Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

ADHD Norge – Vestfold Tirsdag 4 mars-14 Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 1 ADHD – hos voksne.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "ADHD Norge – Vestfold Tirsdag 4 mars-14 Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 1 ADHD – hos voksne."— Utskrift av presentasjonen:

1 ADHD Norge – Vestfold Tirsdag 4 mars-14 Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 1 ADHD – hos voksne

2 • Åse Marie T. Haug, psykiatrisk sykepleier. • Ingrid Nordsveen, klinisk spesialist i psyk.sykepleie Vi jobber begge på ADHD poliklinikken for utredning/behandling for voksne med ADHD Hvem er vi: Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 2

3 Generelt opplever mange at en møter utfordringer og krav i parforhold, å være foreldre og i arbeidslivet o.s.v Om en har ADHD eller ikke Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 3

4 Plan for temakveld Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 4  Foreldre –parforhold, arbeidsliv, hvordan mestre, hvordan få ting til å fungere i hverdagen?  Hvilke utfordringer?  For å ikke gape over for mye – har vi tenkt å gå igjennom kjernesymptomene for AD/HD – først.  Så si noe om hvordan mestre –hvordan få ting til å fungere  Hvilke utfordringer  Gruppe oppgave og oppsummering til slutt

5 Utfordringene ligger i det at en har ADHD  Det blir derfor viktig at en bevisstgjør hvilke symptomer en har og de utfordringer en har i hverdagen og møte med andre mennesker.  For å kunne gjøre endring eller mestre hverdagen bedre, må en selv finne ut av det.  Jeg foreslår at når jeg nå går igjennom kjernesymptomene: skriv ned(noter) hva du strever med – så kan vi drøfte det etterpå –hvordan jobbe med det – hva skal til?  For å mestre – så må en vite –eller bli bevist hva som butter og hva en strever med Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 5

6 ADHD – kjernesymptomer Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 6 OM EN HAR:  Oppmerksomhetsvankser  Hyperaktivitet  Impusivitet

7 ADHD KJENNETEGN: Oppmerksomhetsvansker Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 7  Hører ikke etter – det kan her oppstå konflikter i parforholdet /arbeid  Gjør ikke ferdig oppgaver  Vansker med å holde fokus på en oppgave  Vansker med å forbli fokusert på ensformige oppgaver  Klarer ikke organisere seg  Vansker med å prioritere  Unngår eller utsetter ting som krever anstrengelser  Glemmer ting  Lett å distrahere

8 Oppmerksomhetsvansker Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 8  Noen forskere mener de oppmerksomhetsvanskene bør beskrives mer som en MOTIVASJONSFORSTYRRELSE.  FERDIGHETENE FUNGERER BEDRE VED TILSTEKKELIG MOTIVERING. Vi vet at ofte vil:  Stimulanssvake og monotone oppgaver skape vanskeligheter i arbeidslivet og i parforhold – derfor er det viktig å finne ut av hva en kan trives med og hva som kan hjelpe for å holde motivasjonen/ oppmerksomheten oppe.

9 Oppmerksomhetsvansker: hvordan mestre Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 9  Hva kan være nyttig i hverdagen - så hverdagen fungerer bedre:  Bruke lapper  Ha det ryddig  Mobiltelefon  Lister ( krysser av)  Kalender / Data ( outlook)  Faste rutiner / ikke ha alt avtalt  Begrense avtaler / aktivitet

10 Hvordan mestre oppmerksomhetsvansker Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 10  Kosthold ( Sunn mat/ faste tider)  Få tilbakemelding fra andre ( støtte ).  Skrive ned tanker/ følelser ( Bevisstgjøring)  Gjøre oppgaver - være alene  Musikk ( v / arbeid –avlede ytre stimuli)  Velg noe som engasjerer og fenger deg.  Fysisk aktivitet, musikk og lignende.  Roter planmessig mellom flere aktiviteter isteden for å falle tilfeldig inn og ut.  Den andre aktiviteten kan med fordel være litt mer stimulerende eller forskjellig.  Ikke mangel på disiplin, men dopamin.

11 Oppmerksomhetsvansker, hvordan mestre? Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 11  Hold deg fysisk aktiv når du utfører oppgaver.  Du kan kombinere aktivitet. (gå - lese )  Styrk motivasjonen din ved å legge inn belønninger.  Belønning øker ofte forekomst av ønsket atferd.  Gi deg seg selv ros / røyk/ frisk luft / tlf. samt/spill/ osv.  Smil aksept/ ros fra andre.  ”Liker belønningen”  Når man har gjort som avtalt.  Umiddelbart etter fullført jobb.

12 Struktur og orden kan kanskje hjelpe… Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 12

13 For mye av det gode…? Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 13

14 FØLELSESFORVIRRING- ubalanse- raske svingninger ”Bløtkakemodellen” Bevisstgjøring Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 14

15 Hyperaktivitet Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 15  Urolig /rastløs  Forlater plassen sin/klarer ikke sitte lenge av gangen  Alltid i ”farta”  Snakker svært mye  Klarer ikke å jobbe med stillesittende/rolig arbeidsoppgaver  Flyktige tanker  Kribling i beina

16 URO- HYPERAKTIVITET – hvordan mestre Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 16  Du kan f. eks la kroppen bevege seg.  Stå istedenfor å sitte.  Bytt stilling.  Trening.  Blir kvitt ”overskuddsenergi”.  Kan ha en stressreduserende effekt.  Regelmessige måltider ( stabilt blodsukker)  Masse drikke uten sukker. Kaldt vann.  Ikke kaffe – te.  La kroppen få hvile  Nok søvn.  Vi trenger hvile for å ”tømme hjernen”  Avspenningsøvelser – avledning.

17 Impulsivitet Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 17  Avbryter andre i samtaler, trenger seg på.  Problem med å vente på tur.  Handler på impuls.  Økonomiske vanskeligheter.

18 Impulsiv Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 18 Trene på å tenke deg om – går det an å telle til 10? Steg for Steg 1. Hva er problemet ? 2. Hvilke mulige løsninger finnes ? 3. Spør for hver løsning:  Om den er trygg og utføre ?  Hva andre vil føle?  Om det er rettferdig?  Om det vil hjelpe ? 4. Velg en løsning og prøv den ? 5. Kontroller om det hjelper, hvis ikke : Tenk over hva du kan gjøre annerledes.

19 Impulsivitet –hvordan mestre Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 19 Unngå risikosituasjoner.  Hva skaper konflikter? Sier ofte ting man angrer på  Hva gjør man før man handler? Ikke planlagt  Unngå det som skaper slike situasjoner.  Kartlegg det som kan utløse dette- individuelt.  Informasjon/kunnskap  Generell informasjon er med på å gi realistiske forventninger  God symptombeskrivelse er lettere å forstå for andre  Åpenhet skaper forståelse, trygghet og mindre konflikter

20 ADHD som ressurs Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 20  Er ”født” selvstendige og egenrådige.  De er ukuelige optimister der andre har gitt opp  Ofte stort overskudd av energi og krefter.  Større følelse av glede når gleden er der.  SPONTAN og KREATIV.  Sprer glede, energi og livslyst.  Ukuelige optimist

21 Ressurser - de store linjene Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 21  Ta i bruk de sterke sidene  Viktig å legge vekt på de positive egenskapene  Bruke ressursene på best mulig måte  Igangsetter  Humørspreder  Kan ta ting på sparket  Gjøre mange ting på en gang - mange baller i lufta!  Tør å prøve- tenker ikke på alle konsekvensene

22 For å mestre hverdagen Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 22  Tenk på det positive en ønsker å oppnå- konsekvensene av å få gjort det  Gjøre ”ting” med en gang en kommer hjem  Hva er godt nok? Justere egne forventninger til hva som er mulig å gjennomføre  Liste med ”må gjøre” – de mest nødvendige ting  Mental trening: Gi fokus til ting en får til  Analysere hva det er som stopper(hindrer) meg.Forstå seg selv og den indre barriere.  Realistiske planer- stykke opp oppgaver

23 Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 23  Snakke positivt til seg selv  Finne energi i ting som gir overskudd  Gjøre mer av det som gir en endorfiner  Stressmestring

24 Hvordan mestre, hvordan få ting til å fungere i hverdagen når en har ADHD? Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 24  Hvilke utfordringer har du ved å være forelder?  I parforhold ?  I arbeidslivet ?

25 Gruppeoppgave - Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 25  Hva tenker du kan hjelpe deg til å ikke gape over for mye – så du blir stresset - hvilke utfordringer er det i ditt privatliv? a) hvordan tenker du å få det til? Nevn en ting  Hva kan du gjøre for at du ikke blir så stresset i arbeidet – hvilke utfordringer er det – og hva skal til for å mestre. a) Hvordan tenker du å få det til? Nevn en ting  Drøft det du har skrevet med gruppen –finn ut i felleskap 2 områder dere kan dele i plenum.


Laste ned ppt "ADHD Norge – Vestfold Tirsdag 4 mars-14 Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken 1 ADHD – hos voksne."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google