Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Parkeringspolitikken i fem norske byer
Gjennomgang av status, mål, virkemidler og ansvarsforhold Jan Usterud Hanssen Parkeringskonferansen mai 2013
2
Oppgaven og tilnærmingen
Sammenligning av gjeldende parkeringspolitikk i fem byer: Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Trondheim Bruken: Delgrunnlag for en saksutredning for videreutvikling av parkeringspolitikk i Trondheim kommune
3
Gitte temaer skal belyses
Parkeringspolitikkens mål Totaltall for parkeringsplasser Pris- / takstnivå Restriksjoner og grunnlaget for disse: normer, mv Regulering av parkering (tid, formål, mv) Grad av tilrettelegging for visse formål og kjøretøytyper Ansvarsforhold – politikk, praksis og utøvelse Finansieringsordning for etablering av parkeringstilbud Rammebetingelser mv.
4
Metode og inntrykk To kilder 1) Gjennomgang av dokumentasjon
2) Intervjuer og oppfølgende spørsmål med sentrale personer i hver by (e-post og telefon) Rammen (tid og økonomi): Har begrenset muligheten til oppfølging og ytterligere avklaringer Funn: Parkering er ikke like oversiktlig i alle byene og hvis vi går ut fra at parkeringspolitikken kan dreie seg om mer enn normtall for planlegging av ny utbygging, er det ikke alltid åpenbart hva som anses å inngå i en helhetlig parkeringsstrategi
5
Oslo 1971/1972
6
Grunnlaget for dagens parkeringspolitikk i Trondheim er 20 år gammelt
Grunnlaget for dagens parkeringspolitikk i Trondheim er 20 år gammelt. Med jevnlige justeringer er det likevel i hovedsak disse prinsippene som gjelder fortsatt
7
Er byenes parkeringspolitikk tydelig? Finnes den nedfelt i ett dokument?
Nei Kommuneplanens arealdel – bestemmelser og retningslinjer Andre overordnete utredninger Søknadene til belønningsordningen Arbeid innenfor rammen av Framtidens Byer Praksis fra byggesaksbehandlingen av enkeltsaker Parkeringsselskapenes vedtekter Eierstrategi for kommunale foretak Vedtak i større enkeltsaker (gatebruksplan, miljøhandlingsplan) Mer?
8
Rammebetingelser Befolkningsvekst Arbeidsplassvekst
Detaljhandelsstruktur – sentrum vs eksterne etableringer Trafikkbelastning – hovedveier og sentrum, boligveier Belønningsordningen Framtidens byer Klimaplaner Eksisterende parkeringstilbud – eierskap og reguleringer
9
Transportmiddelfordeling i byene. Reisestart. RVU 2009
10
Parkeringstilbudet ved arbeidsplassen
12
Antall parkeringsplasser i sentrum
13
Parkeringsplasser i sentrum: er tallene direkte sammenlignbare?
Kommunalt eiet/kontrollert På gateplan På tomter I P-hus Privat eiet/kontrollert På tomter I P-hus Hvor mange plasser i de ulike kategoriene er reservert spesielle formål? er utleid på langtidsavtale? inngår i boligsoneordninger? er avgiftsbelagt? (og hvem betaler?) er tidsregulert? er allment tilgjengelig? kommer el-bil, HC, mv i tillegg? Hvor ferske er tallene? Hvordan holdes slike data á jour ? Er det mulig å få data også for sentrumsnære områder og knutepunkt?
14
Dato for bystyrevedtak av kommuneplan – med normer i henhold til PBL (av 1.juli 2009)
(x) Normene er behandlet uavhengig av kommuneplanen. I Oslos gjeldende kommuneplan, som ble vedtatt , ble ikke parkering tatt opp som tema.
15
Veileder
16
Bolignormer
17
Normene for bolig – vanskelig å sammenligne
18
Normer for kontor
19
Effekt av normene for kontor i sentrum
20
Effekt av normene for kontor i sentrumsnære områder
21
Antall parkeringsplasser og dekningsgrad ved 10
Antall parkeringsplasser og dekningsgrad ved m2 – 20 m2 per ansatt
22
Effekt av normene for handel i sentrum
23
Effekt av normene for handel i sentrumsnære soner
24
Sykkelen får mye oppmerksomhet – kan få mer
25
Parkeringskrav for sykkel - sentrum
26
Tilrettelegging for spesielle kategorier mv
27
Parkeringsloven Bergen Ingen uttalelse
Kristiansand Ingen god idé vil heller ha hurtigladestasjon for EL-bil Oslo Ingen uttalelse Stavanger Støtter - med presiseringer ønsker å bli forsøksregion for arbeidsgiverbetalte månedskort på kollektivtransporten Trondheim Støtter - viser til Miljøpakken mm ønsker alternativer til arbeidsgiverbetalt parkering
28
Stavanger har mange boligsoner – Bergen har større og færre soner
29
Boligsoner – avgiftsnivået varierer
30
Parkering er et todelt tema
Planleggingen Utøvelsen Planavdelingene overordnet (k-plan) gir prinsipper, retningslinjer, bestemmelser byggesak = praksis Plan- og bygningsloven Etat, selskap (KS/AS) Vedtekter Kommuneloven Vegtrafikklovgivningen
31
Hva har vi egentlig funnet?
Byene har mye felles, men det er også vesentlige forskjeller Oversikten og i hvilken grad den er samlet varierer Utgangspunktet: kunnskapen om dagens parkeringstilbud er ikke god nok Kanskje det er behov for en felles mal for registrering av parkeringsplasser og reguleringer Behov for en bevisst strategi - offentlige vs. privat kontrollerte plasser Klarere strategi når det gjelder å prioritere mellom ulike formål Skal plasser til el-biler komme i tillegg til eller i stedet for? Betyr øremerking av plasser til spesielle formål at det allmenne tilbudet gradvis svekkes? Trenger man klarere føringer for nye p-hus? Lokalisering, størrelse, bruk, mm Det bør stilles krav til lokalisering og utforming av parkeringsanlegg – det bør f.eks vurderes å skille parkering fra bolig – (ses i sammenheng med sambruk?)
32
Byene står overfor utfordringer og muligheter som kan og bør tas opp i en mer helhetlig parkeringsstrategi Takk for oppmerksomheten
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.