Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTurid Hetland Endret for 9 år siden
1
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne Janhavard.skjetne@sintef.no
2
2 De forskjellige aktørene Kulturer med forskjellig kunnskap, interesser og profesjonelle språk: –Tekniske utvikler Kvalitet på kode Gjenbruk Plattformuavhengighet –Brukerorientert utvikler Tidlig fokus på brukerne Aktive brukerdeltagelse Tidlig visualisering - prototyping Flerfaglig utvikling
3
3 Språk De ulike aktørene har alle behov for å eget språk og dokumnetasjon for å kunne bruke denne kunnskapen. Dette krever spesielle språk: –UML - Use cases,..... –Personas –Prototyper –Mange ulike tekstlige varianter –...
4
4 Samsnakking? 4
5
5 5
6
6 Krav for samsnakking 6
7
7 Intervju Gjennomførte ett intervju med 11 personer som arbeider i to offentlige utviklingsprosjekter: –4 tekniske utviklere –7 personer med brukerfokus De to prosjektene var en internettportal og en sentralisert tjeneste 7
8
8 RESULTATER 8
9
9 Ansvarlige roller Problemer –Tekniske utvikling har større fokus enn brukerbehov –Sterkt fokus på å produsere kode og kode kvalitet og iterativ utvikling. Sterkt fokus på prosess. –Innspill fra ytre etat og de med brukerkompetanse blir ikke prioritert på samme måte som de tekniske. 9
10
10 Ansvarlige roller Ansvarlige for brukerfokus –De ansvarlige må ha samme status som de som arbeider med den tekniske utviklingen –Både i offentlig brukerorganisasjon og utviklingsorganisasjon 10
11
11 Koordinerte prosesser Problemer –Tekniske utviklingen går for fort for innspill og korreksjon –Resultater fra brukertester kommer først inn i neste versjon –Avtaler er ikke tilrettelagt for tilbakemelding og endringer basert på tilbakemelding fra brukere 11
12
12 Koordinerte prosesser De brukerorienterte prosessene må møte den tekniske utviklingen (og motsatt) Prosessene må tilrettelegges for brukerinnspill –Eksterne partnere må også kunne møte og håndtere innspill fra brukere 12
13
13 Beskrivelser - bruker og oppgaver Problemer –Utviklere bruker ikke siste versjon av informasjon –Utviklere leser ikke spesifikasjoner og informasjon –Informasjon om brukere brukes ikke under utvikling 13
14
14 Beskrivelser - bruker og oppgaver Beskrivelsene må være korte –Én side –Lenker til bakgrunnsmateriale –Lett tilgjengelig –Sikre at de brukes under hele utviklingsprosessen –Tydelig versjonering 14
15
15 Prototyper/skisser/konsepter Problemer –Fører til diskusjon på feil tema grafiske design vs navigasjon og konsepter –Oppleves ferdige og gir ikke rom for diskusjon –Leveres for sent for diskusjon 15
16
16 Prototyper/skisser/konsepter Prototype uten grafisk design Ta hensyn til tekniske rammebetingelser –Skjermareal 16
17
17 Hva betyr dette? 17 Konsepter skisser etc Skisser uten grafiske design og riktig skjermareal Tekniske ramme- betingelser Grafiske design Skisser med grafiske design og riktig skjermareal
18
18 Interessant? Ta kontakt! Takk for meg! 18
19
19 Model for bedret samarbeide 19
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.