Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Innovasjonspartnerskap

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Innovasjonspartnerskap"— Utskrift av presentasjonen:

1 Innovasjonspartnerskap
- med kreft som use case «Pasientens helsetjeneste» Tro på verdien av egeninnsats Innovasjonspartnerskap «Nyskapende pasientforløp» ( ) motivasjon

2 fremtidens helsetjeneste»!
”Sammen skaper vi fremtidens helsetjeneste»! Sykehuset Østfold har gått sammen med Innovasjon Norge, Leverandørutviklingsprogrammet og Difi for å inngå innovasjonspartnerskap, der Sykehuset Østfold sammen med private leverandører skal utvikle fremtidens digitale/virtuelle løsninger og tjenester. Målet med disse løsningene og tjenestene er at pasientene i større grad skal kunne få være mest mulig hjemme og kunne følge med på, håndtere og forstå egen sykdom, og at helsepersonell i større grad kan følge opp pasienter mens de er hjemme. Det er avsatt inntil 7,3 mill. kroner til utvikling av de beste løsningene/tjenestene. 

3 Virtuelle helsetjenester
Trygghet Sykehuset Østfold har behov for helhetlige digitale løsninger og virtuelle tjenester som muliggjør trygg og god hjemmeoppfølging Aktivitet Beslutningsstøtte Virtuelle helsetjenester Forebygging Egenmestring Kommunikasjon Varsling Oversikt

4 Avstandsoppfølging Trygghet
Pasienten kan følge med på, delta aktivt og håndtere egen sykdom når de er hjemme i og etter et kreftforløp Kontrollere egen helsetilstand i hjemmet for økt innsikt og kunnskap Få tilpasset veiledning, informasjon og beslutningsstøtte for aksjon i forhold til sykdommen og å kunne ta gode valg i forhold til livsførsel Dele relevant informasjon med sykehuset, og velge deling av informasjon til andre Komme i kontakt og kommunisere med helsepersonell på sykehuset på en enkel og effektiv måte Støtte til å akseptere og mestre sykdom Beslutningsstøtte Tro på verdien av egeninnsats Trygghet Motivasjon Kommunikasjon

5 forvaltnings- og driftsmodell for løsningen/tjenesten.
Sykehuset kan følge opp pasienter når de er hjemme og monitorere pasientens tilstand underveis i et kreftforløp En overordnet løsning for publisering og konsumering av kjente og fremtidig digitale og virtuelle helsetjenester som benyttes i pasientforløpene. Beslutningsstøtte Avansert avstandsoppfølging Informasjon om pasientens tilstand og fange opp endringer. Varsel ved kritiske endringer slik at tiltak kan iverksettes Digital og dynamisk oversikt over pasienter som følges opp hjemmefra Beslutningsstøtte Enkel og effektiv måte å kommunisere med pasienten på, og gjerne også øvrige helsetjenesteaktører på En bærekraftig forvaltnings- og driftsmodell for løsningen/tjenesten.

6 Ønskede effekter og gevinster
Pasient Økt trygghet og kontroll Økt egendeltakelse og selvstendighet Være hjemme så langt det lar seg gjøre og leve så normalt som mulig Forhindre forverring og tilleggsbelastninger i form av innleggelser og utsettelse av behandling Bedre og enklere samhandling med helsetjenesten Fastlege Økt innsikt i pasientens tilstand og status Økt beslutningsstøtte Økt kvalitet i pasientbehandlingen Mer effektiv samhandling med pasient og sykehus/øvrig helsetjeneste Spesialist- og primærhelsetjeneste Økt kvalitet i pasientbehandlingen Følge utviklingen i sykdommen, fange opp endringer og sette i gang nødvendige tiltak tidlig for å forhindre tilleggsbelastninger og sykehusinnleggelser Bedre ressursutnyttelse Økt beslutningsstøtte Mer effektiv samhandling med pasient og øvrig helsetjeneste gjennom bl.a. tilgjengeliggjøring og deling av data Samfunn I tillegg kommer det velferdsmessige potensialet i en mer effektiv helsetjeneste og mer deltakende pasienter som opplever mestring og økt livskvalitet. Samlet sett sparer dette samfunnet for enorme kostnader knyttet til sykefravær, arbeidsuførhet, transport og helse- og omsorgstjenester.

7 Behov og markedsdialog
Veikart 2018 2019 2020 2021 Behov og markedsdialog Konkurranse Utvikling Kjøp og implementering Utvikling i måneder Skalering Videreutvikling Medio mai 2019 Kontraktinngåelse med valgt utviklingspartner

8 Utvikling - Faseinndeling
Resultatmål/Delmål / Kvalitetsmål Resultatmål/Delmål / Kvalitetsmål Resultatmål/Delmål / Kvalitetsmål Konkurranse Fase 1: Grunnutvikling Fase 2: Endelig prototype Fase 3: Oppdragsgivers akseptansetest Fase 4: Opsjon på kjøp av løsningen Utvikling mnd. Kjøp?

9 Gjennomføringsmodell for fase 1 av utviklingsfasen
Fase 1 består av flere delleveranser. Utviklingsfasen gjentas de ganger som er nødvendig for å komme frem til en løsning som tilfredsstiller behovsbeskrivelsen. Dette skal skje innenfor tids- og ressursrammene Fasen starter med at Oppdragsgiver og Partner utvikler detaljplan og mål for delprosessen. Dette skal skje med utgangspunkt i behovsbeskrivelsen og Partners løsningsbeskrivelse. Fase 1 har følgende trinn: Partner utvikler løsningsdesign i samarbeid med Oppdragsgiver Partner utvikler prototype Oppdragsgiver og Partner gjennomfører brukertesting eller verifiserer på annen måte at prototypen oppfyller delmålene for delprosessen. Konkurranse Behov/Løsning/Test Behov/Løsning/Test Behov/Løsning/Test Behov/Løsning/Test Fase 1: Grunnutvikling Fase 2 Endelig prototype Fase 3: Oppdragsgivers akseptansetest

10 Hvorfor egner dette seg til en masteroppgave?
Mange spennende områder og temaer å gå inn på, eksempelvis informasjon, digitalisering, beslutningsstøtte, kommunikasjon, samhandling, interaksjons-design, informasjonssikkerhet, avstandsoppfølging, fremtidens helsetjeneste… Et bredt aktørbilde og flere muligheter til å få innblikk i «økosystemet» og teknologimiljø: Direktoratet for e-helse og helsenorge.no Helse Sør-Øst RHF Sykehuspartner (tjenesteleverandør teknologi i HSØ RHF) Sykehuset Østfold HF Fredrikstad kommune Pasienter/pårørende Valgt utviklingspartner Et profilert prosjekt med både lokal, regional og nasjonal forankring med fokus på både teknologi-, organisasjons- og tjenesteutvikling.

11 ″ Kontaktinformasjon For mer informasjon om
Ingunn Olsen Innovasjonssjef og prosjektleder Sykehuset Østfold HF E-post: For mer informasjon om «Nyskapende pasientforløp»:

12


Laste ned ppt "Innovasjonspartnerskap"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google