Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

HVERDAGSAKTIVITETER & ENERGIØKONOMISERING V/ ergoterapeutene Svein-Erik Bakke-Larsen og Pernille Rømma 21.09.10.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "HVERDAGSAKTIVITETER & ENERGIØKONOMISERING V/ ergoterapeutene Svein-Erik Bakke-Larsen og Pernille Rømma 21.09.10."— Utskrift av presentasjonen:

1 HVERDAGSAKTIVITETER & ENERGIØKONOMISERING V/ ergoterapeutene Svein-Erik Bakke-Larsen og Pernille Rømma

2 AKTIVITETER I HVERDAGEN  Hvilke aktiviteter som dere utfører i hverdagen blir dere mest slitne av?  Primære aktiviteter i dagliglivet, PADL  Instrumentelle (sekundære) aktiviteter i dagliglivet, IADL  Hvilke type aktiviteter utfører flest ganger i hverdagen?  Hvor er det mest energi å hente?

3 AKTIVITETER I HVERDAGEN  Må-aktiviteter  Dusje, påkledning, pusse tenner, spise, hvile  Bør-aktiviteter  vaske, trene, klippe gresset, olje terrassegulvet,

4 AKTIVITETER I HVERDAGEN  Påfyllsaktiviteter  Se fotball, gå tur, gå på Cafè/kino, prate med en venn på telefon, surfe, lese en bok, høre radio/musikk  Viktig å skille mentalt mellom må, bør og påfyllsaktiviteter  Erkjenne at påfyllsaktiviteter er akkurat det det er.  Målsetting: En påfyllsaktivitet hver dag

5 Hva er arbeidsbesparende metoder?  Energibesparende metoder handler om bevisst bruk av pust og energi  Hva/hvordan utfører man en aktivitet?  Hvordan mestre å bli sliten?  Kompensering  Rasjonalisering av kreftene

6 Energiøkonomisering  Bruke den energien man har bevisst  Være i aktivitet, men unngå utmattelse  Balanse mellom aktivitet og hvile.  Få mer overskudd til positive eller lystbetonte aktiviteter  Ikke bruk mer energi enn du har

7 ENØK`s 4 P`er PrioriteringPlanleggingPlassering Pauser/ Pace = tempo Å VÆRE BEVISST I HVERDAGEN

8 Prioritere  Bli bevisst hva tid og krefter blir brukt på  Hva MÅ gjøres?  Prioriteres meningsfulle aktiviteter?  Hva er viktig i ditt liv?

9 Planlegge  Planlegg aktiviteter på forhånd  Planlegg god tid og pauser  Porsjoner ut kreftene  Jevnt aktivitetsnivå

10 Plassere  Hva er den beste arbeidsstillingen for denne aktiviteten?  Hvordan plasserer du det du trenger?  Arbeid mest mulig i midjehøyde og nær kroppen

11 Pace (tempo)/ Pauser  Riktig tempo  Start rolig, ta pauser underveis  Planlegg med god tidsmargin  Arbeid i moderat tempo  Rolige bevegelser og småpauser underveis  Fokuser på hvilket tempo som er best for en selv, ikke for andre  Husk tid til avslapping og hvile

12 Å VÆRE BEVISST I HVERDAGEN  Styremøte med seg selv om planlegging av aktiviteter hver dag  Er denne aktiviteten nødvendig?  Må jeg gjør den eller kan jeg delegere/gjøre sammen med andre?  Når skal jeg gjøre den? Tyngre aktiviteter når du er i best form  Hvor ofte skal jeg gjøre den?

13 ENERGIØKONOMISERING  Jevnlig evaluering – hva lar jeg dette gjøre med meg  Skape forventninger som passer dagens form – men samtidig…  Ikke tenke hele tiden på hva ting kan gjøre med en – bli deprimert

14 ENERGIØKONOMISERING  Ikke vær redd for å skaffe assistanse  Søk om hjelp ift bruk av tekniske hjelpemidler  Skaff deg kompetanse på hjelpemidler  Bruke hjelpemidler  Tørr å ta deg selv og sykdommen på alvor

15 ALLE HAR BEHOV FOR AKTIVITETER DE KAN GLEDE SEG TIL, HVER DAG! Forsøk å glede deg over det du kan klare, og tenk minst mulig på det du ikke kan! Husk; det viktigste er hvem du er, ikke hva du gjør!!


Laste ned ppt "HVERDAGSAKTIVITETER & ENERGIØKONOMISERING V/ ergoterapeutene Svein-Erik Bakke-Larsen og Pernille Rømma 21.09.10."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google