Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene 15.03.11 Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene 15.03.11 Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag."— Utskrift av presentasjonen:

1 Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag 1

2 2 ”Storøen seminarium” 1838: ”Prestegjeldets Almue er oplyst, meget sædelig, i ret god Formuesforfatning, ikke befængt med herskede Laster og ikke forfalden til nogensomhelst religiøs eller politisk Ultraisme..”. I tillegg var Stord: ”..sundt, behagelig og tæt bebygget”

3 3 ”- mellom Bokn og Bjørnen…” Regional høgskole med regionalt ansvar: …..De statlige høyskolene har et særskilt ansvar for profesjonsrettet forskning, utviklingsarbeid, kompetanseutvikling og nyskapende virksomhet i regionene. Hordaland Rogaland

4 Samarbeidsråd for skole og utdanning 4 Behov: Både Glu 1 og 2 Bredde i fag God på samarbeid og ”skreddersøm”

5 5 De nye kandidatene vil være de som blir etterspurt • utvikling av GLU • innfasing av ALU Opprettet av styret Fra allmennlærer til grunnskolelærer Forsøk 2009

6 Overordnede prinsipper 1. Utdanne gode lærere ved HSH med: Solid faglig og didaktiske kunnskaper Forskningsbasert yrkesutøvelse Kontinuerlig profesjonsutvikling 2) Utdanne lærere for regionens behov både på barnetrinn og ungdomstrinn i alle fag og med bredde og dybde i fagkretsen 3) Godt samarbeid med regionen om praksis 4) Tett samarbeid med regionen om etter- og videreutdanning for lærere 6

7

8 •To tydelig differensierte løp •Tydelig profesjonsidentitet •De obligatoriske fagene går separat •Samkjøring mellom løpene på fagets premiss 8 Premiss

9 Fag Matematikk Progresjon i Profesjon Progresjon i Fagene Norsk Møteplasser Pedagogikk og elevkunnskap Praksis studiet Progresjon

10 10 Progresjon i Profesjon Progresjon i Fagene Møteplasser Pedagogikk og elevkunnskap Praksis studiet Matematikk Norsk Fag Fagene lagt over 2 år

11 a)Første 30 stp (1A+1B) på høsten og andre 30 stp (2A+2B) på våren b)Første 30 stp (1A+1B) og andre 30 stp (2A+2B) går over hele året gir mulighet for samkjøring 1A 1B2A2B 1A1B2A2B HØST VÅR a) b) Fagstruktur

12 Samkjøring ”..kan synge og bruka stemma på varierte måtar..” 12

13 Samkjøring •Der faglig fornuftig •Eksemplarisk undervisning –differensiering 13

14 Grunnskole 1.-7Grunnskole året Engelsk, Musikk, Idrett, K&H, Samf 3. året Matm2a Norsk2a Nat 2a Valg1a Pel 2a Matm2b Norsk2b Nat 2b Valg1b Pel 2b Bachelor Norsk 2a Matm 2a Musikk2a Pel 2aNorsk2 b Matm 2b Musikk2b Pel 2b Bachelor 2. året Matm1b Norsk1b Nat 1b K&H 1b Samf 1b Pel 1b Norsk 1a Matm 1a Musikk 1a Pel 1bValgfag 2bNorsk 1b Matm 1b Musikk 1b 1. året Nat1a K&H1a Samf1a Pel 1a Matm1aNorsk 1a Valgfag 1a, 1b og 2a, 45 stp Nat, K&H og Samf Pel 1a Pel  praksisforberedende arbeid HøstVårHøstVår

15 Utfordringer: Få studenter i fordypning Små fagmiljø 15

16 Storseksjoner på tvers i nettverket 16 Undervisning og forskning

17 17 kampusbasert e-læring

18 18 Samarbeid Arbeidsdeling Konsentrasjon

19 19 Takk for oppmerksomheten


Laste ned ppt "Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene 15.03.11 Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google