Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Praksisoppfølging i GLU Organisering, ressurser, fordeling… Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Vibeke Bjarnø 21.03.12.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Praksisoppfølging i GLU Organisering, ressurser, fordeling… Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Vibeke Bjarnø 21.03.12."— Utskrift av presentasjonen:

1 Praksisoppfølging i GLU Organisering, ressurser, fordeling… Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Vibeke Bjarnø

2 Praksisoppfølging – hvordan? — Bakgrunn: — Ekstra ressurser til GLU bevilget fordi det er dyrere å ha to løp — Utfordring i Stortingsmeldinga: tettere kobling mellom utdanning og praksisfelt — Vi valgt å bruke mer ressurser til praksisoppfølging — Nødvendig avklaring: Blir de ekstra ressursene brukt hensiktsmessig?

3 Ressurser: GLU ≠ ALU — ALU ressursene følger studenten: 3at pr student — GLU ressursene følger i hovedsak gruppa: — 2X30min pr student til kontaktlærersamtaler — 7at til praksisoppfølging på skole — 1at til vurdering — Hvis ekstra oppfølging på skole, ytterligere 7at — Legges kun inn der ekstra oppfølging er gjennomført, ”betaling i ettertid” Antall studenterEn skoleoppfølgingTo skoleoppfølginger 42X30min X 4stud + 7t + 1t = 12at12at + 7at = 19at 32X30min X 3stud + 7t + 1t = 11at11at +7at = 18at 22X30min X 2stud + 7t + 1t = 10at10at + 7at = 17at

4 Ideell løsning på lang sikt? Utgangspunkt som vi tror er realistisk: 5 stk. praksisoppfølging innen 4 år Tidlige tanker har vært – men ikke sikkert gjennomførbart!? Praksis i fag - jobbe mot at besøk fra lærere i alle fag innen utdanningsløpet Pedagogikklærerne ut en gang pr gruppe innen tre første år Mulig å organisere da gruppene endres hvert år? Praksiskoordinatorer fra pedagogikk tilknytta hvert studieår og hvert program Utarbeide et skriv for ansvar og oppgaver Praksiskoordinatorene danner et nettverk som bistår hverandre

5 Studiefag eller kontaktlærer på praksisoppfølging? GLU trinnDagerOppfølgingVurdering/tanker 1 år301 dagHolder med en dag, flerfaglig fokus, godt egna for å bruke kontaktlærer til oppgaven. ”Bli kjent med studenten”. Refleksjonsdager. 2 år301+1 dagPraktisert i år at kontaktlærer reiser ut to ganger. I tidligere diskusjoner ble to dager ute begrunna med at alle skulle få oppfølging i sitt nye fag. Hva er hensiktsmessig? Refleksjonsdager. 3 år301+1dag?Oppfølging av studiefag? Kontaktlærers rolle? Skal vi ha kontaktlærer? En eller to dager i praksis? Ikke refleksjonsdager. 4 år/1 år master100 dager?Tenker at vi ikke rekker å ha oppfølging ved utreise – nok med refleksjonsdag eller praksisoppsummering?

6 NB! Slik skissert i maksvarianten her kan indikere 6 dager praksisoppfølging, ikke ressurser til mer enn maks 5 – må velge GLU trinnDagerOppfølgingVurdering/tanker 1 år301+1 dag?Ekstra oppfølging «på regning». Samme lærer/kontaktlærer? 2 år302 dager (eller 1+1) Praktisert i år: Kontaktlærer på høsten. Fagene får reise ut på våren etter eget ønske. Det kan være gunstig å lande på et prinsipp: skal kontaktlærer følge opp gruppene to ganger (mange skryter av effekten av den andre oppfølgingen), eller er det viktigere at studentene får «bredere» oppfølging? 3 år301+1 dag?Oppfølging fra kontaktlærer på høsten. Oppfølging fra det andre faget på våren? 4 år/1 år master10


Laste ned ppt "Praksisoppfølging i GLU Organisering, ressurser, fordeling… Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Vibeke Bjarnø 21.03.12."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google