Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

12. mai 2016 Allmøte USIT.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "12. mai 2016 Allmøte USIT."— Utskrift av presentasjonen:

1 12. mai 2016 Allmøte USIT

2 Dagsorden Oppfølging USIT 3.1 – Evaluering av USIT 3.0
Top 10 IT Issues 14. april 2015 Dagsorden Oppfølging USIT 3.1 – Evaluering av USIT 3.0 Sommerfest 9. juni? 12. mai 2016 IT-direktørmøte

3 USIT 3.1 – Evaluering av USIT 3.0
Rapport presentert tidligere på: Allmøte 14. april Informasjonsmøte med lokalt tillitsvalgte Rapporten er åpent tilgjengelig for alle USITs ansatte Forslag til oppfølgingstiltak diskutert med alle ledere ved USIT 28. april Rapport skal diskuteres med IT-ledernettverket 26. mai 12. mai 2016

4 Overordnet anbefaling prosjektgruppa
USITs organisering i forhold til ny strategisk retning og nye arbeidsprosesser Strategisk satsning på IT-ledernettverket – partnerrollen, forankring Kontaktflater mellom USIT og utdanningsmiljøet og forskningsmiljøet (etter modellen IT-ledernettverk) 12. mai 2016

5 Strategisk retning og prioriteringer styrer
Top 10 IT Issues 14. april 2015 Strategisk retning og prioriteringer styrer Forskning og utdanning først Forskningens og utdanningens behov og universitets ambisjoner for kvalitet i denne virksomheten trumfer Cloud og BYOD er modellen Skybasert tjenestetilrettelegging og –leveranse Tilrettelegge tilgang til tjenester fra brukernes eget utstyr Tjenestekvalitet, brukeropplevelse og sikkerhet Tjenestekvalitet (inkludert kapasitet, stabilitet og tilgjengelighet) som imøtekommer brukernes behov Brukergrensesnitt og brukeropplevelse uten plunder og heft Imøtekomme krav i lov- og regelverk og IT-sikkerhetshåndboka Det er denne veien vi skal gå, det er endringer som kreves for å oppnå dette som oppfølgingen av USIT 3.1 skal fremme og støtte opp under og det er dette som er kriteriet alle tiltak det her er snakk om, skal måles mot. Det er denne veien vi skal gå, det er endringer som kreves for å oppnå dette som oppfølgingen av USIT 3.1 skal fremme og støtte opp under og det er dette som er kriteriet som alle tiltak det her er snakk om, skal måles mot. 12. mai 2016 IT-direktørmøte

6 Prioriterte områder for oppfølging
En mer systematisert kunde- og brukeroppfølging Endring av USITs planprosesser Standardisere og strukturere våre arbeids- og beslutningsprosesser Forbedre samhandling og samarbeid gjennom økt ledelseskraft Systematisert kompetansedreining og -styring Lederavklaring for UAV 12. mai 2016

7 En mer systematisert kunde- og brukeroppfølging
Tiltak som skal iverksettes: Arbeidet med etablering av Nytt senter for drift og brukerstøtte skal styrkes Tydeliggjøre ansvar og oppgaver knyttet til arbeidet med senteret Krever bidrag og systematisk arbeid fra store deler av USIT Det er essensielt at USIT tar et samlet ansvar for dette blir vellykket Definere og implementere nye arbeids- og beslutningsprosesser (jfr utdyping i eget punkt senere) Herunder prosesser for håndtering av brukerbehov Herunder krav til brukerinvolvering og testing ved etablering av nye brukerrettede tjenester 12. mai 2016

8 En mer systematisert kunde- og brukeroppfølging
Tiltak som skal iverksettes: Det etableres en egen koordinator for teknisk bistand/infrastruktur for digitale lærings- og studiemiljø Dette inngår som en av oppfølging av «Utdanning først» i USITs definerte strategiske retning Avklare og praktisere ansvar og oppgaver knyttet til tjenesteeier på den ene siden og ivaretakelse for å ivareta kunde-/brukerbehov (‘Kam-rolle’) på den andre 12. mai 2016

9 Endring av USITs planprosesser
Felles planverk - og prosess for hele USIT Det utarbeides en felles overordnet årsplan for USIT innen 15. september Årsplanen baserer seg på føringer i UiOs årsplan, definert strategisk retning og andre nye/videreførte satsingsområder Handlingsplaner på seksjon og grupper Rapportering til nivået over Det nedsettes en årsplangruppe som utarbeider et forslag til planverk og tidsplan 12. mai 2016

10 Standardisere og strukturere våre arbeids- og beslutningsprosesser
Målsetting Etablere en standardisert arbeids- og beslutningsprosess for livsløpet for en tjeneste Begynner med: Definere en arbeids- og beslutningsprosess for etablering av nye tjenester Etableres en arbeidsgruppe Påbegynne et arbeid for å identifisere områder hvor vi bør standardisere/jobbe likt 12. mai 2016

11 Standardisere og strukturere våre arbeidsprosesser
Styrke og tydeliggjøre rollene som prosjekteier og prosjektleder Harmonisering med arbeid vedrørende prosjektrammeverktøy i LOS Opplæring Øke bruken av prosjekt og/eller tjenestegrupper 12. mai 2016

12 Standardisere og strukturere våre arbeidsprosesser
Øke og strukturere informasjons-/kommunikasjonsarbeidet Kommunikasjonsplan, definere: Målgrupper/interessenter Informasjonkanaler Formål Innhold Frekvens Hvem som skal være involvert når Krever bidrag fra mange hos USIT 12. mai 2016

13 Forbedre samhandling og samarbeid gjennom økt ledelseskraft
Etablering av et teknologiråd/forum Seksjonssjefmøte Informasjon Diskusjon av valg/muligheter Alle vesentlige teknologiske endringer skal innom forumet før iverksetting Bruke IT-ledernettverket bedre til bedre samhandling med enhetene Forankre Partner 12. mai 2016

14 Forbedre samhandling og samarbeid gjennom økt ledelseskraft
Definere områder og arbeidsfelt hvor samarbeidet skal styrkes for å gi en bedre tjenesteleveranse Kvalitet Effektivitet Områder innen IT-drift skal spesielt vurderes 12. mai 2016

15 Systematisert kompetansedreining og –styring
Definere tydeligere fremtidig kompetansebehov og hvor i organisasjonen vi forventer at dette kommer Vurdere alle stillingsutlysninger og utlysningstekst i forhold til forventet fremtidig kompetansebehov og strategisk retning Jobbe systematisk med kompetanseutvikling i medarbeidersamtaler Vurdere hospitering hos andre internt som har kompetanse som egen enhet har bruk for Gi bedre muligheter for fleksibilitet og arbeid i andre seksjoner/grupper 12. mai 2016

16 Lederavklaring for UAV
Kommer tilbake til dette før sommerferien 12. mai 2016

17 Gjennomføring av tiltakene
Alle tiltak skal ha en ansvarlig Definere leveranse Beslutte tidsplan Stabsdirektøren har et overordnet koordinerings- og styringsansvar for alle tiltakene 12. mai 2016

18 Nå har USITs ledere pratet MYE, nå må IT-direktøren handle!
12. mai 2016

19 Sommerfest 9. juni 12. mai 2016


Laste ned ppt "12. mai 2016 Allmøte USIT."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google