Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Journalistisk skriving Prosess og modeller Basert på foredrag av Knut Håvard Anderson Bearbeidet og tilrettelagt av Sture Johnsen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Journalistisk skriving Prosess og modeller Basert på foredrag av Knut Håvard Anderson Bearbeidet og tilrettelagt av Sture Johnsen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Journalistisk skriving Prosess og modeller Basert på foredrag av Knut Håvard Anderson Bearbeidet og tilrettelagt av Sture Johnsen

2 Den alminnelige stilskriver...  Mottar oppgaven  Trekker ut tiden  Finner litt stoff  Skriver innledning  Går i stå  Skriver mer innledning  Spiser junk-food  Sliter ned tre sider  Ser TV (for lenge!)  Slutter ved å stoppe  Avleverer  Mottar rettet oppgave  Blir sur på lærer  Blir sur på seg selv  Mister litt selvtillit

3 Formidling ! Er skoleskriving slik ?  Læreren oppfattes sjelden som en autentisk mottager,- altså som en interessert leser av teksten, men ofte som en dommer.  Eleven er heller ikke en autentisk avsender med noe på hjertet.

4 Ingen skriver til ingen om ingenting …!  Prosessbevissthet  Samarbeid Alle kan lære å skrive bedre Nøkkelordene er:

5 Prosessbevissthet  Idéfase  Innsamlingsfase  Organiseringsfase  Skrivefase  Revideringsfase

6

7 Idéfasen  Emne  Hva vil jeg fortelle?  Hvorfor vil jeg fortelle det ?

8 Veier til ideene !  Hurtigskriving  Idémyldring  Tankekart  Delerunde  Dramatisering  Notisblokk  Lese

9

10 Innsamlingsfasen  Finne ut hva en helt sikkert vet  Finne ut hva en må vite mer om  Finne ut hvor en kan få opplysningene  Finne stoff til innledning og avslutning

11 Kilder:  Det en kan se og legge merke til i omgivelsene  Det andre mennesker vet  Det som er lagret i film, bøker, lydbånd, bilder og data m.m.  Det en kan finne ut gjennom forsøk  Det en har inne i seg Skriv ALLTID ut fra overskudd på stoff

12

13 Organiseringsfasen Plan  Hva vil jeg si ?  Hvorfor vil jeg si det ?  Sjanger  -skrivemodell  Vinkling  Tittel

14

15 Skrivefasen  Teksten skal skrives så raskt og uavbrutt som mulig !  Ikke rett undervegs ! Å skrive er som å tråkke på gasspedalen, - å rette er som å trå på bremsen !

16 Skrivefasen  Hvis det stopper opp, ligger feilen alltid i en av fasene foran !  Skriv så mye som mulig,- det er bedre å stryke noe enn å pine frem nye ideer !  Vent med innledning og avslutning!

17 Revideringsfasen  Skrive innledning, avslutning og tittel  Rette, stryke, skrive om..  Don’t tell it,- show it !!  Les teksten høyt !  Bruk hverandre !

18 Avis som ressurs i prosjektarbeidet  Inspirator i idéfasen  Læremiddel og kunnskapskilde  Element i presentasjonen  tema- klasse- skoleavis  stoff til lokal avisen  Å lage avis er selve prosjektet Avis i skolen

19 De gode hjelperne  Hva ?  Hvem ?  Hvor ?  Hvordan ?  Når ?  Og videre ?

20 Aviskort  Avis:___________________  Tittel:___________________  Dato:___________ Hjelperne

21 Skoleavis  Tekst  Bilde  Presentasjon

22 Skoleavis Avisuttrykk  Tittel  Mellomtittel  Ingress  Brødtekst  Bilde  Billedtekst  Byline  Billboard  Mansjett

23 Skoleavis/ Journalistikk  Definisjon: ”Journalistikk er å samle inn opplysninger og meninger, og vurdere begivenheter, med vidt perspektiv og klokskap, og så publisere dette i en form som engasjerer og tilfredsstiller publikum.”

24 Journalistiske sjangere  Annonse  Anmeldelse  Bilde  Enquete  Feature  Intervju  Kronikk  Leder  Leserbrev  Notis  Nyhetsartikkel  Petit  Referat  Reportasje  Tegneserie

25

26 Nyhetsartikkelen  Tittel  Ingress  Brødtekst ”Omvendt pyramide” - Fallende viktighet

27 Nyhetsartikkelen  Tittel  Ingress  Brødtekst  Mellomtitler ”Champagneglass”

28 Nyhetsartikkel  Hey !  You !  See !  So !  Slik kan en skrivemodell eller måte å bygge opp en artikkel se ut:

29 Nyhetsartikkel Eller slik: Problem Handling Perspektiv Person

30 Organiseringsfasen Analyse av en nyhetsartikkel  Hva handler saken om ?  Hvordan er saken vinklet ?  Er tittelen dekkende?  Hvilke momenter består brødteksten av ?  Har journalisten fulgt en skrivemodell ? Hvilken ?  Sett opp journalistens skriveplan.  Ville du ha organisert stoffet på samme måte ? Begrunn.  Er artikkelen informativ og spennende nok, emnet tatt i betraktning?

31 Gutt badet nyttårsaften Da han våknet om morgenen nyttårsaften, tok en 14-åring fra Notodden et bad. Siden begge foreldrene hans var dratt på arbeidet, måtte gutten spise frokost alene. Etter å ha ryddet på rommet sitt, satte 14-åringen i gang med å forberede nyttårsaften. De var tre gutter som skulle være sammen denne dagen. Ved 20-tiden møttes de hjemme hos 14-åringen. De bestemte seg for å tenne på noen kinaputter utafor døra til fru Hansen i nr. 8. Den 14-årige gutten tente på flere kinaputter samtidig og klarte ikke å kaste dem fra seg før de gikk av. Han fikk store forbrenninger på hender og armer og ble sendt til sykehus. Senere ble han overført til brannskadeavdelingen ved Haukeland sykehus i Bergen

32 14-åring forbrent av kinaputter En 14-åring fra Notodden ble nyttårsaften kraftig forbrent på begge hender og armer da flere kinaputter eksploderte i hendene hans. Gutten rakk ikke å slippe kinaputtene fort nok da han og noen kamerater skulle lage et kjempesmell utenfor et hus i Høibøgata. Ambulanse kom raskt til stedet, og 14-åringen ble øyeblikkelig tatt under behandling ved Notodden sykehus. Her valgte legene senere å overføre ham til brannskadeavdelingen ved Haukeland sykehus i Bergen. Det er for tidlig å si om gutten kommer til å få varige mén av skadene han pådro seg. Bortsett fra 14-åringens alvorlige forbrenninger, hadde legene ved Notodden sykehus en stille nyttårsaften.

33 Nyhetsartikkel - skoleavis En velvoksen geitebukk tok i går livet av et troll. Dermed sørget han for at han selv og de to yngste søsknene hans kom seg velberget til seters. De tre dyra var på vei til sommerbeite da de ble overrasket av trollet. Det var den yngste av geitene som møtte trollet først. Trollet lå skjult under ei bru og hadde tydelig blitt provosert av geita. Geita stanget da ut øynene på trollet, slo i stykker marg og bein og stanget det utfor fossen. Trollet er ennå ikke funnet, men en regner med at det har omkommet.

34 Intervju-eksempler : Ikke slik: På torsdag var skoleavisa så heldig å få en prat med den nye lederen for kantina ved Grantoppen Ungdomsskole, Roar Strand. Vi traff ham på kjøkkenet, og fikk lov til å stille ham noen spørsmål. Men slik: -Mange av elevene ved skolen har vanligvis ikke med seg matpakke. Derfor er det så viktig å få kantinedriften i gang ! Dette sier Roar Strand, den nye lederen for kantina ved Grantoppen Ungdomsskole.

35 Show - don’t tell ! Make me see ! -blind amerikansk redaktør  Det var en nydelig sommerkveld..  Hun var meget tilfreds..  Hun så fornærmet ut…  Han ble svært irritert... Vis det! for,- ….

36 Show - don’t tell ! Make me see ! -blind amerikansk redaktør Du kan skrive: ”Han hoster kraftig…” Eller som Gudleiv Forr i Dagbladet: -Den som har opplevd et hosteri fra Arthur Berg, har sett umåtelige krefter i sving. De svulmende skuldrene knytter seg under tweed- jakka. Knokene blir hvite om skrivebordskanten. Gurglelyder starter i de fjerne bronkiene, passerer i økende lydstyrke oppover mot adamseple og svelg, for så å detonere som en veritabel djevleutdrivelse så omkring- liggende notater, servietter og annet løsøre flagrer og klirrer. Han øh’er og hå’er, skyter rygg, øynene fylles, den atletiske kroppen ryster, og med en siste kraftanstrengelse karrer han tak i esken med Tenor.

37

38 Samarbeid - Coaching  Coaching er å legge samtalesekvenser inn i de ulike fasene i skriveprosessen !  Coaching skal bygge opp selvtillit hos skriveren. Coach = skrivetrener

39 En god skrivetrener må :  Være positiv  Få skriver til å fortelle  Rose, men ikke skamrose  Fokusere på hovedproblemer  Gi seg god tid  Hjelpe skriveren til å finne løsninger selv  Ikke forveksle egen smak med sannhet  Stille spørsmål

40

41 Skrivetreneren må ikke :  Analysere og stille diagnoser  Være bedrevitende og moralisere  Kommandere og advare  Komme med løsninger  Erte  Trøste  Være for nysgjerrig  Være sarkastisk

42 Den prosessbevisste skriver :  Mottar oppgave  Bruker notater, tankekart, hurtig- skrivinger etc.  Snakker med coach  Finner stoff, skriver spørsmål  Leter etter innledning og avslutning  Snakker med coach  Ordner stoffet, lager plan  Snakker med coach  Skriver teksten  Reviderer teksten sammen med coach  Skriver innledning og avslutning


Laste ned ppt "Journalistisk skriving Prosess og modeller Basert på foredrag av Knut Håvard Anderson Bearbeidet og tilrettelagt av Sture Johnsen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google