Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kvalitet på digitale tjenester

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kvalitet på digitale tjenester"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kvalitet på digitale tjenester

2 Direktoratet for forvaltning og IKT
Kvalitet på nett Kvalitet på digitale tjenester Direktoratet for forvaltning og IKT

3 Direktoratet for forvaltning og IKT
HVORFOR? Kunnskap og veiledning Kjennetegn ved gode digitale tjenester Grunnlag for utvikling og videreutvikling av digitale tjenester Evalueringstjeneste levert av Difi Testing, vurdering og rangering Måle status i forvaltningen. Tjenesterettet tilbakemelding og veiledning Normativ rettesnor Dyrke og legge til rette for diskusjon om brukskvalitet i offentlig sektor. Bedre brukskvalitet i digitale tjenester Direktoratet for forvaltning og IKT

4 Direktoratet for forvaltning og IKT
Åpent utgangspunkt HVA Bredt utgangspunkt: hva kjennetegner kvalitet i digitale tjenester? Kriteriesett Begrunnelse Poeng Eksempel Metode Evaluering Evalueringspyramide Hva kjennetegner kvalitet på digitale tjenester? Direktoratet for forvaltning og IKT

5 Overordnet modell - Morville
Statisk modell Direktoratet for forvaltning og IKT

6 Direktoratet for forvaltning og IKT
6 steg Tjenesten er enkel å finne Tjenesten er troverdig Tjenesten er trygg å bruke Tjenesten virker (fungerer godt) Tjenesten er enkel å bruke for alle Det er lett å få hjelp Til modell med fokus på handling Direktoratet for forvaltning og IKT

7 1. Tjenesten er enkel å finne
Oasis at Knebworth, c. 1996 Direktoratet for forvaltning og IKT

8 1. Tjenesten er enkel å finne
Gjennom søk Unikt navn Dyplenking Lånekassa Direktoratet for forvaltning og IKT

9 2. Tjenesten er troverdig
Direktoratet for forvaltning og IKT

10 2. Tjenesten er troverdig
Ansvarlig Plikt – og rettighetsinformasjon Saksgang og dokumentasjon Kvittering Tilbakemelding Direktoratet for forvaltning og IKT

11 3. Tjenesten er trygg å bruke
Golden gate bridge, ca 1937 Direktoratet for forvaltning og IKT

12 3. Tjenesten er trygg å bruke
Personvernerklæring og informasjon om cookies Innlogging på riktig nivå Kryptering av sensitiv informasjon Direktoratet for forvaltning og IKT

13 Direktoratet for forvaltning og IKT
4. Tjenesten virker Direktoratet for forvaltning og IKT

14 Direktoratet for forvaltning og IKT
4. Tjenesten virker Driftsmessig stabil Nedetid varsles God ytelse (300 KB, Yslow min B) Tilpasset mobile enheter Funksjonalitet og innhold er oppdatert Korrekt koding Html, syntaks og semantikk Tidsbegrensning blir varslet Direktoratet for forvaltning og IKT

15 5. Tjenesten er enkel å bruke for alle
Direktoratet for forvaltning og IKT

16 5. Tjenesten er enkel å bruke for alle
Direktoratet for forvaltning og IKT

17 Tjenesten er enkel å bruke for alle
Lett å orientere seg Logisk og ryddig Konvensjonell utforming Lett og lese og forstå Andre språk Teknologi for forenkling Forhåndsutfylte felter (åpne data) Ikke miste registrerte opplysninger Enkelt å klikke Alt ved hjelp av tastatur Orientering. Logisk og ryddig. Konvensjoner Direktoratet for forvaltning og IKT

18 Direktoratet for forvaltning og IKT
6. Det er lett å få hjelp Direktoratet for forvaltning og IKT

19 Direktoratet for forvaltning og IKT
6. Det er lett å få hjelp Unngå og rette opp feil Brukerstøtte er lett tilgjengelig Direktoratet for forvaltning og IKT

20 Mulig evalueringsmodell
De nominerte JURY (De som samlet sett har oppnådd et bestemt nivå) BRUKERTEST (De som oppnår et bestemt nivå på spørreundersøkelsen) SPØRREUNDERSØKELSE MED NETTSKJEMA EKSPERTEVALUERING SELVEVALUERING (ALLE) Kvalitativt Metodeutvalg: Ekspertevaluering Brukertesting Spørreundersøkelse Selvevaluering/rapportering Kvantitativt Direktoratet for forvaltning og IKT

21 Digital tjeneste - nedslagsfelt
Digital tjeneste – hva er det? A: Nettskjema Ordinære skjemasider Hjelpeoversikter Kontrollside Tabellsider Fordypningssider B: Eksterne nettsider med støttefunksjoner for tjenesten Trefflister (søkemotorer) Generell informasjon om tjenesten Innloggingsfunksjon Kvitteringsside Tilbakemeldingsskjema Klageskjema Direktoratet for forvaltning og IKT

22 Direktoratet for forvaltning og IKT
Fleksibilitet Omfattende men fleksibelt kriteriesett: Et utvalg av kriteriene brukes til testing. Disse varierer fra år til år. Noen kriterier er viktigere enn andre. Prioritering. Enkelte «kriterier» har mer funksjon som veiledning enn testgrunnlag. Utvalget av tjenester Utvalget som testes varierer Utvalget blir mindre oppover i evalueringsmodellen (mer kvalitative metoder) Direktoratet for forvaltning og IKT

23 Sentrale utfordringer
Rangering Hvordan rangere tjenester som er så forskjellige? Hvordan rangere tjenester når metodegrunnlaget går ut over «objektive» kriterier og ekspertevalueringer? Hvordan sikre at vi faktisk måler kvalitet? Direktoratet for forvaltning og IKT

24


Laste ned ppt "Kvalitet på digitale tjenester"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google