeren å finne riktig nedslagsfelt i teksten, eller å gjøre seg opp et inntrykk om hva saken totalt sett handler om. Mellomtittelen skal beskrive teksten/avsnittet som følger.

6 Triggerord • Triggerordet beskriver det brukeren leter etter på nettstedet. • Kommer brukeren fra en søkemotor, er triggerordet det han har søkt på der. • Triggerordet er altså brukerens eget ord (og ikke ditt!)

7 Hvor brukes trigger-ord? Trigger-ord skal brukes:...i menyer...i overskrifter...i tekster...i lenker

8 Nye rutiner for bildebruk • Bruk bilder av høy kvalitet, enten pressebilder fra forlag eller bilder fra Deichmans bildedatabase (Flickr). Deichmans bildedatabase (Flickr). • Veiledning på wikien: http://wiki.deichman.no/index.php/Rutiner_v ed_arrangementer http://wiki.deichman.no/index.php/Rutiner_v ed_arrangementer

9 Sosiale medier som supplerende kanaler • Facebook – dokumenterer og viser hva som skjer på filialene – Nære og uformelle dialogen med brukerne. Kuriosa. – Alle filialer har sin egen profil og ansvar for å følge opp Eksempel: Gamle Oslo presenterer to-språklig versjon av Karius og Baktus og formidler den til barn i nærmiljøet. Se video og hør hva barna synes. • Twitter – Kun én overordnet profil + Nye Deichman – utvalgt og tilspisset budskap – Ansvar for oppfølging: Webredaktør – Eks: Byrådet la fram sak om Nye D denne uka. • Blogger (Litteratur, Musikk og Film) – tema/sjanger basert – inspirasjon, anbefalinger, anmeldelser – Vi går i dybden og deler av vår fagkompetanse og det vi er best på, formidling og synliggjøring av samlingen vår

10 • Flickr – Deichmans bildebase – Pressebilder, illustrasjonsbilder og bilder fra arrangementer – Frank og Nikolaj tar profesjonelle bilder – Benyttes som en bildebank for alle avdelinger • Vimeo/ Soundcloud – Bokbad, foredrag og forfatterbesøk kan filmes og legges ut som podcasts på FB og bloggene. – Viktig å legge vekt på redigeringsarbeidet!

11 Og til slutt: Se opp for skriveleifer! • For tips og fasiter, se www.korrekturavdelingen.no


Laste ned ppt "Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google