Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SFN Om motivasjon i dagliglivet Storefjell 10. september 2012.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SFN Om motivasjon i dagliglivet Storefjell 10. september 2012."— Utskrift av presentasjonen:

1 SFN Om motivasjon i dagliglivet Storefjell 10. september 2012

2 Vi kan i stor grad velge holdningene våre. Hvis vi har en holdning som vi ikke er helt fornøyd med, så kan vi endre den. Vi kan selv velge – i større grad enn vi er vant til å tenke! HOLDNINGSMENY  Dårlig humør  engasjert  inkluderende  gretten, grinebiter  sint, olm  vital  støttende  uinteressert  bitter  energisk  omtanke, omsorg  kreativ  positiv  sjenerøs  raus  modig  nysgjerrig  åpen  vil andre vel  lar meg begeistre  HERLIG MENNESKE

3 Gode følelser og følelse av lykke er langt mer avhengig av måten hjernen oppfatter noe på – enn av ytre omstendigheter

4 Tenk å ha en kollega som:  forteller deg om alt som kan gå galt  bruker mye av tiden til å klage og snakke om problemer  sukker og stønner, - og lider seg gjennom dagen  synes livet stort sett er urettferdig  gir andre skylden når noe går galt – eller når det er konflikter

5 Tenk å ha en kollega som:  virker inspirerende på deg  får deg til å smile og le  utstråler energi og vitalitet  viser begeistring  er i stand til å si unnskyld  signaliserer at det er bra å være på jobben

6 Er jeg  energi – giver eller  energi - tapper

7 Vi kan være voksne, seriøse, ansvarlige, pliktoppfyllende - og samtidig ha det morsomt og trives – f.eks på jobben  Moro – men på en respektfull måte  gir økt energi  gir større trivsel  folk som har det gøy – har større tendens til å behandle hverandre bra  vi liker hverandre bedre når vi har det morsomt sammen  vi blir mindre irritert over småting  vi blir mer kreative når vi har det moro  det motvirker stress  det gir bedre helse  tiden går fortere

8 Latter er sunt! Forskning: 20 deltakere: Gjennomsnittlig blodstrøm økte med 22% ved latter – og ble redusert med 35% ved stress

9 Bruk LUNSJEN til å tilføre deg energi Prøv å unngå:  å bli fanget inn i bedrøvelige historier  å havne i jammerdalen (KMM)

10 Stress har to komponenter i seg  SITUASJONEN  Min REAKSJON på denne situasjonen

11 EN ”BØNN” Gi meg sinnsro til å godta det jeg ikke kan forandre mot til å forandre det jeg kan og visdom til å se forskjellen

12 AKSEPTERING En innstilling som hjelper oss til å hanskes med situasjonen Det er IKKE - å bli passiv - gi opp - bli kraftløs

13 Innstilling  Akseptere realitetene  Gjøre det beste ut av det - Hva - Hvordan - Hvem - Hindringer - Fordeler

14 Egenmotivering Sunn egoisme  Det viktigste er hvordan jeg håndterer det som skjer  Å håndtere hendelser og mennesker på en måte som er bra for meg  Hvordan er det best for meg å oppleve den situasjonen jeg er i? Eks.:  En kollega er sur  Sjefen din forteller at du kan ikke ta ferie på den tiden du ønsker  En annen kollega maser og kjaser  Du sitter i kø, og en ”frekkas” sniker seg inn foran deg

15 Språkets kraft Hva vi gir oppmerksomhet  Anerkjennende språk skaper energi, overskudd, stolthet og vekst. Motiverer oss  Nedvurderende og anklagende språk - Tapper oss for krefter og gjør oss motløse - Skaper forsvar, sinne og (i mange tilfeller) lav selvtillit - Demotiverer oss

16 KRITIKK Ærlig kritikk er vanskelig å svelge - særlig når den kommer fra en slektning, kjæresten/ektefellen, en venn, en bekjent, kollega eller en fremmed Franklin P. Jones

17 BUSK 1) BESKRIV atferden, saken, handlingen 2) UTTRYKK hva du føler, opplever, synes 3) SI (SPESIFISER) hva du ønsker, vil 4) KONSEKVENSEN det vil få

18 Han / hun / du er så...  Dominerende  Irriterende  Urettferdig  Destruktiv  Vanskelig  Overkjørende  Selvopptatt  Dum  Arrogant  Hensynsløs  Avvisende  Negativ Hjelpespørsmål:  Egoistisk  Brautende  Ekkel  Uhøflig  Usympatisk  Ubehagelig  Fjern  Vemmelig  Brautende  Hysterisk  Teit Hvordan merker du/jeg det?

19 HVORFOR - SPØRSMÅL  Hvorfor har du gjort det på denne måten?  Hvorfor sa du ikke fra før?  Hvorfor har du ikke ringt før?  Hvorfor kan du aldri høre på meg?  Hvorfor har du ikke prøvd noe annet?  Hvorfor må du alltid avbryte når jeg snakker?  Hvorfor har du ingen andre interesser?  Hvorfor må du alltid såre meg slik? Hvorfor-spørsmål kan inneholde kritikk – noe som lett kan føre til forsvarsatferd.

20 Du har misforstått !....

21 Fint hvis begge kan si: Jeg tror du har forstått mitt synspunkt Jeg tror jeg har forstått ditt synspunkt

22 ”Litt” vanskelige samtaler  Forberedelser før samtalen finner sted Det kan være klokt å ha tenkt gjennom hva du vil oppnå og formuleringer på forhånd  Fokuser på sak og atferd – ikke ”ta” personen eller kommenter personlighetstrekk. Vær konkret. Fakta og eksempler som kan illustrere.  Regn med reaksjoner, at følelser kommer opp Utfordring: Lytte og tåle følelsesuttrykkene.  Regn med og aksepter at dere kan ha ulike oppfatninger  Vær fast på sak OG vennlig  Vær bevisst kroppsspråket Åpen kroppsholdning, vennlig uttrykk, vennlig, rolig øyekontakt (VRØ), nikk, smil

23 Self-Esteem  SelvtillitOpplevelse av mestring, dugelighet  SelvfølelseHvordan jeg verdsetter meg selv

24 Viktige komponenter i selvtillit  Være realistisk  Akseptere realitetene  Akseptere meg selv  Tillate meg selv å ikke være perfekt  Sette grenser  Mestre situasjoner / mestre god kommunikasjon  Ta ansvar for mine valg / mine prioriteringer  Være bevisst mine - - verdier - behov - - holdninger- ønsker - følelser- tanker - valg- prioriteringer - - forventninger  Oppleve tilhørighet

25 Jo høyere grad av selvtillit vi har (denne indre tryggheten på at vi er duganes og noe verdt) – jo større tendens har vi til: å behandle andre med  respekt  velvillighet  toleranse  saklighet og å være  mer hjelpsom  mer sjenerøs


Laste ned ppt "SFN Om motivasjon i dagliglivet Storefjell 10. september 2012."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google